Amundsen vreemde kaart update

Giant

Forumguru
Januari 2011 kocht ik mijn Superb met Amundsen met de toentertijd actuele kaartsoftware. Medio juli 2012 heb ik de dealer gevraagd een kaartsoftware update uit te laten voeren met de huidige actuele kaarten. Dat heeft hij op een aparte SD-kaart gedaan. Hoewel ik onderweg naar Italië toe merkte dat er inderdaad nieuwe wegen op staan, kwam ik er van de snelweg af achter dat er in het buitenland heel veel (kleinere) wegen niet gedigitaliseerd op de kaart staan. Zelfs in de bepaald niet kleine stad Trento stonden grotere wegen in het centrum er niet eens op. Dus heb ik het kaartje met het oude kaartmateriaal weer terug geplaatst en toen had ik de kleinere wegen wel weer terug, inclusief het adres van de camping.
Vraag: is het inderdaad mogelijk dat nieuwere (overigens allemaal legale) kaarten minder gedetailleerd (kunnen) zijn? Dit schiet niet op zo. Ik zal me binnenkort bij de dealer melden met deze vraag.

EdK

Forumguru
kun je de kaartversies van beide oproepen in je navi ?

Als je die gegevens boven water kunt halen dan sta je wat steviger in je schoenen eventueel als je een antwoord krijgt waar je aan twijfelt

Zou me namelijk niets verwonderen als de dealer nog oudere kaarten als update heeft.

Monteurtje

Forumguru
In het menu van de Amundsen kun je de versie van de verschillende landen zien die erop staan. NAV - SETUP - (helemaal onderaan staat iets met Dataversie of bestanden tonen.)
Maar het zou ook kunnen zijn dat de een nieuw versie van de Main Road Europe erop hebben gezet. En niet een nieuwe versie van Italie zelf.

Giant

Forumguru
Ik heb de versies op beide geheugenkaartjes gecontroleerd. Als ik Italië bekijk dan zie ik bij de oude versie V2 staan, bij de nieuwe V4. Dus daar lijk ik inderdaad mee opgeschoten te zijn. Echer, die V2 is 509 Mb groot, de V4 daarentegen slechts 72 Mb. Dan denk je inderdaad al snel aan een verschil op detailniveau, het gehele wegennet of alleen main roads. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er 2 varianten bestonden! Het lijkt er dus op dat ik bekocht ben.

Wat me overigens nu ook opviel dat er op de SD card met de updates bij sommige landen (IRP) achter de landnaam staat. Niet in het bovenengenoemde Italië voorbeeld overigens, op beide kaartjes ontbreekt die aanvulling achter Italië. Weet iemand waard die 3 letters voor staan?

EdK

Forumguru
als IRP als RIP had gestaan dan hed ik het je kunnen vertellen maar nu ook niet

En aan je bestandsgrote te zien zoals je zegt dan zou het heel goed kunnen zijn dat je nu alleen mainroads hebt over gehouden

Maar dit is uiteraard zeker een bezoekje waard aan je dealer want die moet zijn werk nog maar eens overdoen lijkt me zo !?

Giant

Forumguru
Zoals ik onderstaand schreef heeft Italië die toevoeging IRP niet. En daar reed ik de laatste weken dus constant in niet gedigitaliseerd gebied. Maar misschien is het dan precies andersom, dat de bestanden met IRP erachter just kaarten zijn op straatniveau i.p.v. hoofdwegen?

Is er misschien iemand die de moeite wil nemen om via NAV-setup de database informatie van de landen eens te bekijken, welke versies dat zijn en of er ook landen bij zijn met die IRP extensie erachter?

Ik heb de dealer net gemaild, ik ben nu toch wel heel erg benieuwd wat er nu precies aan de hand is. Is er iemand die überhaupt van het bestaan van meer dan 1 versie wist, namelijk hoofdwegen of straatniveau? Ik heb er nooit iets over gehoord namelijk en de software die ik mee kreeg toen ik de auto kocht was van alle landen (waar ik er tot nu toe mee gereden heb) op straat niveau. Pas nu lijken er proefondervindelijk verschillende varianten in omloop. Goed om te weten dus als je nieuw kaartmateriaal zou willen aanschaffen...

Monteurtje

Forumguru
Zal even uitleggen hoe dat zit met de cd van de hoofdwegen. Elk land heeft een eigen cd. Op sommige cd staan 2 of meer landen, zoals Benelux, Spanje-Portugal, Scandinavie.
Bij de CD voor de Benelux zit ook een CD voor de hoofwegen. Die zit niet bij elk land, bij sommige.

Bovenaan Onderaan