Kleine update met eerste ervaringen. Vorige week teruggekomen van vakantie in Frankrijk (het was erg heet!) en inmiddels totaal ruim 8000 km met de Altea afgelegd. Kort wat ervaringen:
- nog geen kwart liter olie bijgevuld
.
- de Octavia beviel de achterpassagiers (lees: mijn kids) beter dan de Altea. De Octavia heeft een airco-uitstroomopening tussen de voorstoelen en de Altea niet (uitstroom zit onder de voorstoelen. Wèl lekker koele voeten
).
- de bagageruimte van een Octavia is echt groter dan die van een Altea. Zo'n beetje dezelfde troep meegenomen als vorig jaar, maar bij de octavia bleef alles binnen als ik de kofferbak opende. In tegenstelling tot de Altea ................
- qua zitcomfort wint de Altea. Elleboogruimte en kwaliteit van de stoelen is echt beter dan in de Octavia
- de Altea stuurt gek genoeg (had ik niet verwacht) een stuk scherper/sportiever dan de Octavia
. Met weinig draaibeweging snel de bocht door, zonder dat de carrosserie overghangt. De Octavia is op dit punt echt een OLB *). Met alle respect
- de 2-liter motor is echt te prefereren boven de 1.9 diesel. Laat de 1.9 wat degelijker zijn, de 2.0 biedt zoveel meer rijplezier dat ik deze iedereen aanraad. Niet zozeer als het gaat om de topsnelheid, maar het gemak waarmee de kruissnelheid (plm. 140 km/h op de teller) wordt bereikt èn gehandhaafd is wat mij betreft ongekend.
*) =
Ouwe
L*llen
Bak