Aircoventilator op hol na aircoservice.......

willemk

Senior Member
Dag Allemaal,

vandaag bij de dealer mijn aircosysteem laten leegmaken en opnieuw afvullen. Niks bijzonders zou je zeggen. Tijdens de rit naar huis kon ik een bepaald geluid niet thuisbrengen wat op de heenreis niet aanwezig was. Thuis aangekomen hoor ik nadat ik de deur open doe de aircoventilator zo hard draaien niet normaal meer, volgens mij op zijn hardst. Buitentemperatuur was 25 graden climatronic stond op 22, moet hij volgens mij niet zo hard werken. Ook als ik de climatronic op 24 graden zet zelfde verhaal. Airco uitgezet ventilator stopt, airco aan en hij begint op te bouwen vanaf een laag toerental naar voluit, ofdat ie in de Sahara staat..... Ik ga morgen de dealer bellen want in mijn beleving is er iets misgegaan. Herkent iemand dit, of wat is hier aan de hand? Ik heb mijn auto nu bijna 3 jaar, ben eerste eigenaar en heb de ventilator nog nooit zo storend hard horen draaien, ook niet met buitentemperaturen van boven de 35 graden.

Bedankt alvast!
 

TheoStek

Forumguru
Als de ventilator in de hoogste stand draait heeft dat te maken met een te hoge druk in het systeem.
Meestal ligt dit rond de 20 á 23 bar, de hoogste stand moet de druk omlaag brengen naar ongeveer 14 bar zodat de 1ste snelheid het kan overnemen.
In jouw geval lukt dat niet, omdat de druk te hoog is en blijft volop draaien, indien de hoogste stand ook niet in staat is om de druk omlaag te brengen, loopt de druk op tot het kritieke punt van 30 bar en vliegt het overdrukventiel eruit.

Ik denk dat er bij het terug afvullen flink wat mis is gegaan.
1. systeem is niet voldoende gevacumeerd.
2. het systeem is overvuld
3. er bevindt zich een vreemd gas (lucht/stikstof) in het systeem
4. vervuild koudemiddel

Ik zelf, denk dat er bij het terug afvullen lucht naar het systeem is ingepompt die in de vulcilinder zit.
En blijkt dat het systeem niet in werking is gezet en gecontroleerd, een monteur met airco ervaring had dit dan al moeten opmerken dat er een te hoge druk ontstaat.

Waar lucht zit, zit geen koudemiddel, dus klopt de vulgraad ook niet.
 

willemk

Senior Member
Hallo Theo, bedankt voor je antwoord......ik schrik hier wel van. ik heb inmiddels al 50 km gereden met airco aan en maak mij nu zorgen of er schade is ontstaan of mogelijk komt naar aanleiding van dit akefietje. Moet ik mij zorgen maken??

De dealer zei deze morgen niet te snappen waar het vandaan komt en dat ze dit nog niet eerder hebben meegemaakt. We hebben gewoon leeggemaakt en weer opgevuld dat is alles zeiden ze. Ik voel hem al aankomen. Ik ga met jou onderbouwing terug naar de dealer.

Wat ik overigens heb gezien is dat er een apparaat met een soort gasfles voor de auto heeft gestaan met twee leidingen aangesloten in het motorcompartiment in de buurt van de dynamo en het koelvloeistofreservoir. De hele procedure nam dacht ik een kleine 20 minuten in beslag.

grt,

William
 

TheoStek

Forumguru
William, de drukken zijn van belang en zou ik graag willen weten.
Dat apparaat wat je gezien hebt zal een automatisch vulstation zijn, wat leeg trekt en terug vult.
Die apparaten hebben een recycle cilinder, wat bij jou uit het systeem wordt gehaald? komt er ook weer terug in.

Dus als het systeem maar over de helft van de vulgraad beschikt, is het systeem voor de helft voorzien van lucht!!
Die lucht wordt naar de recycle cilinder ingezogen en dan pas het koudemiddel.
Dat hoeft niet bij jouw auto van toepassing te zijn, maar kan ook bij een voorganger hebben plaats gevonden.

Koudemiddel is zwaarder dan lucht, en als de aanwezige lucht die in de cilinder aanwezig is, niet regelmatig wordt afgelaten dan wordt bij het vullen de aanwezige lucht (terug) naar het systeem ingepompt.

Die procedure van 20 minuten, is in mijn ogen kwantiteit en geen kwaliteit, gewoon leeg trekken en terug af vullen...het systeem wordt zelfs niet gecontroleerd of de functionaliteit wel voldoet.

regel is, zodra een airco systeem wordt geserviced en leeg wordt getrokken , er altijd een lekdichtheid controle uitgevoerd moet worden, d.m.v. het systeem af te persen met stikstof.
Daarna vacumeren, standtijd, terug afvullen en het systeem in werking stellen.
Deze hele procedure neemt ruim een uur in beslag, indien het systeem geen gebreke vertoont.

Wat er precies is gebeurd weet ik niet, je hebt nooit last gehad van de kwaal en na de airco service wel?

Als ik je eerste post lees, dan frons ik me toch de wenkbrauwen en daar is mijn mening op gebaseerd.
Waarom weet de dealer het niet? omdat het systeem niet is gecontroleerd, ze vertrouwen teveel op die stations en is er geen know how van.
 

willemk

Senior Member
Hallo Theo dan denk ik dat het bij te snel is gegaan denk ik. Het apparaat stond trouwens eerst aan een andere auto aangesloten is er af gehaald en aan de mijne gekoppeld. Wat is er nu van belang dat er moet gebeuren?
 

TheoStek

Forumguru
Terug naar de garage gaan ofwel een second opinie laten uitvoeren bij een aircospecialist.
Eerste moet ervoor zorgen dat het probleem wordt opgelost, dan heb je natuurlijk ook recht op een uitgebreide druktest/opgave van het systeem. (airco certificaat)
 

willemk

Senior Member
Dag Theo,

ik ga morgen terug naar de garage waar ze mijn aircosysteem opnieuw gaan leegtrekken, vacumeren en afvullen. Spoelen doen ze niet, alleen na het vervangen van onderdelen werd mij verteld. Moet ik nog ergens rekening mee houden. Overigens heb ik deze week met het ventilatiesysteem in de uit stand gereden omdat ik vrees dat anders de pomp die een raar geluid maakte, ook al de dag dat ik de garage verliet kapot kan gaan. De pomp (ik denk dat het de pomp was) maakte een raar geluid een soort zoemend geluid wat op het toerental meeging. Dus meer gas meer geluid.

Kan jij me vertellen ofdat in dergelijke situaties pompen het loodje leggen vanwege het feit dat e.e.a verkeerd is afgevuld of kort daarna kapot gaan omdat ze schade hebben opgelopen. Ik heb er een verkeerd gevoel aan over gehouden en ben bang geconfronteerd te worden met een defecte aircopomp die volgens mij redelijk duur is wanneer deze kapot gaat en vervangen moeten worden.

Alvast dank voor je input

William
 
Bovenaan Onderaan