Altijd op slot? Mooi niet dus...

Vandaag ben ik erachter gekomen dat wanneer ik mijn Fabia hetzij met de sleutel hetzij met de afstandsbediening vergrendel de achterste 2 portieren niet vergrendeld worden. En ik altijd maar denken dat ik rijdend in de auto veilig binnen zit (anti carjack geactiveerd nog wel) en de Fabia altijd veilig ergens geparkeerd staat. Mooi niet dus. Zelfs als ik de auto van binnenuit vergrendel met de knop worden de 2 achterste portieren niet vergrendeld. Ik ga morgen de dealer bellen. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Wel een geluk dat een potentiele dief niet eerder getracht heeft om een van deze portieren te openen. Aan de andere kant, stel je voor dat hij/zij een ruit intikt terwijl hij een vrije doorgang heeft!

P.s. middels een noodvergrendelingmechanisme heb ik de achterste portieren alsnog op slot gedaan. De auto heeft ook alarm en dat werkt nog steeds prima.
 

LenK

Forumguru
Zijn ze iets vergeten aan te sluiten of zo?
Zou het echt al vanaf je de auto hebt zo geweest zijn?
 
Dat is nu de vraag. Het kan zijn dat dit probleem er al was ten tijde van de aflevering of dat het zich sinds enige tijd voordoet. Als ik de portieren van buitenaf vergrendel controleer ik altijd of het voorste bestuurdersportier op slot is. Maar wie had ooit kunnen denken dat de achterste portieren niet vergrendeld worden.
 

MarcoO2

Forumguru
Als ik de portieren van buitenaf vergrendel controleer ik altijd of het voorste bestuurdersportier op slot is.

Dat is al heel wat... ik check dat echt NOOIT... ik kijk of ik de lampjes zie knipperen en meestal hoor je de "kloink" waarmee (hopelijk alle) deuren op slot gaan... maar ik voel nooit aan mijn portier. Kan toch geen kwaad om het af wel eens te doen, blijkbaar...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet dat er bij de VW broeders problemen zijn met de microswitch die in de sloten zit. Deze zit op een printplaat en die contacten willen dan wel eens los gaan. Of dit bij de fabia ook zo is weet ik niet. Bij onze Golf IV hebben we het probleem ook, daar gaat de deur rechtsachter niet altijd op slot middels de anti-carjack. Wat wij altijd doen in plaats van aan de deuren te voelen of ze op slot zijn, is controleren of het ledje in de deur begint te knipperen, dan is ook alles op slot. Soms moeten we bij de Golf een keer of 4 de deuren op slot doen voordat ie begint te knipperen.

Overigens is het slot te repareren als je handig bent en een soldeer bout hebt. De dealer zal er nieuwe sloten inzetten a 250 per stuk ..

Hier nog een link naar een how to voor een passat met soortgelijke problemen:
http://www.taligentx.com/passat/maintenance/doorlockmechanism/

Ik hoop dat je er wat aan hebt
 

Falcon

Donateur
Volgens mij is dit een vag-com instelling. Je kunt namelijk instellen dat alleen de voorste 2 gaan en de achterste open blijven. (1x drukken). Alles op slot (2x achter elkaar drukken).

Ik heb dit eens op een Seat Altea gezien volgens mij.
 

bat

Lid
Dat is al heel wat... ik check dat echt NOOIT... ik kijk of ik de lampjes zie knipperen en meestal hoor je de "kloink" waarmee (hopelijk alle) deuren op slot gaan... maar ik voel nooit aan mijn portier. Kan toch geen kwaad om het af wel eens te doen, blijkbaar...
Ik heb ook die tic dat ik altijd even een voor- én achterportier voel nadat ik de boel op slot heb gedaan. En als ik de achterklep open heb gehad, voe ik daar ook even aan.

Zou in principe niet nodig moeten zijn, maar voor mijn gemoedsrust...

Volgens mij is dit een vag-com instelling. Je kunt namelijk instellen dat alleen de voorste 2 gaan en de achterste open blijven. (1x drukken). Alles op slot (2x achter elkaar drukken).

Ik heb dit eens op een Seat Altea gezien volgens mij.
Vijzonder. Wat zou daarvan de logica kunnen zijn? Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom dit handig zou zijn...
 

Aiii

Lid
Doe dat ook altijd, gewoon omdat het elektronica is en dat kan altijd stuk.

Ik check ook altijd even met de vingers of de ramen voor en achter wel helemaal dicht zijn.
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij is dit een vag-com instelling. Je kunt namelijk instellen dat alleen de voorste 2 gaan en de achterste open blijven. (1x drukken). Alles op slot (2x achter elkaar drukken).

Ik heb dit eens op een Seat Altea gezien volgens mij.

