Alfen laadpaal voor Octiavia PHEV

Ik stekker nu een paar weken met een granny charger en ben redelijk happy.
Maar het jeukt en ik heb een 2de hands laadpaal gevonden die ik wil kopen.

Graag jullie advies :giggle:
Wat ik wil kopen is een Alfen Eve single proline,

Serienummer gechecked bij Alfen en deze heeft load balancing.
Dus ga ik er vanuit dat deze via LAN is te bedienen (Home Assistant, evcc.io)
Klopt die aanname ?

Er liggen 2 netwerkkabels richting de meterkast.
En ik heb de P1 meter beschikbaar via Telnet.
Met als doel wat sneller te kunnen wisselen tussen de 6 en de 16A dus load balancing is een must.

Is er verder nog iets wat mis kan gaan mbt licenties of locks of wat dan ook.
Er zit geen pasje bij. Dus is het voeding aansluiten en laden?

Nadeel is wel 1 fase maar daar heb ik de eerste jaren geen last van.
Gezien de prijs is dat acceptabel voor me en Octavia PHEV kan toch geen hoge laadstroom aan.
Sowieso hebben we (nog) geen 3 fase meterkast

Edit
Er is ook een password nodig anders kan je nog niets
 
Laatst bewerkt:

marco_b

Forumguru
Zelf wordt exact dezelfde laadpaal begin november bij mij thuis geplaatst.

Mij is verteld dat mijn auto op maximaal 3,6 Kwh geladen kan worden.

loadbalancing kan volgens mij alleen bij 3-fase. En wanneer je nu al een P1 lezer hebt (voor bijvoorbeeld Homewizzard) dan heb je nog een P1 splitter nodig.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb mijn Alfen nu zo'n 2 jaar en je kunt op 3,5 kW laden met onze PHEVs. De I3 van vrouwlief doet 11 kW. Ik verwacht dat je de Alfen ook op 1 fase kan laten werken.
Bediening via LAN kan inderdaad, je moet dan de load balancing op EMS zetten en dan kun je hem over je LAN laten sturen.
Licentie is inderdaad van belang om zeker te weten welke features er allemaal geactiveerd zijn en loadbalancing is in ieder geval degene die je nodig hebt om aan te sturen van buiten. De 2 kabels zijn zeker handig :thumbsup:

Je kunt de lader op plug&charge zetten, dan heb je geen pas nodig.
 
Bovenaan Onderaan