Amundsen navigatie vs Google Maps

Nijmegen

Nieuw lid
Goedenavond!

Ik rij nu ongeveer 2,5 jaar een Skoda Scala met het Amundsen navigatiesysteem. Ik rij voornamelijk binnen Nederland (> 30.000 km per jaar) en ben doorgaans dan ook tevreden over het navigatiesysteem. Ik merk de laatste tijd wel dat ondanks dat ik een betaalversie heb voor verkeersinformatie dat deze erg beperkt is.

Vorige maand ben ik naar Zuid Frankrijk op vakantie geweest en hebben we een rit gemaakt van circa 1100 km. Het verschil in aankomsttijd tussen Google Maps en Amundsen was ruim een uur waarbij Google Maps er uiteraard het dichtste bij zat (paar minuten afwijking, dus verwaarloosbaar).

Wat zijn jij jullie bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid van de verkeersinformatie?

EdK

Forumguru
Ik rij met Amundsen in Fabia en FM
Zelfde heb ik ook zakelijk in de Caddy
Wil wel eens beide op bestemming instellen en dan zie ik inderdaad ook een tijdsverschil !
Maar beide zie ik zichzelf ook aanpassen in aankomst tijd
Mijn ervaring is dat ik uiteindelijk enkele minuten eerder op lokatie aankom dan dat de navigaties aangeven..
Tijdens het rijden en opstoppingen die eerst gezien worden maar zodra je er bent al verdwenen zijn dat ze dan hun aankomsttijd ook aanpassen.
Het ene navigatie systeem doet dit wat sneller dan de ander, en beide geven dan dezelfde route aan op moment van invoeren.

Frup

Forumguru
Amundsen werkt bij mij wel prima. Maar hij kan niet alle bestemmingen vinden na intypen. Recente wegversperringen kent Amundsen ook niet. Maar de mijne is dan ook ‘off line’ en heeft alleen TMC.
Afgelopen weken heb ik een paar keer Google Maps geprobeerd in Frankrijk en Spanje. Maar meerdere keren ben ik naar niet (meer) bestaande wegen geleid. Of er werd een onlogische en te lange route voorgesteld.
Tot nog toe geeft de TomTom Go app op mijn Smartfeun, die ik via Android Auto gebruik, voor mij de beste resultaten en alternatieve routes bij files.

• Leuk
Waarderingen: EdK
Ik heb een Colombus.
In Nederland heb ik met de laatste kaart versie regelmatig onbegrijpelijke routes (lijkt of dat lokaal sommige delen niet goed aansluiten). Je wordt dan een hele rare kant opgestuurd om vervolgens via een omweg weer de goede kant opgestuurd wordt.

In Luxemburg werd ik in een stad een fietspad opgestuurd.

In Italië worden adressen vaak niet gevonden (moet je “via kaart” de bestemming kiezen.

Ik werd ook een weg van iets meer dan 3m breedte ingestuurd met aan twee kanten rotsen. De bestemming zou na een paar
honderd meter bereikt moeten zijn. Echter na 70 stond er een paal en ging de weg over in een gravelpad. Dus achteruit terug .
Google maps gaf inderdaad wel de goede info.

Ik neem aan dat deze kaartleverancier de goedkoopste was.

Live verkeersinfo werkt redelijk, al is deze stevig aan de prijs.

Google maps werkt dus veel beter en is gratis.

Daarnaast werkt mijn navigatiesysteem niet goed (software bug). Ik heb tot nu toe alleen vage indicaties gehad dat dit mogelijk in een firmware release opgelost gaat worden. Nog steeds geen heldere uitspraken (nog via de dealer, via PON of via Skoda Tsjechië). Iedereen verwijst naar elkaar en de dealer mag geen interne communicatie vrijgeven.

EdK

Forumguru
dat dit mogelijk in een firmware release opgelost gaat worden. Nog steeds geen heldere uitspraken (nog via de dealer, via PON of via Skoda Tsjechië).
Ga je van hun ook niet krijgen !
Neem eens contact op met @Rainesh , woont om de hoek bij je in DenHaag en kan en heeft vele firmware updates al verzorgt voor redelijke tarieven !
Ongetwijfeld dat hij die ook heeft voor die van jou

Ik heb de softwareversie 1382 en de laatste kaartversie. Deze firmware is volgens mij de op één na laatste versie.

Volgens de Skoda dealer (en fabriek) zou ik de laatste versie hebben (voor mijn configuratie?).

Alle HW/SW- versies zijn uitgelezen door de dealer en naar de fabriek gestuurd.

Na het opnieuw installeren van de software is uiteindelijk de 5F module vervangen (met dezelfde HW/SW versie. Als een firmware update het probleem opgelost zou hebben, zou de fabriek wel daarvoor gekozen hebben (officiële kosten vervanging €3000).

Ik heb hierover wel contact gehad met Rainesh.

Issue ligt nog steeds bij de dealer/fabriek.

Dit issue staat denk ik los van de slechte kwaliteit van de kaartdata.

Bovenaan Onderaan