Airco.....

Sinds gisteren ben ik trotse eigenaar van een Fabia Combi 1.6 automaat ui 2008.
Het is een Belgische import met maar 36.500 km. en ze ziet er goed uit en rijd uitstekend.
Echter Ik zit met een uitdaging/probleem, ja nu al.....

Volgens mij werkt de airco niet, en de dealer zegt dat die gecheckt is en wel werkt.
Ook zegt hij dat deze niet inschakelt als er te weinig druk is, is dat zo?
Want als,ik de ventilatie in stand 1, 2, 3 of 4 zet gaat het lampje van de AC-knop wel branden.
Echter ik merk geen temperatuur daling en ontwasemen doet hij ook niet.
Ik hoor of voel ook geen belasting van de motor, maar goed ik ken de Fabia nog niet zo goed dus misschien merk je dat ook niet zo. Ik zou verwachten dat als die niet inschakelt bij te weinig druk dat het lampje op de knop dan ook niet gaat branden.

Wie kan hier wat meer duidelijkheid in geven of heeft hier ervaring mee?

Ps. Ik wil overigens sowieso lokaal even een gratis check laten doen waarbij de druk enzo wordt gemeten. Maar dit wil ik eerst wel overleggen met de dealer.

Bedankt voor de hulp.

Highway

Forumguru
Dacht dat een airco niet inschakelt onder een bepaalde temperatuur, om bevriezing te voorkomen. Mogelijk dat het dus te koud was voor de airco om te functioneren.

Zeker weet ik het niet, mogelijk dat een ander dit kan bevestigen/ontkrachtigen.

turboturbo

Forumguru
Je moet idd even een keer checken bij hogere buitentemperaturen. Ik dacht beneden de +5ºC de airco zichzelf uitschakelt. Dat is een beveiliging om te voorkomen dat de verdamper bevriest.

Ja daar was ik van op de hoogte, in het boekje staat 2 graden.
Maar het was 9 graden toen ik het testen.

Moet de airco wel werken in alle ventilatiestanden?
Dus voorruit, blowers in dashboard, voetruimte......?
Bij mijn Caddy namelijk wel, dat is mijn referentie.

oco1979

Forumguru
die uitleg van garage :pieker:
niet zo als lampje brand dat deze goed werkt.
als die compressor werkt kan je dat perfect horen,klik klik,zelf toerental zal even verspringen en bij het van uit stilstand vertrekken met airco op zal je voelen.

Spierings

Forumguru
die uitleg van garage :pieker:
niet zo als lampje brand dat deze goed werkt.
als die compressor werkt kan je dat perfect horen,klik klik,zelf toerental zal even verspringen en bij het van uit stilstand vertrekken met airco op zal je voelen.
Een compressor welke klikt is wel erg gedateerd, hedendaagse compressors zijn variabel en hebben een vaste poelie...

Op de Fabia 2 zit gewoon de tweede niet klikkende versie.. of het moet op een pre facelift anders zijn..

Spierings

Forumguru
Airco zal niet inschakelen bij te weinig druk, dit is als het systeem leeg is..

Lampje brand altijd als deze aan staat, als de temperatuur of andere sensorwaarde niet aan zijn criteria voldoet zal de airco op dat moment niet werken maar wel een brandend lampje weergeven...

Probleem nu is dat de temperatuur erg laag is.. beter kun je de airco testen in een verwarmde garage..

De uitstroom temperatuur wordt ook geregeld naar de stand van de schakelaar en om de airco goed te testen zal deze op maximaal koud moeten staan..

oco1979

Forumguru
Een compressor welke klikt is wel erg gedateerd, hedendaagse compressors zijn variabel en hebben een vaste poelie...

Op de Fabia 2 zit gewoon de tweede niet klikkende versie.. of het moet op een pre facelift anders zijn..

kan gerust zijn.

even systeem laten checken zal hier overbodige luxe zijn.

Nog garantie op de wagen?

Vandaag in overleg met de dealer, zit een eindje weg, bij een lokale garage een check laten doen.
Schok eerst even want hij zei gelijk...."hij doet niks....", maar het viel mee.
Het systeem bouwt wel druk op, maar te weinig.
Volgens hem moet de onderdruk ergens ronde 2 á 2,5 zijn en de bovendruk hoger dan 10 bar?.
Als de airco gaat werken dan bouwt die langzaam op van 6 naar 8 en dat is dus te laag.
Waarschijnlijk moet die bijgevuld worden. Dus het zal op het randje zijn qua druk.
De éne keer werkt die wel en dan weer niet.....denk ik.
Dealer deed niet moeilijk, kan gewoon langs komen en er wordt een volledige service aan de airco uitgevoerd.
Eind goed al goed lijkt het.
Bedankt voor de input.

Bovenaan Onderaan