Ali ledlampen

Keeslburg

Actief lid
Hallo allemaal,

Vandaag maar even wat dingetjes gedaan aan mijn octavia. Eerst het luchtfilter vernieuwd en interieurfilter vervangen voor een anti-bacteriële filter van bosch. En had een tijdje geleden al bij ome Ali led lampen besteld om te kijken hoe lang die goedkopen dingen meegaan. Er komt nog wel een foto van in het donker.

Mvg

Kees Limburg

Keeslburg

Actief lid
Hier een foto volgens mij verblind ik niemand. Aangezien niemand die seintje geeft dat die er last van heeft

Bijlagen

• IMG_6699.jpeg
    IMG_6699.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 87

Pindasaus

Forumguru
Sodeknetters, wat een strooilicht. Je ziet een scherpe schaduw van de boom op het huis aan de overkant, tot aan de nok. Ik hoop dat dit de stand groot licht is ... ? Op dimlicht zou hij alleen naar beneden mogen schijnen, hoger schijnt namelijk in de ogen van tegenliggers.

Laatst bewerkt:

Keeslburg

Actief lid
Nee hij heeft automatische hoogte verstelling en mee draaien koplampen. Hij stond op contact dus dat moest nog gebeuren

Tees

Donateur
Ik zou wel een foto in t donker richting een (liefst beetje egale) muur op een paar meter afstand willen zien. Op basis hiervan ben ik t wel met @PizzaPieter eens dat het niet lijkt alsof de afscheiding van t dimlicht is zoals ie moet zijn.

Keeslburg

Actief lid
Zoals ik al zei hij moest nog aangezet worden. Of wel hij heeft automatische hoogte verstelling en die doet het pas als de motor aan is

Tees

Donateur
Dat staat los van wat ik voorstelde. Je kan de afscheiding en strooilicht namelijk alleen echt goed zien als je een (lood)recht en redelijk egaal oppervlak hebt zoals een muur. En doe dat dan in jouw geval vooral met draaiende motor ;)

Slider

Forumguru
De tandjes, dat oogt niet best.
Je ziet de schaduw van het boompje op het huis aan de overkant, je verlicht die schoorsteen zelfs.
Je gaat mijn niet vertellen dat de automatische hoogte verstelling zo ver naar beneden nog gaat. Je zou het licht van je koplampen niet moeten zien, op of boven dat kleine vierkante raampje van dat huis. Dan verblind je niemand wss.

Maar als ik teruglees, is dit ter vervanging van je xenon lampen, dus projector koplampen? Die zouden een perfecte afscheidingslijn moeten hebben.
Maak dan een nieuwe foto, met draaiende motor en tegen een muur. Dan weet je het veel beter.

Als voorbeeld, mijn vorige auto had projector lenzen en led:
IMG_20200916_121530.jpg

Dit is de horizontale afscheidingslijn die o.a. @Tees bedoeld. Daarboven is geen licht dus verblind je niemand.

MarcoO2

Forumguru
... en dit was dus exact wat ik bedoel. Als dit überhaupt het beeld is, kan ik me nauwelijks voorstellen dat het correct afgestelde lampen zijn die niemand verblinden.

Frup

Forumguru
Zijn retrofit led (kop)lampen inmiddels eigenlijk eindelijk al toegestaan in Nederland?

Keeslburg

Actief lid
Ik ga het binnenkort wel even maken dan kunnen jullie het zien. Er is niemand die mij een seintje geeft dat die verblind wordt door mij. En ja het zijn projectorlampen

1983jeroen

Forumguru
Die goedkope lampen heb ik ook een lange tijd gebruikt. Gaat wel lang mee, maar toen mijn vriendin klaagde dat het soms toch verblindend was als ik achter haar reed maar geïnvesteerd in de goedgekeurde H7 Led lampen van Osram.

Wereld van verschil in lichtbeeld.
Bij het inrijden van een parkeergarage zag ik ineens een bijna strakke lijn waar het eerst toch vervaagd was.

Ik heb wel reflector koplampen. Screenshot_20250309-210245.Foto's.png

Tees

Donateur
Hier nog een voorbeeld van mijn O2 met projector koplampen voor en na installatie van Osram H7 Vintage LED lampen:

@Frup officieel niet, tenzij voorzien van een ECE-typegoedkeuring, zoals de Philips en Osram lampen voor sommige types. Maar bij de APK wordt alleen gecontroleerd op correct lichtbeeld, dus met goede LED lampen kom je ook weg als ze geen ECE keur hebben.

• Leuk
Waarderingen: Frup

Slider

Forumguru
Ook dan zijn die Philips en Osrams niet goed gekeurd voor projector unit, alleen reflector units.

Onze Fiesta met projector lampen kwam niet door de APK met leds, ze hadden ze zonder melden vervangen voor halogeen H7 en daarop APK gekeurd.

Tees

Donateur
Zie hier de lijst van Osrams voor goedgekeurde types: https://look.ams-osram.com/m/279bdebe1f871386/original/LED-Night-Breaker-H7-Vehicle-List-EN.pdf

Ik weet niet of hier ook projectorkoplampen bij zitten, de lijst is nogal lang ;). Maar mijn O2 is gewoon door de APK gekomen met LED in de projectorkoplampen. In bovenstaande post heb ik ook fotos van lichtbeeld laten zien en ik kan geen onderscheid zien in halogeen vs LED. Dus als m'n garage moeilijk had gedaan hierover, was ik wel een gesprekje aangegaan...

Het simpele feit dat er LED in zit (zonder ECE keur) is géén valide afkeuringsreden voor de APK, want dit is niet vermeld in het RDW handboek.

Keeslburg

Actief lid
Hier heb ik dan een foto hoe het er in het echt uit ziet. Zoals je ziet en zoals ik het zie geen strooi licht

Dit lijkt wel erg veel strooilicht, maar is door de achtergrond lastig te beoordelen. Hoe ziet het er uit voor een muur?

Bijlagen

• IMG_6702.jpeg
    IMG_6702.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 40
Bovenaan Onderaan