GuusSkodaFabia
Lid
Beste Mede Skoda-eigenaren,
Sinds een paar maanden ben ik eigenaar van een Skoda Fabia Combi uit 2006. Ik vind het een hele fijne auto en hij heeft tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.
Nu heeft hij echter sinds een maand een vrij specifiek mankement:
Het is al 3 keer voorgekomen dat de auto tijdens een hele harde regenbui op de snelweg opeens begint te sputteren. Het oranje motor icoontje licht dan op en zodra ik m aan de kant zet valt de motor uit en start de auto niet meer. Na een uur of 2 start de auto weer zonder problemen, soms blijft het oranje motoricoontje in beeld maar meestal gaat die weer uit na een poosje.
Aangezien dit probleem zich alleen voordoet bij hele harde regen terwijl ik hard rij heb ik de conclusie gtrokken dat er ergens water komt waar het niet hoort, ik denk aan kortsluiting.
Ik heb de storing laten uitlezen bij een garage en die zegt me dat het een storing is van de EGR-klep.
Zijn advies is om de klep te vervangen, wat een paar honderd euro zal gaan kosten.
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat er niet zoveel mis is met de klep, zeker ook omdat als het droog is er niets aan de hand is. Ik vermoed eigenlijk dat er iets misgaat in het elektrische gedeelte van deze klep (bloot draadje) of in het component dat de klep aanstuurt.
Ik heb niet heel veel kaas gegeten van dit gedeelte van autos en wou jullie vragen of jullie enig idee hebben hoe er een storing van de EGR-Klep kan ontstaan bij extreem nat weer en wat jullie aanraden om verder te onderzoeken.
Bij voorbaat ontzettend bedankt!
Guus
Sinds een paar maanden ben ik eigenaar van een Skoda Fabia Combi uit 2006. Ik vind het een hele fijne auto en hij heeft tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.
Nu heeft hij echter sinds een maand een vrij specifiek mankement:
Het is al 3 keer voorgekomen dat de auto tijdens een hele harde regenbui op de snelweg opeens begint te sputteren. Het oranje motor icoontje licht dan op en zodra ik m aan de kant zet valt de motor uit en start de auto niet meer. Na een uur of 2 start de auto weer zonder problemen, soms blijft het oranje motoricoontje in beeld maar meestal gaat die weer uit na een poosje.
Aangezien dit probleem zich alleen voordoet bij hele harde regen terwijl ik hard rij heb ik de conclusie gtrokken dat er ergens water komt waar het niet hoort, ik denk aan kortsluiting.
Ik heb de storing laten uitlezen bij een garage en die zegt me dat het een storing is van de EGR-klep.
Zijn advies is om de klep te vervangen, wat een paar honderd euro zal gaan kosten.
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat er niet zoveel mis is met de klep, zeker ook omdat als het droog is er niets aan de hand is. Ik vermoed eigenlijk dat er iets misgaat in het elektrische gedeelte van deze klep (bloot draadje) of in het component dat de klep aanstuurt.
Ik heb niet heel veel kaas gegeten van dit gedeelte van autos en wou jullie vragen of jullie enig idee hebben hoe er een storing van de EGR-Klep kan ontstaan bij extreem nat weer en wat jullie aanraden om verder te onderzoeken.
Bij voorbaat ontzettend bedankt!
Guus