Ambiente of comfort?

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,
Ik heb een Octavia Combi uit 2002 zien staan, volgens de verkoper is het een Comfort. Alle opties van de Comfort lijken ook aanwezig te zijn, maar op de spatschermen zitten "Ambiente" badges. Is dat normaal?

Ja, dat kan. De Octavia 1 is alleen in Nederland ook als comfort geleverd. In het begin (na de facelift daar voor waren er typeaanduidingen als LX & SLX) had Skoda Nederland 4 versies te koop; Classic, Ambient, Elegance en de luxe L&K. De Ambient versie was vergeleken met de buitenlandse Ambient lang niet zo luxe uitgevoerd. Zo zat er o.a. geen airco, airbag passagier, elc. ramen achter en nog wat andere dingen niet op die standaard wel op een buitenlandse Ambient zitten. Om toch een groter deel van de lease markt te krijgen heeft Skoda Nederland de Comfort in het leven geroepen. Dit is dus eigenlijk een Ambient met 'volledige' uitrusting (niet helemaal want LM wielen en stoelverwarming is nooit standaard uitrusting in Nederland geweest). Dat jij een Ambient plaatje op je voor spatbord hebt is dus logisch. Bij mijn auto, ook een comfort, zaten die plaatjes er ook op maar zijn bij aflevering door de garage verwijderd.

Rick Blaine

Actief lid
Hoi Marcell,

Dankjewel voor je duidelijke antwoord. Ik vermoede al zoiets. Zijn die plaatjes gewoon gelijmd?

Groeten,
Frank

Ja, kun je er gewoon aftrekken. Doe dit wel met beleid, gebruik een fohn of als de auto op een zonnige dag warm is, en neem een visdraad die je voorzichtig achter logo door de lijmlaag trekt.

Hmm...
Heb ik zeker een buitenlandse Ambiente uitvoering????
De genoemde extra's heb ik er wel in zitten, en is volgens de badges ook een Ambiente.
O1 van oktober 2002, maar.... het is een voormalige Lease auto die bij een andere maatschappij van Pon heeft rondgetoerd. Als je echt wilt weten wat er op en aan je Octaaf zit, moet je eens op zoek naar de sticker in je instructieboekje, en een website (linkje staat hier ook ergens op de site geloof ik) met alle codes.... Heb ik ook gedaan, en toen bleek dat er ook nog sportstoelen in zaten met allerlei verstel mogelijkheden....

MVG, Peter

Rick Blaine

Actief lid
Op papier bestaat de Comfort versie, zoals wij die hebben, waarschijnlijk niet. Het is een "bedachte" uitvoering van de NL importeur, een Ambiente met extra's dus. Vandaar dat er nog Ambiente op staat.

Ik ben wel benieuwd naar die site! Ik zal eens zoeken hier op het forum, of heeft iemand een tip?

Rick Blaine

Actief lid
Ik heb het gevonden. Op de sticker staat toch echt "Octavia Combi AMB". Dus wel een Ambiente, volgens de fabriek. Maar, met de volgende opties:

E0A = No special edition
1D0 = Without trailer hitch
3BS = Left exterior mirror: aspherical, electrically adjustable and heated
3AF = Right exterior mirror: convex, electrically adjustable and heated
1KG = Drum brakes, rear
6FB = Body-colored exterior mirror housings
1AJ = Anti-spin regulation (ABS/ASR/EDL) with electronic differential lock (EDL)
3FA = Without roof insert (standard roof)
1N6 = Power steering
1NL = Covers for alloy wheels
H6U = Tires 205/55 R16 91W
4UE = Air bag for driver and front seat passenger
4R4 = Power windows with comfort operation andcircuit breaker
3NW = Rear seat bench/backrest, split folding with center armrest
3QT = 3-point seat belts with tensioner and height adjustment, front
4X0 = Without side air bag
4A0 = Without seat heater
8L3 = Roof antenna
J1L = Battery 280 A (60 Ah)
7AA = Electronic vehicle immobilization device
8GD = Alternator 90A
6Y0 = Without cruise control warning system
9AK = Climatronic with impact pressure control free of cfc
8RE = 4 speakers (passive)
7Q0 = Without navigation device
8AA = Without radio
8QE = Key for locking system with remote control
8X0 = Without headlight washer system
4K3 = Radio remote controlled central locking operated from inside and safe securing
B31 = Type approval the Netherlands
G30 = Front shock absorption
3L3 = Manual height adjustment for front seats
9P1 = Seat belt reminder, electric contact in buckle
Q4H = Comfort sports seats, front
7X0 = Without park distance control
9W8 = Car phone preparation
8WD = Integrated front fog light
7A0 = Without CD changer/CD player
3GA = Without cargo area
QG1 = Service interval prolongation
0GG = Emission standard EU4
L05 = Suspension range 05 installation control only, no requirement forecast
7P4 = Manually adjustable lumbar support in front seats
F0A = No special purpose vehicle, standard equipment
3S2 = Black roof rails

De trekhaak zit er inmiddels wel op (Skoda/brink meen ik). En een radio ook! Ik was de telefoonvoorbereiding ook al tegengekomen, 2 kabels die achter de radio liggen.

Edit: Wat is trouwens " L05 = Suspension range 05 installation control only, no requirement forecast" ?

Bovenaan Onderaan