Amundsen pre out ?

Weet iemand of bij de Amundsen de pre-out uitgang werkend is te krijgen.
Volgens de sticker die er op zit is deze intern niet aangesloten.
Op een quadlock <-> rca adapter word geen signaal gezet en een high/low converter is wel de laatste oplossing die ik zou willen.

Ik heb al een vlugge blik geworpen op het binnenwerk en kan eventueel wel het signaal op de ingang van de eindtrap aftakken maar heb het vermoeden dat een strategisch te plaatsen smd component de standaard pre-out ook tot leven zou moeten brengen.

Een servicemanual of schema zou een hele hulp zijn.

Ok,

Ik kan nu met zekerheid zeggen dat de skoda rns-310 Amundsen geen pre-out mogelijkheid heeft.
Mijn dealer heeft alles geactiveerd wat maar enigzins mogelijk was (heeft als leuke bijkomstigheid dat ik nu ook een equalizer en surround menu heb) maar de pre-out gaf nog geen signaal.
Aangezien een high/low adapter te veel vervorming met zich mee bracht had ik twee mogelijkheden voor een (voor mij) aanvaardbaar geluid.
Ik kan de radio vervangen door een ander model en hiermee de navigatie op maxdot en parkeersensor display verliezen of de radio aanpassen naar mijn wens....... ik heb voor het laatste gekozen .

Ik heb de radio open geschroefd en vlak voor de ingang van de eindtrap een aftakking gemaakt, omdat alle functies zoals muting, balans en fader al voor dit punt zijn uitgevoerd hoeft behalve een ontkoppel condensator (optioneel) en stukje audio snoer geen extra hardware te worden aangebracht.

mocht iemand verlegen zijn om een pre-out dan kan met behulp van bijgevoegde foto deze redelijk simpel dit worden voorzien (wel op eigen risico natuurlijk).
de signalen zijn aangegeven met rode circels en ground kan op drie punten worden afgetakt, om aardlussen te voorkomen is het verstandig hier een enkel punt voor te gebruiken.
wel heb ik een stukje van de behuizing af moeten slijpen om ruimte te maken voor de kabel.

RNS310-pre-out-soldering-points(2).JPG

Bakkertje

Forumguru
Dat is wel het betere uitzoekwerk!
Doet me denken aan vroeger toen er Sony toestellen waren met 1 pre-out en waar de 2e geheel voorbereid was..
Waar ook erg benieuwd naar ben is hoe je de equalizer aan de praat hebt gekregen? In mijn O2 had ik een Columbus en na de diefstal daarvan heb ik een JVC toestel met equalizer. Ik moet zeggen dat daarmee het geluid een stuk beter naar mijn wens is af te stellen.

Op zich was het niet veel uitzoek werk, ik heb dit al eerder gedaan bij een toyota en een renault radio, ik heb enkel afgewacht op de officiele bevestiging dat het niet anders mogelijk was.
Ik begrijp niet waarom fabrikanten deze uitgang niet mogelijk maken.

De equalizer functie heeft mijn dealer aan de praat gekregen in een poging de pre out aan de gang te krijgen.
De beschikbare functies worden door de boord computer van de auto via canbus aan de radio doorgegeven.
De nieuwe functies die ik heb ontdekt zijn de fader, equalizer en surround.
Een echte equalizer kan ik het niet noemen omdat het niet meer dan een preset lijst is met o.a. lineair, dance, rock en nog een paar.
Van de surround functie heb ik nog niet echt veel gemerkt, mogelijk dat dit bedoeld is i.c.m. een (externe) dvd speler aangezien de radio in theorie wel video zou kunnen weergeven.

Bovenaan Onderaan