alfanist over op skoda

Goeddemiddag,

Ik zal me ook even voorstellen, ik ben Sjon 31 jaar en woonachtig in Drachten (FRL) De afgelopen 11 jaar heb ik diverse modellen van Alfa Romeo gereden en sinds deze week rijden we een Skoda Octavia. Vanwaar de overstap? Mijn vrouw en ik hebben beide een baan gekregen in onze woonplaats waardoor de diesel weg kone. Voor de vakanties hebben we een camper tot onze beschikking, dus dan worden er ook geen afstanden meer gereden met de PKW.
Een logische opvolger voor de vorige wagen was me gewoon te duur om op de weg te houden (vaste lasten enzo) toen mijn vrouw met het voorstel van een octavia kwam passte dat precies in het plaatje. Na 2 nachten van overpeinzen en nadenken toch een proefrit gemaakt in onze huidige O2..... en...... direct verkocht. Prachtige wagen met goede rijeigenschappen. Tja, het is geen italiaan maar hij doet er niets voor onder.
Eerlijk is eerlijk, ik was sceptisch. Maar de O2 heeft mij bijzonder positief verrast!

Wellicht tot ziens !

Bakkertje

Forumguru
Welkom hier en gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!

Het lijkt me wel een hele omschakeling van een Alfa naar een Skoda. Bij een Alfa denk ik toch aan mensen die een auto meer uit emotie kiezen, een Skoda is dan meer een auto die je uit rationele overwegingen koopt. Hoewel ik de laatste modellen Fabia, Octavia en Superb erg mooie auto's vind, zijn het geen Alfa's zeg maar.

Veel veilige en plezierige km'ers!

Bij een Alfa denk ik toch aan mensen die een auto meer uit emotie kiezen, een Skoda is dan meer een auto die je uit rationele overwegingen koopt. !

idd. alleen met een gezin in deze barre economische tijden moet je soms rationeel gaan denken. hahahaha
Maar, het is bepaald geen straf ! Hievoor een 156 sportswagen gehad en dan nu een O2 hatchback... wat een verschil in ruimte ! Daar kan echt geen Alfa tegenop.
en ja... de kleine jongen (zoon Björn 2 1/2 jr) wordt ook groter.....

HHW

Lid
Welkom hier,

ik vraag me af, is het nu echt zo dat die Alfa's veel problemen hebben (electronica) en dat je dus ook veel geld kwijt bent (naast de vaste lasten) aan het verhelpen van storingen en problemen? Of is het vooral een image? Wat zijn jou ervaringen?

Dat is iets wat ik door iedereen naar mijn hoofd geslingerd kreeg als ik weer een ander Alfa had gekocht. Noem het geluk maar naast het reguliere onderhoud heb ik bijna nooit rare/dure reparaties gehad.
De laatste had wat kuren met turboslangen die poreus werden (wat wil je na 280 dkm) maar verder. Niets noemingswaardig.
of toch.. heb eens 2 weken in een alfa 33 mogen rondrijden in afwachting van het uitleveren van mijn (2dehands) nieuwe auto, een 146 TD btw, waarbij de achterruitverwarming aan ging door het rechterraam te bedienen en het raam gesloten kon worden met het achterruitverwarmingsknopje. (snap je het nog?!)
verder niets vreemds. Misschien omdat ik altijd nieuwere type's gereden heb (145,146,156) De 33, 75, alfasud etc heb ik verder geen ervaringen mee.

Noord26

Forumguru
Kwestie van 2 draadjes omsteken?

Ik hoor moet ik zeggen ook veel positieve verhalen over Alfa's en Fiats betreffende betrouwbaarheid. Zelf met een Punto slechte ervaring, waar na 60Dkm de versnellingsbak in de puin liep.

Waarom geen Alfa met benzine motor? Daar kunnen ze ook wel iets van bij Alfa!

een logische opvolger is de 159, qua ruimte red die het ook niet bij de O2. Een 147 is überhaupt te klein. En als je dan kijkt wat een verschil er uin verzekering en wegenbelasting is tussen een 159 en een O2 (uitgaande van een zelfde niveau luxe, erg belangrijk voor mij namelijk) dan scheelt dat gewoon € 800,= p/jr. Dat is veel geld. En aangezien we nog steeds een italiaan hebben, de camper staat op fiat ducato chassis (hahaha), hoef ik italiaanse niet geheel te missen. hahahahaah

Dus vandaar de overstap. En, zoals al eerder gezegd, de O2 heeft mij bijzonder positief verbaasd.

Cordoba

Forumguru
Overstap van Alfa naar Skoda is opvallend, een overstap naar Seat (Leon, Altea, Altea XL) zou ik logischer vinden, omdat de vormgeving bij beiden Walter Da Silva styling laat zien.

Overstap van Alfa naar Skoda is opvallend, een overstap naar Seat (Leon, Altea, Altea XL) zou ik logischer vinden, omdat de vormgeving bij beiden Walter Da Silva styling laat zien.

Klopt idd, hebben eerst ook gekeken naar een Leon. Echter.... de kofferbak is gewoon veel te klein en het dashbord spreekt mij niet aan. (ook belangrijk, kijk je meer tegenaan dan de buitenkant)
Een Altea is, net als een 159, gewoonweg duurder. Daarnaast, mijn ouders rijden al een Altea.......

Bovenaan Onderaan