Amundsen+ vs swing in octavia combi

Hallo,

Nieuw lid hier met een vraag.
We hebben besloten om een octavia combi model 2013 1.2 tsi te kopen.

Deze octavia ambition heeft een ultimate pack met een amundsen+
Gezien ik al een garmin navi heb vroeg ik of we de amundsen+ konden inruilen voor een swing. ( in ruil voor iets anders )
Dit zou mogelijk zijn maar de vraag is of dit wel verstandig is.
Gaan er behalve de navigatie nog dingen verloren als de swing nemen?

We hebben al het volgende gemerkt.
Op ons model octavia is er geen aux connector meer tussen de voorzetels. Zou er nog een andere mogelijkheid bestaan om alsnog een aux te kunnen aansluiten op die swing?

Hartelijk dank en groeten,

Johan



 
Hallo iedereen,

Misschien kan ik mijn vraag beter kort stellen.
Werkt een swing radio op een nieuwe nu pas bestelde octavia combi ambition?

groeten,

Johan
 

Rallye

Forumguru
Ja, want hij wordt daar ook standaard in geleverd. In mijn RS zit ook een Swing. De Amundsen is echter wel een luxere radio (zelfs al gebruik je de navi niet), waar je bijvoorbeeld ook een Skoda carkit mee kunt bedienen. De Amundsen heeft een groot kleurenscherm, in plaats van het kleinere monochroom scherm van de Swing. De afbeelding van de parkeeradar en de airco zijn in de Amundsen volgens mij veel mooier. Tevens slikt de Amundsen (volgens mij) SD-kaartjes met muziek, terwijl je bij een Swing dan nog zult moeten investeren in een MDI (waar je USB-sticks of je iPod op kunt aansluiten). Zo'n MDI kun je trouwens ook bij de Amundsen bestellen, mocht je je iPod willen aansluiten en bedienen via de radio.

Kortom: als hij er standaard inzit zou ik de Amundsen houden. Moet je er extra voor betalen dan is het de vraag of je die extra kosten er met dat beetje extra luxe uithaalt.
 
Hallo,

Bedankt voor de info.
Het blijft een hele opdracht om te vergelijken aan de hand van een simpele pdf handleiding.
Werkt de bluetooth op een amundsen+ zonder extra hardware zoals MDI?

Bluetooth zal ik waarschijnlijk moeten missen op een swing.
SD kaartjes missen is geen probleem.
Navigatie ook niet want ik heb al een garmin.
De aux zou ik wel graag nog kunnen gebruiken maar er is bij mijn octavia combi ambition geen 3.5 mm plug meer.

Wat bedoel je met airco op de amundsen? Is dat de weergave van temperatuur of zoiets?

groeten,

Johan
 

Michelv.

Forumguru
Bij de amundsen zal je een bleutooth module moeten hebben om te kunnen bellen, idd de binnentemperatuur weergave in het display v/d amundsen.
 
Bedoel je dat die bluetooth module in de amundsen+ aanwezig is of moet je die nog bijkopen?

groeten,

Johan
 

Rallye

Forumguru
Het blijft een hele opdracht om te vergelijken aan de hand van een simpele pdf handleiding.
Werkt de bluetooth op een amundsen+ zonder extra hardware zoals MDI?

Bluetooth zal ik waarschijnlijk moeten missen op een swing.

De Amundsen+ is standaard niet voorzien van bluetooth. Die moet je er dus bijkopen. Bij de Swing zit je (geloof ik) aan een after market carkit vast, meestal een minder mooie oplossing (ik heb zelf een Bury).

De aux zou ik wel graag nog kunnen gebruiken maar er is bij mijn octavia combi ambition geen 3.5 mm plug meer.

Als je standaard een Swing krijgt volgens mij wel. Bij mijn RS (met Swing) zit een AUX in de arnsteun.

Wat bedoel je met airco op de amundsen? Is dat de weergave van temperatuur of zoiets?

Ja, ik zei "weergave van de (...) en airco". Netter was geweest verwarming/airco, want alles wat je met de verwarming/airco doet (warmer, kouder, op de ruit etc.) wordt weergegeven in het dsipay van de Amundsen (in kleur) en de Swing (monochroom).

Wellicht kun je uitleggen wat je situatie is: krijg je standaard een Swing en twijfel je of je geld uit moet geven voor een Amundsen (zou ik niet doen), of krijg je standaard een Amundsen en wil je die vervangen door een Swing (dan zou ik de Amundsen laten zitten)?
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij de Swing zit je (geloof ik) aan een after market carkit vast
Niet persé: mijn Fabia GL is conform bestelling geleverd met Swing plus fabrieks-bluetooth en stuurbediening.

Die BT-module heb ik overigens na ca. 9 maanden groeiende ergernis afgedankt: door de dealer eruit laten slopen en vervangen door een eenvoudige doch doeltreffende Parrot die wél werkt zoals ik het wil.

Voor achtergrond-info zie post #14 in dit draadje:
Bluetooth voorbereiding alternatief

Daaraan vooraf ging nog dit draadje – blader dat maar eens door (zie post #6 voor probleembeschrijving).
Standard carkit Skoda Fabia en een iphone

De eerlijkheid gebiedt te melden dat er ook mensen waren die mijn problemen niet herkenden. Dat kan natuurlijk best - maar ik gok daar niet meer op...
 

