Alpha's Octavia RS iV Business: Blue II

Alpha

Donateur
Hallo allemaal,

Niet zo lang geleden heb ik jullie nog voorgesteld aan Black. Een Crystal Black Škoda Kamiq Sport Business. Hoewel ik gek was op deze Kamiq bleken mijn ouders dit ook te zijn... Het duurde niet lang of mijn vader begon steeds meer hints te geven dat hij de auto graag wilde overnemen. Leuk en aardig, maar wat ga ik zelf dan rijden... In januari 2021 kondigde Pon / Škoda NL aan dat de Octavia RS iV Business naar Nederland zou komen... Dat jeukte wel een beetje. Mijn ouders hebben namelijk jarenlang een Octavia RS uit 2001 gereden.

De hints van mijn vader werden steeds minder subtiel wat ertoe leidde dat ik toch maar eens richting de dealer ben gereden. Daar stond een Octavia RS Combi... Maar net als mijn ouders vond ik de kont van de Octavia hatchbacks altijd gaaf... Na een uurtje liep ik naar buiten met mijn getekende offerte... Voor jullie beeldvorming ik ben meestal al weken bezig met precies uit te dokteren wat ik wil... Een verkoper heeft nooit veel werk aan mij buiten dat hij even de juiste config moet bestellen (en iets met korting natuurlijk....) :-) . Dit keer ben ik weer voor Race Blue gegaan. Een van mijn favoriete kleuren. Blue (mijn eerste Škoda) had deze kleur ook.

Op 9 juli 2021 bestelde ik het volgende:
  • Octavia HB (4) RS iV Business 1.4 180 kW / 245 pk PHEV Hatchback 6 versn. DSG
  • Race blue metallic
  • Comfort stoelen
  • Geheugenfunctie op de buitenspiegels inclusief Side Assist (dode hoek detectiesysteem en rijbaan-as
  • 230V aansluiting en 2 USB-C aansluitingen
  • Travel Assistant pakket
  • Verwarmbaar sportstuurwiel
  • Parkeercamera achter
  • Lichtmetalen velgen 19 inch Altair antraciet 7,5Jx19" met banden 225/40 R19
  • Zij-airbags achter
  • Head-Up Display (informatie projectie op de voorruit)
  • Ruitenwisser achter met wis/was installatie
  • Crew Protect Assistent (pro-actieve inzittenden bescherming voor en achter)
De Octavia met "RS motor" zou nog in week 39 van 2021 geleverd worden.... Althans dat dachten we toen. Na de nodige chip problemen, een deurpanelenfabriek die in brand is gevlogen en nog vele andere tegenslagen was het 55 weken later (na bestelling) eindelijk zo ver. Uit het niets, het nieuws, dat de auto in Leusden was... Maar het zou nog wel even kunnen duren voor deze bij de dealer zou landen... Wat schetst onze verbazing... Meneer de Octavia stond een dag later al bij de dealer.... Toen ging alles enorm snel...

Na een fijne aflevering kan ik nu eindelijk gaan genieten van deze RS. Voor mij ook de eerste keer dat ik een Octavia 4 Hatchback in het wild zag. Die lijken nog relatief schaars. Mijn ouders zijn hartstikke blij met de Kamiq. Dus twee mooie vliegen in 1 klap. De Octavia rijdt heerlijk. Wat een vermogen maar wat kan hij ook zuinig zijn. Voor mij is vooral de 60 kilometer elektrisch (maak er maar 48 van aangezien je de accu maar tot 80% "mag" opladen) ideaal. Vooral met mijn vele korte stukjes naar de sportschool (nee ik fiets niet buiten).

Aangezien ik super origineel ben in het verzinnen van namen heb ik besloten deze ook maar gewoon Blue te noemen. Aangezien het de tweede Race Blue auto is, is het Blue mark II of gewoon Blue II geworden.

Waar ik mee wil afronden is het volgende. De afgelopen weken en maanden heb ik met vele wachtenden op dit forum leuke gesprekken gehad. Ik heb best veel geluk gehad dat ik máár 55 weken heb hoeven wachten. Ik wil dan ook iedereen die nog zit te wachten veel sterkte en succes wensen. Het is het wachten écht waard.

