Allo Allo

Enkele weken gelden is mijn felbegeerde Octavia Combi II 1.6TDI Artic besteld. (Lease)

Rijdt circa 80k door nederland op jaarbasis dus dat is flink en heb dus een comfortabele auto nodig.

Tsja...met wat vergelijken in het segment kom je al snel bij Skoda uit....en als je dan de Arctic uitvoering ziet.....tsja....dan is de keus snel gemaakt.

Verbaast me wel dat achterruitbediening electrisch een optie is.....als je al het overige geweld op die auto/uitvoering ziet. Maargoed, het is een érg complete auto voor dat geld, hopelijk is de praktijk net zo goed als het boekje.

De auto gaat door S-point geleverd worden medio 11 maart, dus ben benieuwd. Ook omdat het fenomeen 'leaseauto' nog een relatief nieuw begrip voor me is omdat ik pas 2 jaar een leaseauto rijdt. Dit wordt de 1ste gloednieuwe.

Door wat researchen kwam ik op dit leuke forum en heb al veel leesplezier gehad.

C-ya!

CharlesTucker

Forumguru
Mooie en comfortable auto heb je besteld, daar ga je ongetwijfeld veel plezier van hebben. En je hebt kennelijk de overweging gemaakt die vele anderen hier ook gemaakt hebben. Zolang je lease- of koopbudget niet onbeperkt is, en je zoekt veel ruimte en comfort, dan kom je inderdaad al vrij snel bij Skoda terecht. Als je het een beetje rustig aan doet, hoef je ook niet zo vaak te stoppen om te tanken met die 1.6TDi.

Wat die electrische achterruitbediening betreft, persoonlijk begrijp ik nooit waarom men dat belangrijk vindt. Ondanks dat dat er bij wel op zit blijven ze toch altijd dicht, linksvoor gaat ook alleen open bij een parkeergarage of iets dergelijks. Maar als ik op dit forum sommige discussies lees sta ik vrij alleen in die opvatting :). Zal wel komen omdat ik vrijwel alleen snelwegen rijdt, dan vind ik een open raam zowiezo teveel herrie maken.

Rallye

Forumguru
@CharlesTucker: het grote voordeel van elektrische bediening achter is dat de bestuurder die kan blokkeren, zodat kleine kinderen niet zomaar de ruiten kunnen openen. De elektrische niet-bediening is dus juist de handige feature!

Bij mijn Octavia is het verder alleen maar verwarrend: als je op de tast de schakelaars bedient (zoals bij de parkeerplaats van het kantoor waar ik werk, daar zit de sensor voor de toegangspas in een bocht, zodat ik liever naar buiten kijk dan naar de raamknopjes) wil ik nog wel eens het achterrraam openen. Gelukkig bloos ik niet snel......

CharlesTucker

Forumguru
Dat is inderdaad een veel gehoord argument voor elektrische bediening achter. Misschien heb ik geluk en hele brave kinderen, maar die twee van van mij blijven er gewoon af als ik dat zeg (hoewel ik de jongste wel heel af en toe even bestraffend moet toespreken). Het grappige is dat mijn twee meiden bij de aanschaf zelf die elektrische raambediening nogal belangrijk vonden, terwijl ze weten dat er toch niet aan mogen zitten, en dat op een enkele uitzondering na ook niet doen.

Maar we dwalen af, DistORtioN, veel plezier met je Octavia, met of zonder elektrische raambediening achter, met of zonder kinderen.

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil nog wel eens een achterraam (of allebei) korte tijd na het wegrijden openhebben: hetzij op een kier om het ventilatie-doorstroomvolume te vergroten als de airco nog niet voldoende wakker is om het beslaan van de ruiten bij te benen, hetzij op hete zonnige dagen om de in de auto verzamelde hitte zo snel mogelijk kwijt te raken. Liever achter dan vóór open: ventileert beter en minder herrie aan en wind om m'n kop.

Maar dan is het wel fijn als ik na de eerste paar km (of minuten) de auto niet aan de kant hoef te zetten om de boel weer dicht te doen. Voor die raambediening achter als optie heb ik wel geld over.

Dat gezegd hebbend, vind ik het een idiote bezuiniging om - zoals bij de Citigo en Rapid - in de deurgrepen alleen een schakelaar te monteren voor het "eigen" raam. Als er al op dit onderdeel bezuinigd zou moeten worden, dan zie ik maar twee aanvaardbare manieren:
1) plaats de beide schakelaars voor de linker- en rechterraam centraal in de middenconsole;
2) laat die elektriek helemaal weg uit de standaarduitrusting en monteer gewoon weer een slingertje. Da's pas een statement... En wie er prijs op stelt, neemt die optie(s) er toch wel bij.

Bovenaan Onderaan