Amundsen / Parkeer sensoren / Geluid

Ik rijd nu sinds vrijdag met mn nieuwe octavia rond, zonder problemen, maar heb wel een klein 'bugje' gevonden en vroeg me af of meer mensen dit ervaren:

Als je achteruit inparkeert (of even achteruit wil) gaat het volume van je radio/mp3 omlaag zodat je de piepjes hoort van de parkeerhulp. Als je dan weer vooruit gaat dan zou het volume weer terug moeten gaan naar de oude instelling echter bij mij gebeurt dat niet. Sterker nog, het volume blijft 'hangen'. Ook draaien aan de volume knop helpt niks (wel zachter, maar niet harder). Zet ik dan de auto nogmaals in de achteruit en weer terug in z'n 1 dan is alles weer oke...

Niet heel hinderlijk.. maar.. vroeg me af of anderen het ook hadden :)

mmarechal

Actief lid
Ik heb nu sinds anderhalve week een nieuwe O2, maar herken dit niet. Het beste kun je denk ik maar even naar de dealer gaan denk ik....

ab60

Nieuw lid
Heb de auto nu zo'n twee maanden. Gebruik regelmatig de achteruit, maar ik heb het probleem niet. Gaat bij mij zoals het zou moeten zijn.
Wellicht een foutje in de software?

Misschien dat je iets langer vooruit moet rijden?
Ik weet wel dat bij mij de spiegel (de rechterbuitenspiegel gaat automatisch naar beneden als ik 'm in de achteruit zet) niet direct weer naar boven gaat als ik 'm in de vooruit zet.
Dit zal wel te maken hebben met het 'steken', dat dan het geluid (en de spiegel) niet constant wijzigt. Pas als de auto 'denkt' dat je weer echt vooruit aan het rijden bent, gaat alles in de 'normale' stand.
(Tenminste, zo werkt het bij mijn spiegel wel.)

Br3cht

Actief lid
kan je dat in de radio niet veranderen?
bij de Dance kan je PDC vol on of off zetten
en ook het volume naar waar het gezet moet worden

Het achteruit-rij volume kan je wel instellen, maar niet de 'vooruit te rijden afstand' om het volume weer op normaal niveau te krijgen.

Nou, het vervelende is dat hij dus helemaal niet meer terug keert naar het juiste volume ongeacht hoever ik vooruit rijd.. Stel dat ik ga straatje keren, dan rij ik dus weg en gaat het geluid helemaal niet meer omhoog (ook niet meer met devolumeknop) tot ik 'm even in zn achteruit gooi en weer terug in de vooruit... vande week maar eens langs de dealer, moet er toch nog langs voor het bluetooth gebeuren (dat zit er nog niet in)

Springende volume-instellingen komt me bekend voor bij de Amundsen. Het gebeurt me niet veel maar ik ben ook regelmatig de verschillende volume instellingen aan het corrigeren. Ik vind de navigatiestem door de radio heen ook slecht af te stellen. Dan is het weer een tijd goed, en dan plotseling is het weer zo beroerd, dat ik of de navigatiestem niet meer versta of de radio helemaal wordt weggedrukt.

Hetzelfde probleem had ik bij mijn vorige Octavia met een aftermarket VDO Dayton navigatie systeem.

Wat ik denk dat de oorzaak is, snelheidsafhankelijke volume regeling. Verschillende snelheden schakelen een verschillend volume niveau in. Ook kun je misschien het 'startup' volume niveau aanpassen.

Zolang ik op radio blijf luisteren is het geen probleem met de volumeregeling en navigatie.
MP3's echter zijn zo luid dat de verhouding niet meer klopt.

MP3 volume 3 daar komt de navigatie (die minimaal op 5 staat) niet met 5 overheen omdat je dan zou 'schrikken'.
Dus word de navigatie omlaag geschaalt in een theoretisch zelfde volume uit te komen.
Voor radio werkt dit maar voor, in mijn geval, MP3's niet.
Even het volume normaliseren van de MP3's.

Wellicht dat het hiermee te maken heeft?

@marsepein: gebruik je altijd dezelfde sleutel?
Zoals ik eerder ergens heb gemeld, slaat de Amundsen de instellingen (zenders etc. maar óók volume instellingen) op per sleutel. Dus als je iets ingesteld hebt en de volgende dag met je andere sleutel de auto start, heb je daar niet de instellingen van gisteren op..

Ja, wij gebruiken maar 1 sleutel. Maar het verhaal van RoadXY snijdt wel hout, ws heeft het met MP3 te maken. Wat ook kan is dat ik met de stuurbediening het volume aanpas, precies op het moment dat de navigatiestem begint te babbelen. Dan schakel je dat volume...

Ja, dat ken ik. En die dame wil je dan net niet van volume veranderen.
Tip: druk op de middelste (draai)knop en ze herhaalt haar laatste zin. Dan heb je tijd genoeg om haar volume (opnieuw) in te stellen.

Toevallig gister wat audio instellingen veranderd omdat dochterlief K3 harder wil horen (Papa hard doen!), maar we voor in er een beetje gek van werden. Dus de balance wat naar achteren versteld. Nu viel me een optie op: Maximaal opstartvolume.

Is dit misschien de instelling die TS zoekt waarmee zijn volumeniveau na achteruitrijden weer normaal wordt?

@marsepein: Nee die instelling had ik ook al ontdekt, maar helpt ook niet.. Het gebeurd ook niet alle keren dat ik achteruit rij, ik zou zeggen nu na 3 weekjes in de auto... ongeveer de helft van de keren..

Bovenaan Onderaan