Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM

sitechris

Donateur
Van de week heb ik wat kilometers gemaakt in de Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM. Voor de autofans onder ons, moet je deze wel of niet op je shortlist zetten?

Sportief genoegen
Om te beginnen, de Alfa ziet er echt goed uit, mits je investeert in dikke velgen, een dikke motor (dubbele uitlaat), een sportpakketje etc. Ook positief: de auto stuurt en rijdt echt heerlijk. Onderstel is stevig, maar niet te stevig en de auto stuurt lekker direct. Ook het interieur vind ik oprecht mooi en bijzonder. Leuke tuimelaartjes enzo. Nice! Echt een fijn sportief wagentje die je bijzonder gevoel geeft. Waar je graag instapt, naar kijkt en als je gaat rijden je altijd de langere route kiest. Even lekker omrijden en wat bochtjes pakken. Goed gedaan door onze Italiaanse vrienden.

Ergonomische missers
So far so good dus. Tot nu toe dan, want to be honest er zijn ook zaken die beter kunnen. Zo erger ik me aan allerlei stomme ergonomische missers. De tellers zijn moeilijk afleesbaar als de zon schijnt, de zonneklep kun je maar in 1 stand zetten (de verkeerde), de cruise control is onvindbaar en zo kan ik nog wel even doorzeveren. Nu zal de doorgewinterde Alfa fan je wijsmaken dat dit een Italiaanse auto juist karakter geeft, ik vind het gewoon slordig en onachtzaam. Stel je voor dat een medewerker van Audi dergelijke missers aflevert. Die wordt standrechtelijk geëxecuteerd. De grootste teleurstelling? De stoelen. Deze zijn gemaakt door en voor kleine Italiaanse dwergjes van 1.60 meter. Ben je langer dan zijn de zittingen veel te kort en de stoelen te hard op de plaatsen waar ze niet hard moeten zijn.

DNA
Ook het DNA systeem in de Alfa is waardeloos. Je kunt kiezen of je de auto in eco-modus zet of in dynamische modus. WTF, het is een Alfa Romeo. Cuore Sportivo. Natuurlijk wil je alleen in Dynamic mode rijden. Maar ja, die moet je dus voor elke rit, of iedere keer als de start-stop (WTF!) toeslaat weer opnieuw selecteren. En mocht je dat een keer vergeten, dan heeft Alfa besloten dat je de Dynamic mode alleen kan selecteren bij snelheden tot max 110 km/h. Want volgens Alfa schrikken de chauffeurs dan van de extra dynamiek (not kidding). Zo zie je dat de Alfa engineers de weg inmiddels volledig kwijt zijn.

Satanssap
Even over de motor. Ik hoor vaak veel mensen blèren dat diesel zo fijn is omdat het koppel zo hoog is. Vergeet dat gelul over koppel en trekkracht als we het hebben over een sportieve auto. Er zit in je benzinemotor een versnellingsbak, pak die in je handje en schakel gewoon terug. Dat is wat je wilt in een sportieve auto. Een benzinemotor die jubelt van vreugde, die je hoog in de toeren kan rijden, die als het gas hangt als een nerveuze junk achter de methadonbus. Dat kan dus niet met je satanssap diesel. Maar vooruit, deze Alfa is best soepel en stil. En ook redelijk snel. En best zuinig. En dankzij de Savali tuning is het allemaal net nog even een tikje beter. Dus om eerlijk te zijn is het echt wel een goed blok. Maar hij past niet helemaal bij de auto. Koop dan gewoon een Volkswagen Passaai.

En? Doen of niet doen?
Kortom, moet je deze auto kopen? Ik verklap je hoe het gaat zijn als je het wel doet. Het eerste half jaar vind je de auto fantastisch, je zit uren voor je raam te staren naar je Italiaanse prinses. Je bent in extase! Het jaar erna bekoelt de liefde. Je stoort je steeds meer aan kleine ergernissen, je ziet foutmeldingen verschijnen in een taal die je niet begrijpt en het mooie is er inmiddels ook wel een beetje vanaf. De laatste 2 jaar ga je door een hel. Je bent de auto zo zat dat je allerlei manieren aan het bedenken bent om de auto om zeep te helpen. Je besluit om de auto subtiel tegen een boompje . Vlak voor de crash spring jij uit je auto. Ik waarschuw je wel vooraf, de kans is groot dat juist op dat moment toevallig je gordel blokkeert. Italiaans karakter noemen ze dat. Ik noem het maffioso.
 
E

Ex-lid 2926

Die interieurnadelen vielen mij gelijk ook al op. Na een keer proefzitten was ik er al uit. Het zitcomfort (gebrek aan ruimte, vormgeving stoelen) is vooral voor wat langere mensen in vergelijking met "Duitse" auto's gewoon slecht. Bij de Fiat Bravo (zelfde genen als de Alfa), die ik voor de koop van de Octavia ook nog overwogen heb ondervond ik hetzelfde.
In b.v. een Volkswagen Polo zit je beter. Dat de italianen het wel beter kunnen bewijzen Fiat met de Punto en Alfa met de Mito. In een Punto of Mito zit je voorin vele malen beter dan in de qua afmetingen grotere Bravo of Giulietta.
Om nog even op Alfa terug te komen. Wat vind ik het jammer dat ze de GT uit productie genomen hebben. Dat vind ik nog steeds een beeldschone auto.
 

