Amundsen/Columbus minder gegeerd in België?

Dos_Dave

Nieuw lid
Heb net een Yeti besteld waar door een actie de Amundsen gratis wordt bijgeleverd maar ben door de vele verhalen van andere VW-groep rijders toch wel een beetje geschrokken van het groot aantal diefstallen.

Is dit een Nederlands fenomeen of moeten wij Belgen ons evenzeer zorgen maken?

Het zal ongetwijfeld ook zeker in Belgie voorkomen, maar als ik de buitenlandse forums bekijk is het in nederland toch wel ver weg het ergst. Ik heb me laten wijs maken dat vooral de pakkans en straf maat nederland tot gewild winkelland voor dit soort volk maakt.

Dus risico: vast wel. Zo erg als nederland: denk het niet

Tallguy

Forumguru
De Amudsen wordt toch niet zoveel gejat? In NL is het primair de Columbus. En ik weet nu ook waarom ze zoveel inbreken in NL tov de omringende landen. Het schijnt dat ivm de wet op privacy niet in het systeem (radio) mag staan van wie de radio is. In DLD schijnt dat wél te gebeuren, en daarom hebben de boefjes daar minder trek in.
Dit wist een senior VW verkoper mij te vertellen.

Dos_Dave

Nieuw lid
Hoop dat jullie gelijk hebben: had voordien een Toyota met navi en die kon ik rustig overal parkeren (zelfs in geslaagd hem zonder af te sluiten achter te laten in Eurodisney Parijs) en de Renault is al helemaal veilig (tenzij ze natuurlijk je dashboard openbreken voor een goedkope TomTom). Kan echter niet begrijpen dat VAG dit na al die heibel nog steeds niet voor elkaar heeft...

Da de Amundsen minder diefstalgevoelig zou zijn spreken enkele threads op dit board tegen, vandaar mijn vraag (bv http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?8422-Diefstal-gevoeligheid-Amundsen)

MarcoO2

Forumguru
Ook in dat topic is er slechts één keer daadwerkelijk sprake van een gestolen Amundsen. De rest is "hear say" of gaat over de Columbus. Ik zou me als ik jou was niet teveel zorgen maken: je hebt een systeem wat in ieder geval minder diefstalgevoelig is, en je woont in een land waar uberhaupt minder systemen gejat worden dan in Nederland. Ik zou er lekker van genieten als ik jou was!

Rolle

Senior Member
Marco hier moet ik je even tegenspreken.

Ik las namelijk laatst in de krant dat het aantal inbraken in wagens om de ingebouwde navigatie te stelen enorm toegenomen was meer bepaald bij de VW groep en zelfs bij Mercedes.

Rallye

Forumguru
Wat Marco zegt is dat bij VAG-auto's meestal de Columbus-bezitters het haasje lijken te zijn, en niet de Amundsen-bezitters. Dat lijkt voor de hand liggend, hoewel er natuurlijk (aangezien alle business line auto's met Columbus verkocht zijn) mee Columbussen zijn dan Amundsen.

Dos_Dave

Nieuw lid
Bon, dat is dus duidelijk: kan beter met de leaser naar Nederland op vakantie komen (ja het bestaat hoor: jullie hotels zijn vele malen beter dan die in FR, DL of UK) als ik niet het haasje wil worden.

Ik moet helaas wel vaststellen dat Columbus ook in BE niet vrij van losse handjes is: collega met O2 heeft dit weekend bezoek gehad van "de gilde" die getracht hebben zijn Columbus mee te graaien. Is mislukt dus onze Belgische (???) gilde moet duidelijk in de leer bij de Nederlandse die zelfs al alarmen kunnen bypassen.

Blijf het toch zuur vinden dat 1. dergelijk volk zijn gangen kan blijven gaan en 2. dat VAG hier geen moer om geeft

MarcoO2

Forumguru
Eerlijk gezegd ben ik bang (lees: weet ik zeker) dat het hier meestal niet om Nederlandse gilde-leden gaat......

Bovenaan Onderaan