Airco

Eduardo

Forumguru
Hallo Yeti-vrienden,

Met dat lekkere warme weer van vorige week weer eens de airco aan gehad.
Dat ging niet helemaal goed, een vreemd geluid uit het dashboard en geen koele lucht.
Vanmiddag even langs de dealer.
iemand een idee wat er gaande is ??

vr.groet,
Eduardo
 

Joske

Forumguru
ai, klinkt niet helemaal goed :sterretjes:

voor hetzelfde geld is je compressor er nu aan omdat er onvoldoende smering/koelmiddel aanwezig was.. Zobiezo A/C NIET meer gebruiken en naar de dealer of een A/C specialist gaan om het systeem te inspecteren! Met wat geluk zal het systeem gewoon afgeperst moeten worden en terug opgevuld worden met koudemiddel en smering waardoor je terug koude lucht zult krijgen.
 

EdK

Forumguru
Is bij de Yeti wel meer voorkomend, ga er van uit dat je geen voldoende koelmiddel meer in het systeem hebt.
Vaak is het radiator deel van de airco lek door corrosie of steenslag en zal er een nieuwe in moeten.
Weet niet of je wagen nog in de garantie periode valt want dan is het niet zo'n groot probleem.
Indien niet zou ik toch proberen dit op een coulance regeling uit te laten lopen want het komt wel erg vaak voor bij de Yeti.
Als je beetje zoekt over de fora onder de Yeti zal je hier ook achter komen

Succes bij dealer en laat even weten wat het uiteindelijk was, wat men gedaan heeft en hoe de financieele afwikkeling is gegaan
 

Eduardo

Forumguru
Bij de dealer geweest en ze hebben het systeem weer gevuld met koelmiddel en een soort fluor.
Over 2 weken terug komen en dan kunnen ze met een speciale bril zien of er ergens lekkage is.
Als dat inderdaad het geval is wordt me een reparatie a 700 euro in het vooruitzicht gesteld.
Voordat ik daarin toestem zal ik ze de opmerking van EdK onder de neus wrijven...
Jullie horen van me over 2 weken...
 

TheoStek

Forumguru
Sorry hoor, maar de dealer is de naam ijsboer nog niet waard.

1. Het systeem mag niet terug afgevuld worden, indien blijkt dat het systeem NIET lekdicht is.:mad:
2. Er hoeft geen 2 weken rondgereden te worden, dat behoort toe aan het sprookjes boek.:maakmegek:
Het toerental van de compressor is vrijwel gelijk aan het motortoerental (500 - 6000 t/min.)
Wanneer de compressor 3000 t/min maakt dan zal er per minuut 3000 x 0,1 dm3 = 300 liter
koudemiddel worden rondgepompt.
3. Contrast vloeistof mag alleen toegevoegd worden bij een lekdicht systeem en is 1 malig.
4. Hoe kan de dealer een reparatie van 700 euro voor schotelen? Het probleem is niet gekend! ofwel heeft de dealer een glazenbol.:deuk:

.
 

Ardin

Nieuw lid
beste Theo , ik ga er van uit dat u veel (dus zeker meer als ik) verstand heeft van alles wat met een airco te maken heeft ,ik richt me speciaal tot u omdat mijn vraag bij diverse mensen vreemd/raar over komt.
mijn vraag is :hoe kan het dat bij onze yeti als de airco aanstaat en ik voel op het dashboard aan de twee middelste roosters een verschillende luchtstroom de linker blaast harder als de rechter ook voel ik aan de bestuurderszijde meer kou als aan de bijrijderszijde .
een oplossing als er was bladeren bij de luchtroosters weghalen of de linker stand van de temp knop hoger cq lager zetten als de rechter knop geven geen soulaas dus hoop ik dat u mij een antwoord wil geven b.v.d Ardin.
 

TheoStek

Forumguru
@Ardin, dat heeft met veel situatie's te maken.

De stand(en) van de blaas richting en de afstand die gelegen is tussen de bijrijders cq bestuurderszijde, wat door de aanjagermotor verplaats moet worden.
Hierbij moet je denken aan de luchtstroom verliezen, waardoor vanzelfsprekend de lucht wat de langste weg moet afleggen ook minder koud zal zijn.
 

Ardin

Nieuw lid
daar ben ik weer Theo , stilstaand of rijdend , de airco aan met allebei m'n handen op de roosters op het dashboard in het midden , de gleuven van de airco beiden naar boven of naar onder gericht : de linker blaast harder en is kouder als de rechter rooster in het midden van het dashboard . ik heb zelf zitten te denken als ik de airco eens doorblaas van af het dashboard mocht er dan aan de rechterzijde een verstopping zitten blaas ik deze dan eruit ?.
bij navraag bij de A.T.U. hier net over de grens in breyell kreeg ik te horen niet aan beginnen , te moeilijk voor een
niet geschoolde/specialist , dus loop ik eigenlijk vast na alle goede raad en in apeldoorn kreeg ik eigenlijk ook geen goed antwoord.
 

Ardin

Nieuw lid
conroleer het interieurfilter ééns!
Theo ,omdat deze yeti in maart 2013 aan ons is afgeleverd en bij aflevering een beurt is uitgevoerd met de vermelding dat het pollenfilter ook was vervangen had ik nog niet gezocht in die richting maar daar zat wel de "verstopping aan de linkerzijde van het interieurfilter gans zwart en aan de rechterzijde melkwit met een handje stof en bloem/bladresten.
ik heb het filter gedemonteerd en met de compressor schoongeblazen en kan dankzij jou zeggen dat het euvel voor 80% is opgeheven ga gelijk een ander filter bestellen en ga er dan van uit dat het probleem helemaal is opgelost.
Theo Stek mijn hartelijke dank voor jouw advies en snelle reactie's ,Ardin
 

Ardin

Nieuw lid
vanmorgen het pakketje van winparts met het nieuwe koolstof interieurfilter ontvangen , ik ben met mijn ouwe knieen langs de yeti gaan zitten en heb in een tijdsbestek van nog geen tien minuten het filter omgewisseld ,heb trouwens in de ownersmanual gelezen dat het filter een keer per twee jaar moet worden vernieuwd of bij de 60000 km beurt kosten al-in voor mij 14 euro en 90 centen voor de afleveraar in a'doorn onbetaalbaar want daar kom ik niet meer terug en dat is niet haatdragend maar als je hoog in het blazoen hebt staan : alle afspraken worden en zijn nagekomen, dan maak je de reputatie die je hebt een beetje ongeloofbaar.
 

EdK

Forumguru
En hoe is het opstaan met de oude knieën gegaan ?
Duurde langer dan het verwisselen ?
 

Ardin

Nieuw lid
En hoe is het opstaan met de oude knieën gegaan ?
ging redelijk goed en snel ,nieuw persoonlijk record (niet van de opel) 4,3 sec .
 
Bovenaan Onderaan