Cordoba

Forumguru
@Sitechris: ik ben bang dat de periode dat je blij bent met een GruwelJetta eerder in de orde van een maand ligt. Ik weet van iemand die na diefstal van zijn Leon een Juliette QV heeft gekocht, en is de auto met bijbehorende problemen meer dan zat. Hij spreekt nog net geen Oost-europeanen aan, met de vraag of ze zijn Alfa alsjeblieft mee willen nemen. Ondanks chippen blijft de QV qua rijplezier dik achter bij zijn oude Leon LE310, en zit ie zijn tijd uit tot ie het komende model Leon kan bestellen.
 

sitechris

Donateur
Rijplezier is natuurlijk wat je verwacht van een auto. De Giulietta is an sich een fijn sturende auto met dito onderstel, maar mist de scherpte die een Megane RS en in mindere mate een Leon wel heeft. Misschien had je kennis beter eerst even uitgebreid kunnen testrijden? Maar motorisch is de QV idd geen goede auto. Dat lees/hoor je overal. Een standaard GTI is al gewoon sneller, laat staan een gechipte. Een gechipte QV levert je ook maar 20/30 pk extra op, niet heel erg veel. En mbt problemen, dat is altijd klote maar eelijkheid gebied te zeggen dat VAG ook niet onfeilbaar is de laatste tijd. Zie alle ellende met de kettingen.
 

MarcoO2

Forumguru
Satanssap
Even over de motor. Ik hoor vaak veel mensen blèren dat diesel zo fijn is omdat het koppel zo hoog is. Vergeet dat gelul over koppel en trekkracht als we het hebben over een sportieve auto. Er zit in je benzinemotor een versnellingsbak, pak die in je handje en schakel gewoon terug. Dat is wat je wilt in een sportieve auto. Een benzinemotor die jubelt van vreugde, die je hoog in de toeren kan rijden, die als het gas hangt als een nerveuze junk achter de methadonbus. Dat kan dus niet met je satanssap diesel. Maar vooruit, deze Alfa is best soepel en stil. En ook redelijk snel. En best zuinig. En dankzij de Savali tuning is het allemaal net nog even een tikje beter. Dus om eerlijk te zijn is het echt wel een goed blok. Maar hij past niet helemaal bij de auto. Koop dan gewoon een Volkswagen Passaai.

Kom er maar in, Veejay... :D
 

Cordoba

Forumguru
Ik was onduidelijk in mijn eerdere reactie: het rijplezier dat tegenvalt is één ding, maar niet onoverkomelijk voor een aantal jaren. Het echte probleem is dat ie vaker naar de garage moet voor (vreemde) mankementen, dan dat ie naar een tankstation rijdt om te tanken.
 

VEEJAY

Forumguru
Lol @ Marco. Ik wilde niet reageren, maar begrijp goed dat een geen enkele diesel tegen een T(F)SI met chip kan winnen in rijgenot (zeker niet als je 300pk gewend bent). Enige plezier wat je dan nog kunt hebben met een diesel hebt is bij het afrekenen na het tanken.
 

sitechris

Donateur
Lol @ Marco. Ik wilde niet reageren, maar begrijp goed dat een geen enkele diesel tegen een T(F)SI met chip kan winnen in rijgenot (zeker niet als je 300pk gewend bent). Enige plezier wat je dan nog kunt hebben met een diesel hebt is bij het afrekenen na het tanken.

Kleine nuance, hangt van de auto af. In een sportieve Giulietta zou ik zelf altijd voor de 1.4 ltr 175 pk versie kiezen en niet voor de diesel. Die vind ik in die auto totaal niet passen. Een prima blok, maar ontbeert alle vormen van beleving die het rijden in een sportieve auto bijzonder maken. En dat suckt in die auto. In een sportieve Alfa spreken we niet voor niets van 'cuoro sportivo'. In een Passat/Superb/Octavia kies ik andersom. In dat soort auto's is rijbeleving toch meer van ondergeschikt belang.
 

Rallye

Forumguru
Dat "vergeten" van instellingen na het in werking treden van stop/start heb ik overigens ook van BMW's gelezen. Ik weet echter niet meer wat die auto nu vergat (het stond in een long term test van een 1-serie in de Engelse Top Gear Magazine).
 

sitechris

Donateur
@VEEJAY: ik denk niet dat heel veel mensen een Greenline kopen voor sportief rijplezier. if so, dan heb je toch echt de verkeerde auto gekocht ;)
 

ceid

Lid
Qv nu te krijgen met 235 pk, zal toch wel van zijn plek komen...ok het is wel max wat ze uit dit blok zullen krijgen zonder aanpassingen...

Gr Charles
 

sitechris

Donateur
In de praktijk haalt dit blok ongeveer 220 pk en boven de 5000 toeren valt hij dood. Blok schijnt erg tegen te vallen.
 

ceid

Lid
Zie dat er nu een aangepaste chip is met wel vermogen boven de 5000 tpm.

20.gif
 

LT83

Forumguru
Die Squadra grafiekjes zijn inderdaad al wel beter, maar goed gechipte concurrenten als de GTI/FR, Focus ST of Megane RS hebben dan echt weer betere cijfers. Niet gek, het is ook maar een 1.7tje in die QV
 

sitechris

Donateur
Ik vind de QV in meerdere opzichten net niet. Qua power, maar ook qua looks. Een 1.6 JTDM ziet er exact hetzelfde uit als je die wat oppimpt. Zonde. Ik mis een scherpe versie. Eentje met wat meer spoilers, gaas en een kleine 300 pk.
 

LT83

Forumguru
@ sitechris...eens, je herkent ze nu vrijwel enkel aan dat lelijke klavertje vier (sticker) onder de A-stijl
 

sitechris

Donateur
Vind ik trouwens voor auto's als de BMW 125i en Mercedes A250 ook gelden. Pas met M- of AMG pakket ziet het er acceptabel uit.
 
Bovenaan Onderaan