Amundsen valt spontaan uit

ElScorpione

Forumguru
Beste forumleden,

Ik heb een probleem met het Amundsen navigatiesysteem in mijn Octavia. Het systeem functioneert op zich goed, maar sinds ik een andere SD kaart gebruik, valt het systeem spontaan uit. Ik heb al een kaart van Kingston en Sandisk geprobeerd, maar bij beide kaarten doet het probleem zich voor. Als ik de meegeleverde Lexar kaart gebruik, is er niets aan de hand.

Misschien dat het systeem niet goed overweg kan met MP3 bestanden die een variabele bitrate hebben.

Symptomen:
- Systeem valt uit als SD kaart aanwezig is, zelfs als ik naar de radio luister.

De kaartjes bevatten:
- Navigatiebestanden Benelux, Frankrijk en Duitsland
- Enkele mapjes met MP3 bestanden

Herkennen jullie dit probleem en zo ja, wat kan ik doen om het op te lossen?

GewwiT

Lid
Wanneer het systeem uitvalt, komt het dan niet meer tot leven, blijft het uit?

Ik heb namelijk hetzelfde Amundsen systeem en (zeer) sporadisch wil deze ook uitvallen tijdens het navigeren en spontaan rebooten. Dit duurt een minuut of wat, waarna hij de route weer berekend en vrolijk verder gaat.

Wat wel vaker gebeurt is dat het systeem de SD kaart niet meer kan lezen en derhalve geen route kan plannen. Dit gebeurt met name op vakantie wanneer je een lange route van rondt de 1000KM hebt gepland. Plots stopt de weg en krijg ik een wit scherm, de Amundsen geeft dan aan dat er geen database geladen is.

ElScorpione

Forumguru
Hij start wel op, maar gaat niet automatisch aan. Ik zie dus alleen de tijdweergave. Moet het systeem vervolgens zelf weer inschakelen. Het probleem doet zich eigenlijk niet voor bij navigeren, maar juist bij het luisteren van muziek. Het systeem valt ook uit als de SD kaart niet eens gebruik. Daarnet de MP3 bestanden verwijderd en nu werkt de kaart wel probleemloos. Zal dus toch wel aan de muziekbestanden liggen vrees ik.

Heb ook een Amundsen, en die valt nooit uit.

Er zit bij mij een Kingston kaartje (Class 10, 32GB) in, aan het merk zal het dus niet liggen.
Op mijn kaartje staan een aantal V3 kaarten, en verder een aantal GB aan MP3 bestanden...

De enige problemen die ik tot nu toe heb is dat hij bepaalde MP3 bestanden overslaat.

Het lijkt me overigens stug dat hij crasht op MP3 bestanden, terwijl hij ze niet probeert af te spelen.

Misschien toch een bezoekje langs de dealer?

ElScorpione

Forumguru
Daarnet crashte het systeem weer, nu zonder MP3 bestanden op de kaart. Ik begin te vermoeden dat het aan mijn niet via de officiele weg verkregen kaarten voor de navigatie ligt (v4). Dezelfde MP3 bestanden staan inmiddels op de meegeleverde SD en dan doet het probleem zich niet voor..... Maar voor de zekerheid toch maar even de dealer raadplegen. Auto zit nu nog in de fabrieksgarantie.

evgerven

Nieuw lid
Wat je eerst eens kan proberen is de bestanden nog eens op het kaartje zetten maar dan wel één voor één.

Als je bestanden per mapje op de kaart kopieert dan kan het gebeuren dat ze gefragmenteerd op het kaartje komen. Je PC snapt dit wel maar simpele kaartlezers zoals in een radio/navigatie kunnen hier vaak minder goed mee omgaan.
Dus: Kaartje formatteren (als het kan uitgebreid formatteren) en dan de kaarten erop. Steeds even wachten tot hij klaar is met kopieren dan weet je zeker dat ze in één stuk erop staan.
De muziek kan je best wel per mapje eropzetten maar je moet wel wachten tot hij klaar is met kopieren voordat je het volgende mapje erop sleept.

Ik heb ook gemerkt dat de amundsen(+) moeite heeft als je het kaartje eruit haalt, bestanden bijplaatst en weer terugstopt. Ook dit hoort erbij en los je op door er even een ander kaartje in te steken. in te laten lezen en dan je zondagse kaartje er weer in.

ElScorpione

Forumguru
Je moet die kaarten toch vanaf de CD op je SD kaart kopieren via het systeem in de auto? Zit een of andere vorm van encryptie op. Of kan het ook anders?
Ik zal de kaart nog een keer formatteren en dan CD per CD op de SD kaart plaatsen. Het lijkt er inderdaad ook op dat het vaak misgaat als er nieuwe bestanden geplaatst zijn.

evgerven

Nieuw lid
Klopt. Ik heb zelf de amundsen+ in mijn o2. Die heeft de kaarten op een intern geheugen en is de MMC kaart helemaal beschikbaar voor muziek. Ik weet niet of ik daar echt blij mee ben maar voorlopig is het wel handiger.
Je mag kaarten die op jouw radio aangemaakt zijn ook direkt kopieren tussen memorycards. Je hoeft ze niet steeds opnieuw aan te maken. Ze werken alleen op jouw radio.
OP de memorycard staat nl een volume ID en de radio scant alleen als hij merktdat er een ander volume-ID in zit
Als je muziek bijplaatst of verwijdert en dezelfde stick terugsteekt dan is het volume-ID dus niet veranderd en gaat de radio niet scannen welke bestanden erop staan maar werkt met gegevens die hij nog in geheugen heeft. Je merkt dit doordat je muziek die je er net opgezet hebt niet te vinden is of in een andere map lijkt te staan. Even een andere stick erin. even laten zitten en dan de gewone er weer in... dan doet-ie het weer goed.

Niet alleen de Amundsen heeft hier last van maar alle kleine USB en MMC apparaten hebben hier moeite mee.

Bovenaan Onderaan