Alpine - hoe zijn jullie ervaringen?

Cyrus

Actief lid
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe 2-DIN unit met ingebouwde navigatie. Één van de kandidaten is de Alpine INE-W920R. Voorzien van iGo-navigatie en met de Alpine CAN-BUS adapter (
APF-D100VW) verschijnt​
zelfs de relevante info op de MaxiDOT.

Nu is mijn vraag: hoe zijn jullie ervaringen met Alpine? Zowel qua geluidskwaliteit, degelijkheid bedieningsgemak als ondersteuning?

Alvast dank voor jullie bericht!

Jewepe

Forumguru
Zeker wel. Vanaf 2005 heb ik vrijwel in elke auto die ik reed een Alpine apparaat gehad. Mijn ervaringen:
- Radio-ontvangst: goed, maar niet meer dan dat. Zit op het niveau van Kenwood, Pioneer e.d.. Meestal wel beter dan de fabrieksradio's
- CD-gedeelte: uitstekend. Vaak voorzien van filters/correctie-instellingen. Absolute top!
- Audio-gedeelte: uitstekend. Soms zelfs teveel instellingsmogelijkheden. Stabiliteit van het versterkergedeelte onovertroffen!
- Navigatie: niet meer dan middelmatig. Betrof een toestel met eigen navigatie-software (INA-N333R) en deze was scheeuwend duur en sterk verouderd bij release. Heb geen ervaring met iGo. Maar als Alpine hier haar eigen "twist" aan gegeven heeft ben je aan de beurt.
- Bluetooth: uitstekend. Is een Parrot-chip en werkt fantastisch (heb een Alpine CDE-114BTi). Adresboek synchroniseren etc. geen probleem. Ook niet bij moderne smartphones (heb een HTC Desire Z, mijn vrouw een Galaxy S2).
- iPod-bediening: uitstekend. Alle informatie op de display van de Alpine (heb geen Maxidot)
Kortom, Alpine is een aanrader. Het is niet voor niets dat Lamborghini standaard een Alpine monteert in haar modellen :)!

floyd2

Forumguru
Mooi goed ding met zo goed als alle functies die je maar kan wensen.
Maar in wat voor buurten zet je je auto???
Het afneembare stukje is zo klein dat een dief 'm er toch zo uit zal jatten.(die weten ook wel dat Alpine het betere spul is,zien alleen niet in één oogopslag dat er wat aan ontbreekt)

Cyrus

Actief lid
Dank heren. Inderdaad is dat minimale afneembare stukje wel een punt van zorg. Ik woon in een buurt waar niet zo snel wordt ingebroken, maar overdag of ergens 's avonds staat de auto natuurlijk wel eens in een buurt met meer risico, zogezegd.

De concurrerende Kenwood DNX-5210BT heeft een volledig afneembaar scherm, dat is wel een prettiger idee, eerlijk gezegd.

Jewepe

Forumguru
@Cyrus
Let bij de Kenwood op m.b.t. het navigatiegedeelte. Dat is van Garmin. Niet veel mis mee, maar de beeldschermrepresentatie heeft een hoog "stripverhaal-gehalte". De iGo ken ik niet, maar ik zou even gaan kijken wat je zelf het mooiste/fijnste vindt. En de opmerking van floyd2 snijdt maar tot op zekere hoogte hout. Navigatiedieven zijn veelal experts en zien inderdaad in één oogopslag dat het een Alpine is. Maar ............................ op grond van dezelfde expertise zien ze ook in één oogopslag dat het afneembare frontje ontbreekt en laten ze je apparaat gewoon in de auto zitten ;).

PS. En dan heb ik het nog niet over de audiofiele voordelen van de Alpine t.o.v. de Kenwood (heb een half jaar een Kenwood DNX 5220BT gehad)

TL@

Forumguru
iGO is in ieder geval de beste navigatie op de markt, ik wil niets anders meer (staat op mijn draagbaar toestel)
Zenec en Pioneer gebruiken trouwens ook iGO (Zenec bijna zonder schil en Pioneer stevig verbouwd)

Oli4

Actief lid
Hoi Cyrus,
mòcht je nickname te maken hebben met een voorliefde voor een Brits audiomerk, kan ik je Alpine aanbevelen :eek:.

In 2008 heb ik m'n standaard Skoda-Stream inc. speakers verkocht en draai nu dagelijks probleemloos met een Alpine CDA-9887R / Rainbow Germanium set.
Geluidskwaliteit is voor mij subliem, vooral door de ingebouwde Imprint-DSP (audiobeleving is altijd subjectief natuurlijk...).
Bedieningsgemak (en degelijkheid) is gekoppeld aan de hoeveelheid functies => Hoe meer erop zit, hoe lastiger 't kan worden met de hoeveelheid knoppen en kans op storingen.
Ter vergelijking met de audio-apparatuur: Losse voor-/eindversteker, CD-loopwerk, DAC, Streamer, phono-pre-amp et ceterea versus "All-in-one AV Receiver".
(En ja: 't wordt dan duurder...:grin:).

Qua ondersteuning slechts één goede ervaring: 't plastic doosje -waar de frontje in gaat - moest na 4 jaar vervangen worden....

Succes met je keuze !

Wijnand850

Forumguru
In de vorige Ibiza van mijn vrouw heb ik ook een Alpine radio/CD ingebouwd met bluetooth functies. Op zich deed dat ding het prima, maar niet beter of slechter dan de gangbare merken als Sony, Pioneer, etc. Wat mij vooral tegenviel was de ontzettende ingewikkelde bediening. Veel te veel functies op te weinig knoppen. Normaal gesproken hoef ik bij een autoradio de gebruiksaanwijzing niet te lezen, bij die radio lag 'ie standaard in het dashboardkastje. Nu was dat geen dubbel din, dus mogelijk is het hier beter, maar het is wellicht wel een puntje van aandacht.

Bovenaan Onderaan