Tot slot wat foto's. Super bedankt dat je mijn verhaaltje hebt gelezen! Heb je nog vragen over de auto dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,
Dave

Bijlagen

• Octavia RS iV Business 001.jpg
    Octavia RS iV Business 001.jpg
    345,1 KB · Weergaven: 127
  • Octavia RS iV Business 002.jpg
    Octavia RS iV Business 002.jpg
    215,8 KB · Weergaven: 126
  • Octavia RS iV Business 003.jpg
    Octavia RS iV Business 003.jpg
    351,6 KB · Weergaven: 129
  • Octavia RS iV Business 004.jpg
    Octavia RS iV Business 004.jpg
    302,7 KB · Weergaven: 126
  • Octavia RS iV Business 005.jpg
    Octavia RS iV Business 005.jpg
    275,6 KB · Weergaven: 134
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Gefeliciteerd, schitterende auto, foto's doen hem geen recht aan, hier in Meerhout rijd namelijk eenzelfde blauwe RS IV Hatchback, en dat is echt een juweel van een auto.

Bakboord1

Forumguru
Gefeliciteerd! Het blijft een mooie kleur dat blauw. Contrast met het zwart staat ook erg goed.

1 ding valt me (naast het mooie stiksel) op en dat is dat ie aan de voorkant best hoog staat.
Een paar centimeter lager zou de auto nog net iets mooier maken.

leon-cupra

Forumguru
Proficiat met de RS. Knappe configuratie.

De hatchback van de O4 vind ik persoonlijk dan ook de eerste knappe hatchback van Skoda. Al de rest vind ik persoonlijk “mwhaaa”, de O4 daarentegen “waaawww”.

Alpha

Donateur
1 ding valt me (naast het mooie stiksel) op en dat is dat ie aan de voorkant best hoog staat.
Een paar centimeter lager zou de auto nog net iets mooier maken.
Klopt, op deze foto’s lijkt dat heel erg. Blijkbaar stond hij hier op afleverblokken of iets dergelijks aldus de dealer. Inmiddels zit ie wat lager op de grond. De 2.0 TSI en TDI versies liggen echt laag. De PHEV ligt standaard wat hoger door zijn gewicht.

Bakboord1

Forumguru
Nogmaals gefeliciteerd. Echt een knappe wagen zoals de Vlamingen dat zeggen.
Ik ben erg benieuwd naar de aandrijflijn. Deze combinatie lijkt me erg fijn rijden namelijk.

HarrieSkoda

Forumguru
Dikke wagen @Alpha ! Die kleur kan me wel bekoren ;)!
Geen straf dat je ouders de Kamiq zo graag wilde, dit gaf jou weer nieuwe kansen, haha!

Vanuit welke richting in Limburg kom je? Anders moeten we ze maar eens naast elkaar zetten :tongue:.

Turbo Harry

Actief lid
*Turbo Harry zwaait.

Fantastische kleur! Erg dik.

Binnenkort Blue II maar eens in het echt bekijken. ;)

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Mooie kleur! Ik ben het met je eens dat de vijfdeurs bij de Octi IV mooier is dan de station. Overigens voor mij voor het eerst bij de Octi. Bij de station kloppen voor mijn gevoel de wielbasis en overhang achter niet, hoewel de RS daar het minste last van lijkt te hebben.

Mooie bak en goede keus om voor een hatchback te gaan wat mij betreft. Is toch iets unieker binnen het oerwoud van combi's. De velgen kunnen mij niet bekoren, maar dat is dan ook het enige. Veel plezier met Blue 2

spikehome

Forumguru
Mooie HB inderdaad, je ziet ze te weinig.
Ik zou zelf ook voor de hybride zijn gegaan helaas mogen ze in NL niks trekken.
Vandaar mijn keuze viel op de steel Grey HB vRS 2.0

Veel plezier ermee.

Bovenaan Onderaan