Dat kun je enkel voor de bestuurdersdeur aanzetten volgens mij. 1x drukken bestuurdersdeur open, 2x alle deuren. Dit kun je zelf met je afstandsbediening instellen (weet ff niet meer hoe, maar het kan wel)
 

Falcon

Donateur
Dat kun je enkel voor de bestuurdersdeur aanzetten volgens mij. 1x drukken bestuurdersdeur open, 2x alle deuren. Dit kun je zelf met je afstandsbediening instellen (weet ff niet meer hoe, maar het kan wel)

Dat is het!.. Sorry voor de verwarring!
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat men bij het "car-jack" activeren per ongeluk een cijfertje teveel heeft gewijzigd:
Steuergerät Codierung
STG 46 (Komfortsystem) auswählen
STG Codierung -> Funktion 07
Zentralverriegelung (2-Fensterheber):
00066 - Einzeltüröffnung
00067 - Gesamttüröffnung
Zentralverriegelung (4-Fensterheber):
00258 - Einzeltüröffnung
00259 - Gesamttüröffnung
 
Als ik de portieren met de afstandsbediening of met de sleutel vergrendel dan brandt na de vergrendeling (inderdaad met een geluid) het ledje in het bestuurdersportier. Alleen de achterste portieren worden niet vergrendeld! Dus een brandend ledje wil niet altijd zeggen dat alle portieren ook echt op slot zitten.
 

Ronnie

Forumguru
Lampje geeft alleen aan dat de "wegfahrsperre" is geactiveerd!
zegt dus niets over het (alle)deuren afsluiten!
 

EdK

Forumguru
misschien ga ik deels of-topic hiermee maar om hier een nieuw bericht voor aan te maken vind ik ook onzinng !

Doordat ik met me been loop en deze gefixeerd is in stand recht voor uit, kan ik dus ook geen auto rijden !
Nu staat hij al weer 4 weken voor de deur op slot en alle dagen check ik toch even of lampje knippert ( vanuit badkamer )
Maar eergisteravond controleerde ik nogmaals en tot mijn verbazing knipperde er niets meer !!
Miijn vraag is dan ook of dit normaal is of is dit een voorbode van iets ???
Uiteindelijk met afstandbediening me deuren geopend en weer gesloten en hierna knipperde de LED weer als vanouds !

Maar kan ik er nu van uitgaan dat over 6 weken me wagen nog gewoon start of is de accu dan echt dood en moet hij dan eerst op de acculader ?
Maar kan ik mijn deur uberhaupt ontgrendelen als de accu leeg is ??
Hoop dat ik niet te OFF TOPIC ben gegaan !
 

Ronnie

Forumguru
Ook kun je natuurlijk (een tegelijk) de deur openen met een sleutel, deze beweegt het slotmechaniek mechanisch, de microswitsch gaat dan ook mee, bij lege accu open je slechts een deur tegelijk, bij voldoende spanning ook de rest van de deuren.
Even een accucheck doen is natuurlijk na zo'n tijd geen overbodige luxe!
Ik weet ook niet of je er randapparatuur/telefoonadapters enz. hebt inhangen......
Accuutje is tenslotte maar iets van 45 AMP. denk ik....
 

Bakkertje

Forumguru
Lampje geeft alleen aan dat de "wegfahrsperre" is geactiveerd!
zegt dus niets over het (alle)deuren afsluiten!

Als dat zo is, zal de wegfahrsperre alleen inschakelen als alle deuren op slot zijn :smirk:
Bij onze golf IV gaat het lampje pas knipperen als de rechter achter deur goed op slot zit (die heeft een rotte schakelaar). Sterker nog als ik voor de 2e keer de deur op slot doe, doe ie dat aleen bij de rechter achter deur (niet alle 4 de deuren).
 

Ronnie

Forumguru
De "rotte" schakelaar zal dan ook de oorzaak zijn, in het reparatiehandboek staat in dat alle portieren(schak.) in de stand "gesloten" moeten staan.
 
Ik ben vandaag bij de dealer langsgeweest. Het is de allereerste keer dat de dealer met dit probleem geconfronteerd wordt. Het motormanagement werd aangesloten op de Skoda diagnostische apparatuur. De eerste keer kon er geen storing worden afgelezen. De tweede keer (na het deactiveren van de anti carjack) toonde de apparatuur ook geen storing. Vervolgens werd alles gescand en ook geen storing. De dealer gaf aan dat het waarschijnlijk komt door een zogenaamde module of door het motortje. Een monteur kwam erbij staan en wist te melden dat het waarschijnlijk komt door een gebroken kabel. Een Roomster had dit probleem eerder en het kwam door een gebroken kabel. Roomster = (bijna) Fabia. Ik heb voorgesteld dat ik dit probleem laat verhelpen tegelijkertijd met de eerste onderhoudsbeurt.
 
Bovenaan Onderaan