Cyrus

Actief lid
[...]als hij er standaard inzit zou ik de Amundsen houden. Moet je er extra voor betalen dan is het de vraag of je die extra kosten er met dat beetje extra luxe uithaalt.

Mee eens. Een Amundsen+ staat een stuk mooier, vind ik, met het kleurenscherm, optische PDC-weergave en de climatronic-info in het display. De Swing is een vrij simpele radio met een zwart scherm en witte letters, dat niet altijd heel prettig afleesbaar is. Dat was de reden om dat ding er na aflevering van mijn auto direct uit te trekken en te vervangen door een ander systeem.

Daarnaast: een losse Garmin is vaak toch net wat minder handig dan een ingebouwde navi. Betekent weer een los laadkabeltje over het dash, een steun aan de voorruit die inbrekers uitnodigt (ja, ook de afdruk als je die steun netjes van de ruit haalt, na gebruik) en twee systemen die door elkaar heen gaan: Garmin-aanwijzingen en muziek.

De vraag is ook wat in een dergelijk geval de "minderprijs" zou zijn voor de Swing en of dat beetje geld terug (op een nieuwe auto) het je waard is om beslist in te leveren qua looks en bedieningsgemak.
 

Sk_Hans

Forumguru
Johan, ik heb net sinds een paar weken een nieuwe Octavia Combi. Dat is een 2013 Arctic uitvoering. Ik weet niet of jij die ook uitgezocht heb. Het is volgens mij de enige die nog nieuw leverbaar is. In deze uitvoering zit standaard een Amundsen+ met MDI, bleutooth carkit etc. Hij werkt samen met airco, verwarming, telefoon, radio etc. De Amundsen werkt ook samen met de maxidot display tussen snelheidsmeter en toerenteller. Het is allemaal één mooi geheel. Ik zou daar zeker niets gaan verwisselen!
 

motomarz

Senior Member
Johan, ik heb net sinds een paar weken een nieuwe Octavia Combi. Dat is een 2013 Arctic uitvoering. Ik weet niet of jij die ook uitgezocht heb. Het is volgens mij de enige die nog nieuw leverbaar is. In deze uitvoering zit standaard een Amundsen+ met MDI, bleutooth carkit etc. Hij werkt samen met airco, verwarming, telefoon, radio etc. De Amundsen werkt ook samen met de maxidot display tussen snelheidsmeter en toerenteller. Het is allemaal één mooi geheel. Ik zou daar zeker niets gaan verwisselen!

Dat doet de Swing ook allemaal,
(en net als bij de Amundsen is Bluetooth een aparte module, net als MDI)
alleen ziet het er bij de Swing zoals gezegd nogal zwart-wit uit, en op de Amundsen kleurrijk.

Wij hebben een Swing, zonder bluetooth en zonder MDI, en ik houd wel van dat zwart-wit.
Ik heb niet naar het scherm van de Amundsen gekeken, dus ook geen idee wat ik mis :tongue:
De navigatie vonden we niet zo nodig dat we het de extra investering waard vonden.

Andersom, als ie geleverd wordt met een Amundsen, en je teruggaat naar een Swing,
hoeveel geld krijg je dan terug? Vast niet het hele prijsverschil tussen die twee.

Edit:
Toen wij de auto kochten stond de Swing op de prijslijst voor 470 euro,
de Amundsen voor 650 euro.

Als het prijsverschil nu nog steeds in die trand is, dan zou ik m lekker laten zitten.
 
Beste allemaal,

Ik heb nu al heel veel info.
Binnenkort moet ik de knoop doorhakken en met al jullie info zal dat alvast gemakkelijker gaan.
Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de swing.
Misschien nog een vraagje. Zijn er mensen die een mening hebben over het verschil in geluidskwaliteit tussen de swing en de amundsen+ of is dat dezelfde hardware?

Bedankt en groeten,
 

Cyrus

Actief lid
Niet om flauw te zijn, maar ik vind het verruilen van een Amundsen+ voor een Swing in alle opzichten doodzonde. De Swing is in alle opzichten een mindere radio, geluidskwaliteit van de Swing is ook niet best. Met de standaardspeakers heb ik met mijn huidige Kenwood 2-DIN naviceiver een heel goed geluid, dat kwam er met de Swing beslist niet uit.

Het verschil in listprice is nog geen EUR 200, dat is op een nieuwe auto niet de moeite waard, vind ik. Zeker niet als je bedenkt dat je dash er met een Amundsen+ zoveel frisser en moderner uit ziet!

Amundsen:
586249299.jpg

Skoda Swing
Skoda_swing.jpg
 

Bijlagen

  • rcdpro_swing.jpg
    rcdpro_swing.jpg
    20,9 KB · Weergaven: 52

Rallye

Forumguru
Eens met Cyrus. Ik vraag me bovendien af wat je voor het relatief kleine verschil in prijs dan van de dealer terug zou krijgen. Hij heeft immers ook nog werk aan het overzetten van de radio's.
 
Bovenaan Onderaan