Amundsen en nog wat zaakjes...

Drie weken geleden op vrijdag mijn octavia gekregen en de zaterdag erna meteen naar Zwitserland vertrokken voor een vakantie. Dus meteen een goed inrij-rit gemaakt :-)
Wat een heerlijke auto !

De radio/navigatie die ik heb is een amundsen en op zich is dat een prima apparaat, maar ik heb wel wat puntjes...
1. Kan de TMC helemaal uitgeschakeld worden ? Ze zeurt me de oren van de kop (ook als je geen bestemming in je navigatie hebt) en de meldingen zijn eigenlijk altijd fout... (pas op ! verkeersproblemen !.... die er dan gewoon niet zijn...)
2. Weet iemand of er in de toekomst flitspalen door de amundsen vermeld gaan worden ? (Ik vind het eigenlijk gewoon knullig dat het er niet nu al op zit)

Verder heb ik het gevoel dat mijn regensensor (en dus de ruitenwissers) soms een beetje wispelturig is... (hij wist soms 4x achter elkaar... dan eens een keer op full speed en soms kan je bijna niet naar buiten kijken door alle druppels, maar hij vind het dan toch niet nodig om te wissen....). Heeft iemand een idee wat de "logica" achter het systeem is ?

Daarnaast vind ik hem wat lawaaiig rijden...

Maar tot zover mijn gezeur ;) . Want het is wel gewoon een hele mooie, fijne, goede auto!!!
 

Tallguy

Forumguru
Voor de vragen over je Amunbsen verwijs ik je graag naar het audio, video, navigatie topic. Daar is veel info te vinden en zo niet, dan is het verzoek dat je daar je audio, video, navigatie gerelateerde vragen post.

De sensor...dat ken ik. Je hebt een nieuw type O2 begrijp en daarom zou je de 4 diamantvormige sensor moeten hebben, nietwaar?
De sensor is (in mijn optiek) al jaar en dag een probleemkindje. Ik had op mjn O2 eerst de sensor met 2 diamantvormige sensoren...die was knudde. Daarna kreeg ik de nieuwe (4 sensoren) en die was stukken beter!
Nu op mijn Yeti heb ik inmiddels mijn 2e sensor (is gecombineerd met lichtsensoren ivm de verlichting automagisch aan/uit). Met de orginele 4 sensoren was de gevoeligheid van de ruitenwisser ook knudde. Met de nieuwe (2e) sensor die ik nu heb is het stukken beter, maar...het blijft af en toe lachwekkend dat bij 1 druppeltje de wissers met 1024km/h over de voorruit gaan en soms met een drijfnatte ruit helemaal niet...het ligt er allemaal aan of de sensoren regen oppikken adhv de breking van licht (zo schijnen ze te werken) en de ingestelde gevoeligheid van je schuifje.
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Misschien nog een tip v.w.b. de regensensor.
Het is mij opgevallen dat je het raam (vooral het sensorgedeelte) goed vetvrij moet houden. Wanneer je door de wasstraat gaat (met wasbehandeling) en je doet daarna niks aan je voorruit dan krijg je na elke wis van je ruitenwisser een waas waarop de regensensor reageert alsof er een stortbui valt. Sinds ik de voorruit goed vetvrij houd ben ik zeer tevreden met de regensensor van Skoda.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb nog de oude sensor en nooit klachten, zeker niet over plotseling te snel wissen; hij reageert hoogstens wat trager op vocht dan de sensor in mijn 206 GTI. Mijn auto ziet echter nooit een wasstraat.
 

ddejonge

Actief lid
Hetzelfde probleem had ik met mijn vorige auto (Renault Mégane) ook. Ik kreeg destijds van de garage de volgende tip: na ieder bezoek aan de wasstraat (hotwax) in ieder geval de voorruit ontvetten.
Bij de meeste wasstraten heeft men wel van die alcohol doekjes liggen, om je ruiten schoon te maken.

Heeft mij enorm geholpen, daarna nooit meer problemen met de sensor.
 
Bovenaan Onderaan