Airco werkt niet bij hitte, wel als het is afgekoeld.

Goedemiddag!

Ik heb een probleem met mijn Fabia:
Toen ik gisteren om elf uur vertrok met de auto kwam er alleen maar warme lucht uit de ventilator. Toen ik s' avonds toen het afgekoeld was weer terug ging deed de airco het weer prima. Iemand een idee wat het probleem is? Toevallig deze week de zomer check laten doen bij mijn dealer inclusief airco check, en toen is er niets vreemds geconstateerd. Ik hoop over enkele dagen naar Frankrijk te gaan, en daar heb ik de airco wel nodig! Alvast hartelijk bedankt!

Groeten, Jan-Willem

Ridley

Forumguru
Welkom Jan-Willem, hier kan @TheoStek het beste antwoord op geven vermoed ik. Is het climatronic of handmatig bediende airco? In mijn F2 met handmatige airco liet ik eerst even de warme lucht stromen alvorens de airco aan te zetten.

Bedankt Ridley! Het betreft hier een climatronic. Aangezien de ventilator de hele rit op maximale stand blies om de temperatuur toch omlaag te krijgen ligt het volgens mij niet aan de temperatuur sensor van climatronic.

Ridley

Forumguru
Op welke temperatuur heb je hem ingesteld? Met dit weer moet je ook niet te koud instellen. Bij mij staat ie nu op 23-24 graden en dat krijgt ie wel gekoeld. Vraag me af of er voldoende koelmiddel in zit. Van welk bouwjaar is de auto? Normaal gesproken is het verstandig om je airco iedere 2 jr een keer opnieuw te laten vullen en af te persen. Is dit al een keer gedaan?

frits183

Forumguru
Ook hier herken ik mijn klacht in !
"Soms doet hij het gewoon niet"
En:
@statusquo

Nou ben benieuwd wat er hier uitkomt.
Ik herken dit probleem, ben al twee keer bij Bosch geweest en de dealer vindt ook niets.
Dat wil zeggen op die momenten deed hij het goed.

Nu laat ik eerst de vent gewoon draaien tot de warmte eruit is !
Zet de airco op zijn koudst en vent vollop aan !
Dan sproei ik er water bij de luchtinlaat in om hem extra op gang te helpen !

Het lastige is gewoon dat het nog niet altijd zo is en ik met een niet werkende airco naar de garage heb kunnen rijden.

Op welke temperatuur heb je hem ingesteld? Met dit weer moet je ook niet te koud instellen. Bij mij staat ie nu op 23-24 graden en dat krijgt ie wel gekoeld. Vraag me af of er voldoende koelmiddel in zit. Van welk bouwjaar is de auto? Normaal gesproken is het verstandig om je airco iedere 2 jr een keer opnieuw te laten vullen en af te persen. Is dit al een keer gedaan?
Heb de temperatuur laag gezet, 20 graden. Mij lijkt dat hij dan toch sowieso koude lucht moet blazen? De auto is van 2010, en heeft naar mijn weten geen airco beurt gehad. Dus is idd wel nodig. Maar aangezien dit probleem alleen bij heel warm weer voorkomt, lijkt mij dat onvoldoende koudemiddel niet de oorzaak is. Want dan stopt hij er toch altijd mee? Iig bedankt voor het meedenken.

Ook hier herken ik mijn klacht in !
"Soms doet hij het gewoon niet"
En:

Nu laat ik eerst de vent gewoon draaien tot de warmte eruit is !
Zet de airco op zijn koudst en vent vollop aan !
Dan sproei ik er water bij de luchtinlaat in om hem extra op gang te helpen !

Het lastige is gewoon dat het nog niet altijd zo is en ik met een niet werkende airco naar de garage heb kunnen rijden.
Hoi Frits! Is inderdaad een lastig probleem! Op welke luchtinlaat spuit je dan water? Dit begrijp ik niet helemaal...

Michelv.

Forumguru
Maar aangezien dit probleem alleen bij heel warm weer voorkomt, lijkt mij dat onvoldoende koudemiddel niet de oorzaak is. Want dan stopt hij er toch altijd mee?

Juist niet, door het extreme warme weer lopen de drukken te hoog op in het aircosysteem en functioneerd het systeem niet meer goed.

Vergeet niet dat de aircocheck bij de Dealer geen ruk voorstelt!
Dan is hij waarschijnlijk niet leeggehaald/gevacumeerd/gecontroleerd/gevuld.
Ik zou zeggen dat je systeem niet meer voldoende koudemiddel meer heeft, heb het ook net gehad met mijn O2, zat maar 100gr te weinig in en werkte ook niet goed genoeg meer.

Als de airco ermee stopt kijk dan ook even naar de motor(olie)temperatuur! in het geval van een te warme motor zal de airco uit worden gezet tot die weer normaal is

Zal iig proberen om nog een airco service te doen voordat ik op vakantie ga. Ben alleen bang dat er zo snel geen mogelijkheid is bij de dealer

TheoStek

Forumguru
Maar aangezien dit probleem alleen bij heel warm weer voorkomt, lijkt mij dat onvoldoende koudemiddel niet de oorzaak is. Want dan stopt hij er toch altijd mee?

Jazeker wel...bij warm weer en extreem hooge temperatuur krijgt de compressor te weinig aangeleverd..hoe hoger de temperatuur wordt hoe hoger de druk. De mogelijkheid en die zit er dik in is dat bij een te laage vulgraad bij het expansieventiel flashgas ontstaat.

Automatisch zal de compressor niet uitschakelen...wel automatisch vastlopen.

TheoStek

Forumguru
Flashgas is ook oei..! heeft te maken met een te lage vulgraad...de nakoeling geschied niet zoals het behoort en ligt te laag..en wordt de oververhitting ook slecht..en is er bijna of geen sprake meer van koelen.

Nog een klein detail...de continu variabele compressors, daarvan sluit het expansieventiel niet volledig..Dat kan ook niet, want de compressor moet gesmeerd blijven ook al staat de airco uit.
De grootste oorzaak van vast gelopen compressors, is een te lage vulgraad.

Vandaag is de auto bij de dealer geweest. Ze hebben hem leeggemaakt, afgeperst en opnieuw gevuld. Er zat inderdaad te weinig koudemiddel in, en er is geen lek gevonden. Waarschijnlijk in de afgelopen 4,5 jaar geleidelijk afgenomen. Ze hebben er voor de zekerheid wel contrastvloeistof / pil toegevoegd, voor het geval er toch een lek is deze makkelijker te vinden is. Als het goed is kan ik donderdag op vakantie met een goede airco!
Bedankt allemaal voor het meedenken, wat een super forum!

Bovenaan Onderaan