Alternatief voor Amundsen navigatie

ElScorpione

Forumguru
Ik heb de knoop doorgehakt en ga mijn Octavia nog een jaar of 3 doorrijden. Dan komen er nog ongeveer 95.000 kilometertjes bij. Nu wegdoen is niet interessant.

Het betekent wel dat ik toch overweeg om wat zaken aan te passen. Ik vind een ingebouwd navigatiesysteem erg prettig, maar mijn Amundsen voldoet niet meer aan mijn wensen. De kaarten zijn niet meer te updaten zonder aanschaf van een dure SD kaart en ik kan mijn telefoon er niet mee bedienen.

Een originele Columbus lijkt me mooi, maar die zijn wel heel erg duur. Welke alternatieven zijn er? En hebben jullie daar misschien ervaring mee?

Altos

Banned
Idd zenec heeft veel leuk spul met zeer uitgebreide mogelijkheden en een hoog oem uiterlijk.

Havana

Forumguru
Gewoon je telefoon gebruiken, betere kwaliteit navigatie ga je niet vinden en zeker niet voor die prijs.

ElScorpione

Forumguru
Gewoon je telefoon gebruiken, betere kwaliteit navigatie ga je niet vinden en zeker niet voor die prijs.
Dat is ten dele waar. Ik zit vaak in Belgie en heb geen zin in zeer hoge kosten voor gebruik van data. Offline navigatie is voor mij een must. In NL kun je inderdaad prima je telefoon gebruiken. Maar het punt is, dat ik een ingebouwd systeem veel mooier vind dan een los toestal dat weer ergens aan je ruit of een ventilatierooster hangt. Bovendien vind ik de aanwijzingen van de ingebouwde navigatie op het maxidot display erg fijn.

Rob

Forumguru
Van TomTom koop je eenvoudig een volledige offline versie voor je smartphone.
Volledige functionaliteit zoals van een standaard TomTom en dus geen data nodig.

Mijn schoonvader gebruikt het in de Golf i.c.m. met een Jabra handsfreemodule aan de zonnenklep.

Stapt in, klikt telefoon in de houder, telefoon maakt verbinding met de Jabra en de Jabra staat via de ingebouwde FM-transmitter gekoppeld aan de autoradio. Dus stereo navigatie. Elke keer als ik zie hoe snel en vlot hij op pad is vraag ik me af waarom ik nog zit te klooien met de Amundsen navigatie.

Edit: Die handsfreemodule kan je natuurlijk ook in dashboardkast of armsteun leggen als je het alleen gebruikt voor de navigatie.

Laatst bewerkt:

smutzkanone

Forumguru
zenec, pioneer en kenwood en waarschijnlijk meer caraudio merken verkopen radios in "vag-formaat" ( dus niet rechthoekig dubbeldin) die ook gewoon met de auto communiceren ( maxidot, climatcontroll instellingen etc)

Kenwood525DAB_1.jpg

ElScorpione

Forumguru
De DNX525DAB van Kenwood lijkt me wel wat. Ziet er erg mooi uit. Ik kan alleen niet direct vinden of de navigatieinstructies ook op het Maxidot display worden weergegeven. Nog maar even verder zoeken dan.

Havana

Forumguru
Klopt. Muziek en bellen doe ik met een Sony autoradio van ca. 100 euro. Heeft een ingebouwde Parrot-module met externe microfoon. Muziek streamen over BT. 4x50 watt output. USB aansluiting. Werkt allemaal feilloos en 't kost geen fluit. Tegenwoordig heb je ze met een kleine meerprijs zelfs met DAB-antenne.

Natuurlijk, het ziet er allemaal niet zo flitsend uit als een ingebouwde navi maar de kwaliteit is op de keper beschouwd gewoon beter, tegen een fractie van de kosten. En daar komt nog eens bij dat de diefstalgevoeligheid zeer laag is, en als je een keer in de grote stad parkeert haal je het frontje er gewoon af. Dat kan vreemd genoeg niet bij een Zenec of Columbus.

Overigens worden roamingkosten vanaf december verboden dus dan kun je in het buitenland ook gewoon Google Maps gebruiken.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Offline navigatie is voor mij een must. In NL kun je inderdaad prima je telefoon gebruiken.
Dat snap ik niet. Er is er toch maar eentje (Google Maps) die met online navigatie werkt? Alle anderen werken (Igo, Sygic, TomTom etc) werken toch gewoon met off-line kaarten op je telefoon? Als dat de reden is om een andere apparaat te kopen, kun je beter een paar tientjes in een fatsoenlijk navigatieprogramma op je telefoon investeren.

Wijnand850

Forumguru
Overigens worden roamingkosten vanaf december verboden dus dan kun je in het buitenland ook gewoon Google Maps gebruiken.
Weet je dat zeker? Volgens mij heb ik laatst in de krant gelezen dat het voorstel dat dit moest regelen in Brussel is gesneuveld. Roaming blijft voorlopig nog zoals het is (=duur).

Connexie

Forumguru
De Kenwood zou ik niet willen aanbevelen. Heb zelf de 521DAB, en da's zijn geld niet waard. Mocht de 525DAB een serieuze optie worden: eerst een eggie bekijken en "voelen". Was er voor gewaarschuwd en ben er aan gewend geraakt. Naar mijn mening is Kenwood leuk in het dashboard, maar de link met VAG is a shame voor beide partijen.
Aanwijzingen in maxidot was voor de 521 geen mogelijkheid (had iets te maken met VAG wil niet vertellen en Kenwood is te beroerd om het uit te zoeken). Voor de weergave van airco, etc. is wel een interface voorhanden. Zie ook mijn topic over de lease SC2 die ik mag gebruiken.

Altos

Banned
Kenwood en jvc zijn voorts een, dat zal de verminderde kwaliteit verklaren denk ik...zenec voelde wel goed aan vond ik, alleen de iconen op het bureaublad vond ik wat te speels, als ie maar doet wat ie moet doen, toch?

Michelv.

Forumguru

Niet echt, het is op zijn vroegst 2018 geworden, als het er al ooit komt.

Gewoon voor Choozze gaan, heb je er geen last van;)

EdK

Forumguru
Kenwood en JVC op zich niets op aan te merken al gaat mijn voorkeur dan naar Kenwood uit.
Maar kaartupdates zijn duurder dan bij de Zenec
En bij aanschaf van de Zenec heb je zo en zo een gratis update bij aanschaf voor het nieuwste op dat moment verkrijgbare kaartmateriaal.

En mbt integratie met canbus is Zenec zeker ook één van de betere keuzes

ElScorpione

Forumguru
Ik heb TomTom op mijn iPhone staan. Werkt op zich prima. Lifetime updates van kaartmateriaal. Helaas geen verkeersinformatie.

Skoda-MAN

Forumguru
@ElScorpione Voor Android en ik dacht ook Aple is de Here app beschikbaar en kun je gratis alle kaarten downloaden zodat je ofline kan navigeren.
Here is de leverancier van de kaarten van alle Vag producten en hete vroeger Navteq, dus prima spul en gratis. Het is ook weer van Nokia en dat is geloof ik weer van Microsoft of geweest, wie het nog snapt is een geleerde.

Bovenaan Onderaan