All Terrain banden Yeti 4x4

gjvo

Nieuw lid
Voor mijn werk moet ik regelmatig off-road rijden.
De Yeti doet dat wonderbaarlijk goed maar met goede banden moet dat nog veel beter gaan.
Er zitten nu 215/60/16 winterbanden onder (op de alu velg van de Ambition, volgens mij een 7J velg).
Ik ben op zoek naar een All Terrain band, liefst een 225/60/16 maar die is er niet.
Nu bestaat er wel een Dunlop 235/60/16.
Heeft iemand ervaring met 235 banden op de Yeti?
Gaat dat op die velg en loopt ie niet tegen de spatborden?

Alvast bedankt,

GJ

Desperado

Forumguru
Ik vraag me af of een Alle terrain band het comfort verslechterd. Meer geluid, ander stuurgevoel enzovoort. De auto is dan misschien wel een 4x4, maar niet afgesteld op all terrain banden.
Ik heb het met een Subaru Forrester meegemaakt. Verkeerde banden eronder en de klant was binnen het uur terug.

gjvo

Nieuw lid
Iedereen alvast bedankt.
Ik heb in overleg met Skoda besloten er 235/60/16 All Terrain onder te zetten.
Het zijn Dunlops Grandtrek AT3 geworden.
Nu wachten tot ze binnen zijn en dan eens lekker door de blubber heen raggen!

CDK

Forumguru
@gjvo, spannend! Van de naam Dunlop krijg ik momenteel ernstige kriebels (lees jeuk op de verkeerde plaatsen) maar hopelijk bevallen dit merk jou wel goed!
Succes en laat je bevindingen maar horen, want wij zijn uiteraard erg benieuwd of het allemaal past, hoe het rijdt én of wat je tellerafwijking is bij 100km/h op de gps..... Keep us posted please!

gjvo

Nieuw lid
Tja, ik zou liever de Yokohama gehad hebben (zien er ook wat beter uit) maar ik ben gebonden aan de leasemaatschappij en dus helaas ook aan KwikFit.
Ik verwacht zelf dat ik wat meer last heb van onderstuur en aquaplaning.
Tellerafwijking zou een procent of 3 zijn, net genoeg om de boete op te lopen op de trajectcontrole op de A2...

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Yokohama klinkt erger als dat het is inderdaad ;) net als Toyo heb ik daar wél redelijke ervaringen mee.

Maggy

Forumguru
AT's; de beste die je kunt kopen zijn in mijn optiek die van BF-Goodridge. Ik heb ze onder de Land-Rover gehad, en zijn zeer, zeer goed bevallen.
(Dit merk hoeft zich wat AT's en MT's niet meer te bewijzen, alhoewel de Mini's in de Dakar opvallend vaak lekke banden hadden....)

veld94

Lid
Jou keuze 235/60/16 heeft een hoogte van 68.84 cm en een omtrek van 216.27 cm , dat is allemaal net iets meer dan wat ik momenteel heb namelijk de 215/65/16 met resp. 68.59 en 215.48 cm en ik kan je uit ervaring aangeven dat ik bij een bepaalde stuurhoek in oneffen terrein de kunsstof wielkast bescherming raakte (toen ze nieuw waren), achter is het sowizo geen probleem, al heb ik wel extra hulpveren laten monteren. Ik ben heel tevreden met mijn keuze van de Michelin Latitude Tour, comfortabel, stabiel, stil en slijtvast, en niet te duur.
Profil_LatitudeTour_neu.jpg

gjvo

Nieuw lid
De Michelin Latitude zijn toch gewoon wegbanden?
Daar heb ik niks aan.
Vandaar de Geolandars.

yokohama-geolandar-a-t-s.jpg

Ik heb de banden er donderdag om laten leggen.
Op dit moment heb ik alleen op de weg gereden (inmiddels al 500 km) en een stukje door het gras.
Vreemd genoeg zijn de banden stiller dan mijn winterbanden en de auto rijdt soepeler.
De snelheid heb ik met GPS gemeten, 100 km/u op de teller is 98 in het echt.
Bij 120 op de teller is het 118 op de GPS.
Volle stuur uitslag geeft geen problemen, ook de ruimte tussen de wielkasten is nog voldoende.
De Yokohama's Geolandar ATS G0012 is een prima keus voor op de weg, dinsdag ga ik weer de limburgse blubber verkennen.
Ik zal eens kijken of ik morgen wat foto's kan maken.

GJ

Laatst bewerkt:

gjvo

Nieuw lid
Zaterdag wat foto's gemaakt.
Zoals jullie zien, ruimte zat tussen de wielen en wielkasten.
Morgen ga ik de Yeti weer loslaten in het terrein, langs de A2 bij Geldermalsen, kijken hoe de bandjes het doen in de drassige grond.
Ik heb trouwens wel gemerkt dat de topsnelheid wat lager ligt..
Af fabriek haalde hij 168 km/h op GPS.
Met standaard Racechip kwam ik in Nederland op zo'n 189 km/u maar nu kom ik niet verder dan 175 km/h.
De banden hebben dus meer weerstand, verbruik ligt ook een beetje hoger, wat ik tot nu toe gezien heb haal ik geen 1 op 21 meer maar zit ik richting 1 op 18 (lange afstanden)

CIMG2094.jpg CIMG2096.jpg CIMG2097.jpg CIMG2098.jpg CIMG2099.jpg CIMG2100.jpg CIMG2101.jpg

Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Bedankt voor je update. Meer weerstand is uiteraard gerelateerd aan hoger verbruik en lagere topsnelheid, maar jouw doel was om beter in het terrein uit de voeten te kunnen, ik ben benieuwd!! Succes!!

Bovenaan Onderaan