Andere 1.2 motor in Skoda dan nieuwe/andere VAG producten ??

Leon54

Actief lid
Las onderstaande passage in een nieuwe review van een Skoda Yeti 1.2 tsi in Autoweek. Volgens de eigenaar van een nieuwe Yeti, heeft deze een andere motor als andere nieuwe VAG producten.


De TSI-motor is een verhaal apart. De 1.2 die in de Yeti zit is de CBZB motor uit de vorige Golf (de VI) en de Caddy. Dat wil zeggen: helemaal van aluminium, één nokkenas, twee kleppen per cilinder, en nokkenasaandrijving met een ketting. De nieuwe Golf en de Octavia hebben een nieuwere versie, met gietijzeren cilinderblok, twee riem-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Dat type heet dacht ik EA211.
Het eerst (en als enige) zul je waarschijnlijk in de folders en tests het verschil zien bij het koppel van de motoren. Dat is bij de CBZB 175 Nm vanaf 1.550 toeren, en bij de EA211 al vanaf 1500 toeren.
De motoren zien er wel totaal verschillend uit: de nieuwe zit modieus onder een grote zwarte plastic kap, en van de CBZB kun je zo'n beetje alles zien. Inclusief de bougiekabels met een beschermende mantel. Over die mantel bestaan twee lezingen: 1. tegen marters, 2. om de bougiekabels te beschermen tegen de hitte van de nabije turbo.
De verdere technische gegevens en prestaties zijn identiek en je moet lang googelen voor je erachter komt welke TSI je hebt. Geen wonder dat de dealer het eerst ook niet wist...
Het valt sowieso niet mee om wat meer te weten te komen over de techniek van je Skoda. De importeur liet weten dat ze niets meer hebben dan wat er in de folder staat. Mm, niet zo geïnteresseerd in geïnteresseerde klanten dus. Goed dat er Google is. Prachtige TSI zelfstudiegids gedownload. Helaas in het Russisch, maar met mooie plaatjes...
De CBZB motor heeft geen onbesproken verleden: een serie had slechte nokkenaskettingen die uitrekten waardoor de nokkenas op een gegeven moment een paar tandjes oversloeg en aargh... Ik ben er maar van uit gegaan dat dat probleem nu onder de knie is.
 

fabtdi

Lid
Kopt en klopt niet.
Het is maar hoe je het wilt zien.
In de yeti zit inderdaad de iets oudere 8 kleps motor.
de 16 kleps variant (de nieuwe versie) zit in de MQB modellen van hat VAG concern en druppelt langzaam door naar andere modellen.
De grootste voordelen van de 16 klepper schijnt te zijn dat die iets zuiniger is en dat de de distributieketting is vervangen door een distributieriem.
 

Joske

Forumguru
En minder olieverbruik :) :

Het cilinderblok is gemaakt van persgietaluminium en heeft een
open-deck-constructie.

De voor- en nadelen van een open-deckconstructie
zijn:

• Giettechnisch makkelijker te fabriceren, omdat geen zandkern
noodzakelijk is (goedkoop).
• In vergelijking met de closed-deck-constructie is er een betere
koeling in het hete bovenste gedeelte van de cilinders.
• De geringere stijfheid vergeleken met de closed-deckconstructie
wordt tegenwoordig gecompenseerd door het
gebruik van metalen cilinderkoppakkingen.
• Bij het vastschroeven van de cilinderkop aan het cilinderblok is
de vervorming van de cilinderbuizen gering.
• De geringe cilinderbuisvervorming kan goed worden
gecompenseerd door de zuigerveren, waardoor het olieverbruik
afneemt.
 

Darkside

Forumguru
En dan heb je nog de nieuwe nieuwe versie. Die 110 PK heeft ipv 105.
Zoals te vinden in de leon. Maar nog niet in de Octavia en de golf (maar wel de golf SV)
 

turboturbo

Forumguru
Ik had de review ook gelezen en vond de informatie interessant. Ben je over een paar jaar in de markt voor een 2e hands auto met 1.2TSI motor dan kan ik me voorstellen dat je misschien juist de ene wilt of de andere.
 

Cordoba

Forumguru
Gezien het feit dat beide motoren qua prestaties zo dicht bij elkaar liggen, verwacht ik dat op een gegeven moment stilletjes alleen de nieuwe motoren ingebouwd worden en de oude lijn wordt omgebouwd voor de productie van de nieuwe versie of voor andere motoren.
 
Bovenaan Onderaan