Airco werkt niet goed

Hallo Allemaal,

Gisteren gaf mijn climat control problemen.
Hij koelde niet meer goed.
Het was boven de 35 graden en ik stond regelmatig in de file.
Na een tijdje liep de temperatuur op inplaats van constant laag te blijven.
Ik controleer dit met een termometertje in de uitstroomroosters op het deshboard.
Vandaag flink stuk gereden en totaal geen problemen gehad het was zo rond de 20 graden buiten.
Diverse test gedaan met m'n termometertje, maar hij deed alles goed.

Kan iemand dit verklaren, moet er iets worden bijgevuld, schoongemaakt??
 

ertromp

Forumguru
Is je airco nog onlangs gevuld?
Met die extreme hitte wil het gas als er teveel gevuld is ver uitzetten waardoor de beveiliging hoge druk inkomt en de airco niet zal werken.
Vullen met de juiste hoeveelheid grammen is dan de enige remedie.
 

TheoStek

Forumguru
Is je airco nog onlangs gevuld?
Met die extreme hitte wil het gas als er teveel gevuld is ver uitzetten waardoor de beveiliging hoge druk inkomt en de airco niet zal werken.
Vullen met de juiste hoeveelheid grammen is dan de enige remedie.

Klopt inderdaad, als een systeem wordt overvuld ontstaat er ook een grotere nakoeling en gelijk een hogere persdruk.
Hoe warmer dat het wordt, hoe hoger de druk in het systeem, de hoge druk pressostaat zal dan bij 20 bar de tweede trap van de ventilator inschakelen om de druk in de condensor te verlagen.
Als dat niet lukt zal bij 25 á 28 bar de compressor uitgeschakeld worden.
Maar er is een maar: veel auto 's van VAG hebben een "continu variabele compressor" die altijd mee draait ook al staat de airco uit ! Dit soort nieuwe generatie compressors kunnen niet uitgeschakeld worden en hebben dan ook geen lagedruk beveiliging die de compressor uitschakelt bij een te lage vulgraad.
Het systeem zal altijd over voldoende koudemiddel moeten beschikken, deze compressors zijn uiterst gevoelig als de vulgraad te laag is en lopen vast.

In het geval van kippetje zal de vulgraad niet toereikend zijn geweest, want hoe meer koeling verlangd wordt en de compressor te weinig koudemiddel krijgt aangeleverd is van koelen geen sprake.
 
Ik heb onlangs ondekt dat de airco iedere 2 jaar gecontroleerd moet worden. Mijn Octavia is van 2008. De pomp heeft het vorige week opgegeven (vastloper of zoiets). Volledige coulance inclusief arbeidsloon omdat de dealer blijkbaar vorig jaar vergeten was de pomp te controleren en natuurlijk omdat de auto nog geen 3 jaar is. Wordt de airco bij jou ook om de 2 jaar gechecked?
 

Monteurtje

Forumguru
Er wordt geadviseerd om elke 2 jaar een airco service uit te laten voeren. De eigenaar is uit eindelijk verantwoordelijk. Als het geadviseerd wordt maar niet gedaan wordt. Als ik het berichtje van Zoeff lees was dat bij hem niet het geval.
Als het systeem werkt en de drukken zijn goed. Dan kun je nog niet bepalen hoeveel gram koudemiddel erin zit. Dan moet je de airco leeghalen.
 

TheoStek

Forumguru
Wordt de airco bij jou ook om de 2 jaar gechecked?

Zoeff ik weet niet of je vraag betrekking heeft op mij ? Maar ik heb geen Skoda.
Mijn beroep is zelfstandig auto-airco monteur.

Er wordt geadviseerd om elke 2 jaar een airco service uit te laten voeren.
Er wordt geadviseerd om elke 2 jaar de filter/droger te vervangen, want dat is de levensduur ervan en zijn dan verzadigd door vocht.

