sitechris
Donateur
Van de week heb ik wat kilometers gemaakt in de Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM. Voor de autofans onder ons, moet je deze wel of niet op je shortlist zetten?
Sportief genoegen
Om te beginnen, de Alfa ziet er echt goed uit, mits je investeert in dikke velgen, een dikke motor (dubbele uitlaat), een sportpakketje etc. Ook positief: de auto stuurt en rijdt echt heerlijk. Onderstel is stevig, maar niet te stevig en de auto stuurt lekker direct. Ook het interieur vind ik oprecht mooi en bijzonder. Leuke tuimelaartjes enzo. Nice! Echt een fijn sportief wagentje die je bijzonder gevoel geeft. Waar je graag instapt, naar kijkt en als je gaat rijden je altijd de langere route kiest. Even lekker omrijden en wat bochtjes pakken. Goed gedaan door onze Italiaanse vrienden.
Ergonomische missers
So far so good dus. Tot nu toe dan, want to be honest er zijn ook zaken die beter kunnen. Zo erger ik me aan allerlei stomme ergonomische missers. De tellers zijn moeilijk afleesbaar als de zon schijnt, de zonneklep kun je maar in 1 stand zetten (de verkeerde), de cruise control is onvindbaar en zo kan ik nog wel even doorzeveren. Nu zal de doorgewinterde Alfa fan je wijsmaken dat dit een Italiaanse auto juist karakter geeft, ik vind het gewoon slordig en onachtzaam. Stel je voor dat een medewerker van Audi dergelijke missers aflevert. Die wordt standrechtelijk geëxecuteerd. De grootste teleurstelling? De stoelen. Deze zijn gemaakt door en voor kleine Italiaanse dwergjes van 1.60 meter. Ben je langer dan zijn de zittingen veel te kort en de stoelen te hard op de plaatsen waar ze niet hard moeten zijn.
DNA
Ook het DNA systeem in de Alfa is waardeloos. Je kunt kiezen of je de auto in eco-modus zet of in dynamische modus. WTF, het is een Alfa Romeo. Cuore Sportivo. Natuurlijk wil je alleen in Dynamic mode rijden. Maar ja, die moet je dus voor elke rit, of iedere keer als de start-stop (WTF!) toeslaat weer opnieuw selecteren. En mocht je dat een keer vergeten, dan heeft Alfa besloten dat je de Dynamic mode alleen kan selecteren bij snelheden tot max 110 km/h. Want volgens Alfa schrikken de chauffeurs dan van de extra dynamiek (not kidding). Zo zie je dat de Alfa engineers de weg inmiddels volledig kwijt zijn.
Satanssap
Even over de motor. Ik hoor vaak veel mensen blèren dat diesel zo fijn is omdat het koppel zo hoog is. Vergeet dat gelul over koppel en trekkracht als we het hebben over een sportieve auto. Er zit in je benzinemotor een versnellingsbak, pak die in je handje en schakel gewoon terug. Dat is wat je wilt in een sportieve auto. Een benzinemotor die jubelt van vreugde, die je hoog in de toeren kan rijden, die als het gas hangt als een nerveuze junk achter de methadonbus. Dat kan dus niet met je satanssap diesel. Maar vooruit, deze Alfa is best soepel en stil. En ook redelijk snel. En best zuinig. En dankzij de Savali tuning is het allemaal net nog even een tikje beter. Dus om eerlijk te zijn is het echt wel een goed blok. Maar hij past niet helemaal bij de auto. Koop dan gewoon een Volkswagen Passaai.
En? Doen of niet doen?
Kortom, moet je deze auto kopen? Ik verklap je hoe het gaat zijn als je het wel doet. Het eerste half jaar vind je de auto fantastisch, je zit uren voor je raam te staren naar je Italiaanse prinses. Je bent in extase! Het jaar erna bekoelt de liefde. Je stoort je steeds meer aan kleine ergernissen, je ziet foutmeldingen verschijnen in een taal die je niet begrijpt en het mooie is er inmiddels ook wel een beetje vanaf. De laatste 2 jaar ga je door een hel. Je bent de auto zo zat dat je allerlei manieren aan het bedenken bent om de auto om zeep te helpen. Je besluit om de auto subtiel tegen een boompje . Vlak voor de crash spring jij uit je auto. Ik waarschuw je wel vooraf, de kans is groot dat juist op dat moment toevallig je gordel blokkeert. Italiaans karakter noemen ze dat. Ik noem het maffioso.
