Leon54
Actief lid
Las onderstaande passage in een nieuwe review van een Skoda Yeti 1.2 tsi in Autoweek. Volgens de eigenaar van een nieuwe Yeti, heeft deze een andere motor als andere nieuwe VAG producten.
De TSI-motor is een verhaal apart. De 1.2 die in de Yeti zit is de CBZB motor uit de vorige Golf (de VI) en de Caddy. Dat wil zeggen: helemaal van aluminium, één nokkenas, twee kleppen per cilinder, en nokkenasaandrijving met een ketting. De nieuwe Golf en de Octavia hebben een nieuwere versie, met gietijzeren cilinderblok, twee riem-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Dat type heet dacht ik EA211.
Het eerst (en als enige) zul je waarschijnlijk in de folders en tests het verschil zien bij het koppel van de motoren. Dat is bij de CBZB 175 Nm vanaf 1.550 toeren, en bij de EA211 al vanaf 1500 toeren.
De motoren zien er wel totaal verschillend uit: de nieuwe zit modieus onder een grote zwarte plastic kap, en van de CBZB kun je zo'n beetje alles zien. Inclusief de bougiekabels met een beschermende mantel. Over die mantel bestaan twee lezingen: 1. tegen marters, 2. om de bougiekabels te beschermen tegen de hitte van de nabije turbo.
De verdere technische gegevens en prestaties zijn identiek en je moet lang googelen voor je erachter komt welke TSI je hebt. Geen wonder dat de dealer het eerst ook niet wist...
Het valt sowieso niet mee om wat meer te weten te komen over de techniek van je Skoda. De importeur liet weten dat ze niets meer hebben dan wat er in de folder staat. Mm, niet zo geïnteresseerd in geïnteresseerde klanten dus. Goed dat er Google is. Prachtige TSI zelfstudiegids gedownload. Helaas in het Russisch, maar met mooie plaatjes...
De CBZB motor heeft geen onbesproken verleden: een serie had slechte nokkenaskettingen die uitrekten waardoor de nokkenas op een gegeven moment een paar tandjes oversloeg en aargh... Ik ben er maar van uit gegaan dat dat probleem nu onder de knie is.
De TSI-motor is een verhaal apart. De 1.2 die in de Yeti zit is de CBZB motor uit de vorige Golf (de VI) en de Caddy. Dat wil zeggen: helemaal van aluminium, één nokkenas, twee kleppen per cilinder, en nokkenasaandrijving met een ketting. De nieuwe Golf en de Octavia hebben een nieuwere versie, met gietijzeren cilinderblok, twee riem-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Dat type heet dacht ik EA211.
Het eerst (en als enige) zul je waarschijnlijk in de folders en tests het verschil zien bij het koppel van de motoren. Dat is bij de CBZB 175 Nm vanaf 1.550 toeren, en bij de EA211 al vanaf 1500 toeren.
De motoren zien er wel totaal verschillend uit: de nieuwe zit modieus onder een grote zwarte plastic kap, en van de CBZB kun je zo'n beetje alles zien. Inclusief de bougiekabels met een beschermende mantel. Over die mantel bestaan twee lezingen: 1. tegen marters, 2. om de bougiekabels te beschermen tegen de hitte van de nabije turbo.
De verdere technische gegevens en prestaties zijn identiek en je moet lang googelen voor je erachter komt welke TSI je hebt. Geen wonder dat de dealer het eerst ook niet wist...
Het valt sowieso niet mee om wat meer te weten te komen over de techniek van je Skoda. De importeur liet weten dat ze niets meer hebben dan wat er in de folder staat. Mm, niet zo geïnteresseerd in geïnteresseerde klanten dus. Goed dat er Google is. Prachtige TSI zelfstudiegids gedownload. Helaas in het Russisch, maar met mooie plaatjes...
De CBZB motor heeft geen onbesproken verleden: een serie had slechte nokkenaskettingen die uitrekten waardoor de nokkenas op een gegeven moment een paar tandjes oversloeg en aargh... Ik ben er maar van uit gegaan dat dat probleem nu onder de knie is.