Als het systeem werkt en de drukken zijn goed. Dan kun je nog niet bepalen hoeveel gram koudemiddel erin zit. Dan moet je de airco leeghalen.
Klopt als een bus.

Ik adviseer altijd om het systeem 1 keer per jaar te controleren, vooral de ac systemen met een CVC (continu variabele compressor), je kunt een jaar overslaan en kan meteen ook de laatste keer zijn.
Het voordeel van de CVC is dat die altijd mee draait ook in de winter, koelen doet die dan niet, en is een lekkage door het niet kunnen gebruiken van de airco bijna nihil tegenover de variabele compressors die weken of maanden niet werken.
Het nadeel van deze, wanneer de vulgraad niet toereikend is de compressor vast loopt, de koppeling breekt af zodat de multiriem niet wordt overgetrokken.
 
Ik heb het gevoel dat mijn airco nog nooit is nagekeken.
Ik heb begrepen dat er dan stikkers onder de moterkap moeten zitten (nabij de radiatoren)
Ik heb de auto 2e hands gekocht.
Ik ga hem na laten kijken.

Bedankt voor de reakties.
 

Constant

Erelid
Ik heb dezelfde sympthomen gehad met de climatronic van mijn Golf, toen was eerst het koppelstuk kapot en kort daarna de aircopomp defect. Was twee keer een hele dure reparatie. En aangezien de aircopomp vast zat aan de aandrijfriem (of dat bij de Octavia zo is, weet ik niet) kon ik er niet mee doorrijden gezien het gevaar dat de riem zou breken.

Maar ik hoop voor je dat het de vloeistof betreft, navullen is vele malen goedkoper dan defecte pompen.
 

TheoStek

Forumguru
Airco compressor wordt bij de meeste auto's aangedreven door de multiriem/V-snaar.
Als de continu variabele compressor vastloopt, breekt de as van de koppeling, de poelie van de compressor blijft gewoon mee draaien zodat de aandrijfriem niet wordt over getrokken.
Moest een variabele en/of vaste slag compressor vast lopen, dan blokkeert meteen de poelie en wordt de aandrijfriem over getrokken.
 

Constant

Erelid
Het was boven de 35 graden en ik stond regelmatig in de file.
Als de motor oververhit dreigt te raken, wordt de airco uitgeschakeld. Maar ik heb de afgelopen 12 jaar er vrijwel geen last van gehad tijdens extreme hitte, dus een airco check bij de dealer (2 tientjes) kan misschien toch verstandig zijn.

@TheoStek: Bij mijn VW Golf III TDi 110 pk zat de aircopomp helaas op de aandrijfriem, daar sta je dan in Noord Frankrijk (snif!). Is dat bij de Octavia 2.0 ook nog het geval of heeft men er van geleerd?
 

TheoStek

Forumguru
De mechanische aandrijving van de compressor verloopt via overbrenging van de aandrijf/multiriem.
Bij de Octavia zal er niets verandert zijn, alleen de compressor is daarop aangepast. Als die vast loopt, breekt de as van de koppeling zodat de poelie vrij loopt en mee blijft draaien, hierdoor wordt voorkomen dat de aandrijfriem wordt over getrokken.
Dat komt alleen voor bij CVC compressors (continu variabele compressor), die dus op jouw Octavia zit gemonteerd.
De Golf III heeft geen CVC, maar een variabele compressor met magneetkoppeling, als die vast loopt ! blokkeert meteen de poelie en wordt de riem over getrokken.
De CVC compressor heeft geen magneetkoppeling, die is vervangen door een rubber koppeling.
 
Hallo Allemaal,

Mijn intereurfilter is vernieuwd.
Was erg vervuild.
De Airco (ClimoTronic) werkt weer fantastisch!

Bedankt voor jullie reacties.:super:
 

Constant

Erelid
Dat scheelt weer een hoop duiten, een filter is zoveel goedkoper dan alle andere mogelijke oorzaken. Op naar de warme zomer! :grin:
 
Bovenaan Onderaan