Sportief genoegen
Om te beginnen, de Alfa ziet er echt goed uit, mits je investeert in dikke velgen, een dikke motor (dubbele uitlaat), een sportpakketje etc. Ook positief: de auto stuurt en rijdt echt heerlijk. Onderstel is stevig, maar niet te stevig en de auto stuurt lekker direct. Ook het interieur vind ik oprecht mooi en bijzonder. Leuke tuimelaartjes enzo. Nice! Echt een fijn sportief wagentje die je bijzonder gevoel geeft. Waar je graag instapt, naar kijkt en als je gaat rijden je altijd de langere route kiest. Even lekker omrijden en wat bochtjes pakken. Goed gedaan door onze Italiaanse vrienden.
Ergonomische missers
So far so good dus. Tot nu toe dan, want to be honest er zijn ook zaken die beter kunnen. Zo erger ik me aan allerlei stomme ergonomische missers. De tellers zijn moeilijk afleesbaar als de zon schijnt, de zonneklep kun je maar in 1 stand zetten (de verkeerde), de cruise control is onvindbaar en zo kan ik nog wel even doorzeveren. Nu zal de doorgewinterde Alfa fan je wijsmaken dat dit een Italiaanse auto juist karakter geeft, ik vind het gewoon slordig en onachtzaam. Stel je voor dat een medewerker van Audi dergelijke missers aflevert. Die wordt standrechtelijk geëxecuteerd. De grootste teleurstelling? De stoelen. Deze zijn gemaakt door en voor kleine Italiaanse dwergjes van 1.60 meter. Ben je langer dan zijn de zittingen veel te kort en de stoelen te hard op de plaatsen waar ze niet hard moeten zijn.
DNA
Ook het DNA systeem in de Alfa is waardeloos. Je kunt kiezen of je de auto in eco-modus zet of in dynamische modus. WTF, het is een Alfa Romeo. Cuore Sportivo. Natuurlijk wil je alleen in Dynamic mode rijden. Maar ja, die moet je dus voor elke rit, of iedere keer als de start-stop (WTF!) toeslaat weer opnieuw selecteren. En mocht je dat een keer vergeten, dan heeft Alfa besloten dat je de Dynamic mode alleen kan selecteren bij snelheden tot max 110 km/h. Want volgens Alfa schrikken de chauffeurs dan van de extra dynamiek (not kidding). Zo zie je dat de Alfa engineers de weg inmiddels volledig kwijt zijn.
Satanssap
Even over de motor. Ik hoor vaak veel mensen blèren dat diesel zo fijn is omdat het koppel zo hoog is. Vergeet dat gelul over koppel en trekkracht als we het hebben over een sportieve auto. Er zit in je benzinemotor een versnellingsbak, pak die in je handje en schakel gewoon terug. Dat is wat je wilt in een sportieve auto. Een benzinemotor die jubelt van vreugde, die je hoog in de toeren kan rijden, die als het gas hangt als een nerveuze junk achter de methadonbus. Dat kan dus niet met je satanssap diesel. Maar vooruit, deze Alfa is best soepel en stil. En ook redelijk snel. En best zuinig. En dankzij de Savali tuning is het allemaal net nog even een tikje beter. Dus om eerlijk te zijn is het echt wel een goed blok. Maar hij past niet helemaal bij de auto. Koop dan gewoon een Volkswagen Passaai.
En? Doen of niet doen?
Kortom, moet je deze auto kopen? Ik verklap je hoe het gaat zijn als je het wel doet. Het eerste half jaar vind je de auto fantastisch, je zit uren voor je raam te staren naar je Italiaanse prinses. Je bent in extase! Het jaar erna bekoelt de liefde. Je stoort je steeds meer aan kleine ergernissen, je ziet foutmeldingen verschijnen in een taal die je niet begrijpt en het mooie is er inmiddels ook wel een beetje vanaf. De laatste 2 jaar ga je door een hel. Je bent de auto zo zat dat je allerlei manieren aan het bedenken bent om de auto om zeep te helpen. Je besluit om de auto subtiel tegen een boompje . Vlak voor de crash spring jij uit je auto. Ik waarschuw je wel vooraf, de kans is groot dat juist op dat moment toevallig je gordel blokkeert. Italiaans karakter noemen ze dat. Ik noem het maffioso.