Aircocompressor

Goedendag,
Mijn ouders rijden al jaren in een O2 1.9tdi. De laatste tijd doet de airco het niet meer, af en toe ook een spookraam, maar weet even niet of dat met elkaar te maken heeft.
De spanning die de aircocompressor zou moeten aansturen heb ik gemeten op 3.66v terwijl dit dus 12v zou moeten zijn.
Iemand enig idee waar ik verder moet zoeken? Waar zit de body control module?
Met vriendelijke groet,
Robin
 

turboturbo

Forumguru
De spanning die de aircocompressor zou moeten aansturen heb ik gemeten op 3.66v terwijl dit dus 12v zou moeten zijn.
Hoe weet je dat zo zeker dat dat 12V moet zijn? (Niet aanvallend bedoeld)

Kan de installatie niet gewoon leeg zijn, maw wanneer is de airco voor het laatst leeggehaald, gevacuumeerd etc en opnieuw gevuld?

Een antwoord op je vraag weet ik helaas niet, hopelijk kan iemand anders je daarmee helpen.
 
Alle aircocompressoren voor dit model worden aangestuurd door 12v volgens de boekjes van de verschillende fabrikanten.

Vorig jaar is de airco gevacuumeerd en gevuld, toentertijd is er geen oorzaak gevonden door een niet nader te benoemen dealer.

Leuk feitje; auto heeft al 400.000 km gelopen.
 

turboturbo

Forumguru
Ah, oke helder! Ik dacht hier van een specialist gelezen te hebben dat die aansturing met een PWM signaal gaat, geen idee hoe dat zit met voltage etc.

Da's idd leuk in te vermelden :) een klokje rond kandidaat ;)
 

DJSmiley

Actief lid
Volgens mij heeft een O2 een CVC (continue variable compressor), en die worden vaak dmv pwm aangestuurd. Tenzij je een geschikte meter hebt zal de gemiddelde meter bij zo'n signaal een verkeerde indicatie geven. (PWM is puls-width-modulatie).

Ik vraag me ook af of je het probleem moet zoeken in de ECU/aansturing. Denk dat het verstandiger is om eens langs een aircoboer te gaan en te laten testen.

Was het een tent die gespecialiseerd is in airco onderhoud of was het zo'n 'hobbydealer' die een keertje een medewerker op cursus gestuurd hebben en zo'n ding gekocht hebben en nu iedereen de airco's laten vullen zonder dat ze feitenlijk weten hoe een airco werkt?

Hebben ze vorig jaar je airco gechecked (lees: afpersen en controleren op lekken) of hebben ze gewoon blind dat ding gevuld? (Dat laatste gebeurt vaak zat helaas)


Bekende plek van lekkage is de condensor en met name de bovenkant van de droger. Vaak kleine lekjes, waardoor een airco na het vullen weer een tijdje werkt, maar ondertussen wel gewoon lekt.
Officieel mag een aircodealer de airco pas bijvullen als het systeem lekdicht is, maar in de praktijk is dat teveel moeite (kleine lekjes opsporen kost gewoon wat extra tijd, wat niet in de marge van een 50-euro-vulbeurt past) dus doen ze dat maar niet.
 
Het was de Skoda-dealer zelf die het afpersen e.d. heeft gedaan, ik was er zelf niet bij. Maar als ik het verhaal goed heb begrepen was er geen lek.

De compressor draait niet mee met de motor/multiriem, en bij het nameten van de spanning op de compressor kwam een constante spanning van 3,66 volt.

Ook de combinatie met een spookraam zat ik te denken richting computer/slechte contactjes.
 

turboturbo

Forumguru
Ik gok dat je de relatie met het spook raam los moet laten; tenzij je bijv een rottende kabel boom hebt in de motorruimte is dat causaal verband niet 123 heel logisch volgens mij...

De compressor kan los getest worden op zaken als aansturing en regelventiel, door een (goede) specialist.

Even mijn leken oordeel: als de compressor niet meedraait met de riem (zou wel moeten, ten allen tijde) is dan de losbreek-koppeling (weet even niet hoe dat precies heet) naar de poelie niet al afgebroken? (veiligheidsmaatregel die bij vastlopen van de compressor te voorkomen dat de riem eraf loopt of smelt)
 
Laatst bewerkt:

DJSmiley

Actief lid
Enige verband wat ik kan bedenken is een bezoekje van een steenmarter aan je kabelboom. Dan krijg je de meest rare dingen.....
 
Gister ook even getest hoe makkelijk de compressor loopt.
Ik kan namelijk gewoon het “inwendige” wiel met twee vingers ronddraaien. Ik kan niet bepalen of dit hoort of niet?
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij krijgt de poelie pas echt merkbare weerstand als er arbeid wordt gevraagd, maw als de compressor aangestuurd wordt....

Omdat het een CVC is, zou die altijd heel ietsje koudemiddel rond blijven pompen ook als er geen airco ingeschakeld is. Ik weet niet hoeveel weerstand dat precies zou moeten geven.
 
Bovenaan Onderaan