Andere auto

Jewepe

Forumguru
Om de berichtgeving compleet te maken ook in deze rubriek een post. Mijn Octavia O2 heb ik gisteren omgewisseld voor een Seat Altea XL. En omdat fotokes altijd op prijs gesteld worden, bij deze een plaatje. Voor de O2 rijders: ik heb nogal wat accessoires "over" van de O2. Zie mijn advertentie onder "te koop".

Altea 003a kl.jpg
 

Jewepe

Forumguru
@Cordoba
Niet direct. Ik heb het gevoel dat de Octavia qua ruimte niet echt veel minder is. Wellicht de achterpassagiers iets, maar de kofferbak is hetzelfde. De keuze voor deze auto is een erg rationele. Ik ben groot voorstander van VAG-dieseltechniek en DSG-versnellingsbakken. Als de auto dan ook nog uitgerust is met werkelijk alle extra's die je kunt bedenken (incl. electrisch schuif-/kanteldak), de prijs van de auto goed is en de inruilwaarde reëel is ga ik gauw overstag. En of ik dan in een VW, Skoda of Seat rij maakt me geen jota uit. Over de kleur nog het volgende. Op de foto lijkt het gewoon metallic donkerblauw, maar in werkelijkheid is het meer "petrol-blauw" metallic. Zit een klein beetje groen doorheen. Vind ik erg mooi, maar dat is smaak ........... :).
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat ik de kleur ken, van het nu vorige model Leon (officiele Nederlandse benaming is dacht ik 'zeeblauw'). Mijn overweging om van Seat naar Skoda te gaan, was juist de relatief hoge prijs voor Seat in vergelijking met een Skoda (occasions). De Altea XL is als nieuwe auto en hele jonge occasion nog redelijk gewild, maar als ie wat ouder is, lijkt ie minder gevraagd, dus vandaar misschien de prijs. Ik zie dat de XL vooral veel gekozen wordt door gezinnen die wat meer ruimte willen hebben, ik dacht eigenlijk dat je een zelfde motivering had.
 

Jewepe

Forumguru
Dat van die prijs klopt misschien wel. Deze Altea is van 2009 (januari-auto) en als ik eenzelfde Octavia had willen kopen (zo die al te vinden was) was ik minstens € 2500,- tot € 5000,- duurder uit geweest. En mij gaat het gewoon om de techniek. Het model zal me worst wezen.
 

Jewepe

Forumguru
Kleine update met eerste ervaringen. Vorige week teruggekomen van vakantie in Frankrijk (het was erg heet!) en inmiddels totaal ruim 8000 km met de Altea afgelegd. Kort wat ervaringen:
- nog geen kwart liter olie bijgevuld :thumbsup:.
- de Octavia beviel de achterpassagiers (lees: mijn kids) beter dan de Altea. De Octavia heeft een airco-uitstroomopening tussen de voorstoelen en de Altea niet (uitstroom zit onder de voorstoelen. Wèl lekker koele voeten :jaja: ).
- de bagageruimte van een Octavia is echt groter dan die van een Altea. Zo'n beetje dezelfde troep meegenomen als vorig jaar, maar bij de octavia bleef alles binnen als ik de kofferbak opende. In tegenstelling tot de Altea ................ :bloos:
- qua zitcomfort wint de Altea. Elleboogruimte en kwaliteit van de stoelen is echt beter dan in de Octavia :)
- de Altea stuurt gek genoeg (had ik niet verwacht) een stuk scherper/sportiever dan de Octavia :thumbsup:. Met weinig draaibeweging snel de bocht door, zonder dat de carrosserie overghangt. De Octavia is op dit punt echt een OLB *). Met alle respect :D
- de 2-liter motor is echt te prefereren boven de 1.9 diesel. Laat de 1.9 wat degelijker zijn, de 2.0 biedt zoveel meer rijplezier dat ik deze iedereen aanraad. Niet zozeer als het gaat om de topsnelheid, maar het gemak waarmee de kruissnelheid (plm. 140 km/h op de teller) wordt bereikt èn gehandhaafd is wat mij betreft ongekend.

*) = Ouwe L*llen Bak
 

Pablos

Senior Member
Over de airco: blijft toch raar. Op school altijd geleerd dat warme lucht stijgt en koude lucht dus zakt. Een uitstroom opening zit of laag, of in je gezicht te blazen. Blijkbaar is er nog niemand die bedacht heeft dat koelen bij je voeten de koude lucht koelt. Waarom zitten er geen airco uitgangen via de stijlen in de dakrand? (Van welke auto ook) dat lijkt mij een veel effectievere koeling omdat je de warme lucht koelt en via thermiek ook een betere algehele koeling krijgt...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ach, er komt nu eenmaal niet alleen koude lucht uit die uitblaasopeningen, maar 's winters ook de warme lucht.
En dié wil je dan weer wel bij je voeten laten beginnen... opstijgen doet het toch wel.

Trouwens, de aanjager is misschien juist daarom wel altijd zo z'n best aan het doen - zorgen voor voldoende werveling in de auto zodat de (warme of koude) lucht geforceerd door de hele ruimte gaat.
 

Jewepe

Forumguru
Even een vraag van technische aard. Sinds enige tijd geeft de boordcomputer aan dat service noodzakelijk zou zijn. De auto heeft echter 15.000 km geleden een complete servicebeurt (30.000 km) gehad. Met van die dure longlife olie. Ik rijd al een jaar of 15 allerlei VAG diesels en ik weet niet beter dat een longlife beurt om de 30.000 km aan de orde is. Waarom een Seat twee keer zo vaak naar de garage zou moeten is me een raadsel. Kan één van de technici hier op het forum zijn licht hierover laten schijnen?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb al meer van dergelijke vragen langs zien komen. Waarschijnlijk is de auto met de Vaskast (of Vagcom) niet ingesteld op VOI, maar op vast interval van 15k.
 

Jewepe

Forumguru
Heb ook nog even in het onderhoudsboekje gekeken: om de 15.000 km naar de garage en een stempel in het boekje ........................ :pieker:?
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of het hier op het forum was, of op SO, maar er is een poosje terug ook discussie geweest over hoe Pon omgaat met VOI (schijnt Pon niet aan te doen).
 

Jewepe

Forumguru
Ik meen ook zoiets gelezen te hebben, vandaar mijn vraag op dit forum. Het is toch van de gekke dat dezelfde techniek niet hetzelfde onderhoudsprogramma kan hebben als bij VW en Skoda?
 

Cordoba

Forumguru
Eh, volgens mij is het nog anders: dezelfde auto heeft in Belgie en Duitsland een ander onderhoudsinterval dan in NL. Bij niet volgen van de richtlijnen van Pon, kun je bij garantieclaim aardig in de problemen komen, en ook de dealer schijnt het niet te mogen wijzigen van Pon.
 

Jewepe

Forumguru
Auto is van 2008, in januari 2009 op kenteken gezet. Is dus ruim uit de garantieperiode. Voor mij is het gewoon geldklopperij door de importeur en de dealer heeft er baat bij. Onderhoud gaat gewoon bij de universele garage gebeuren. En om de 30.000 km :jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jewepe

Forumguru
Even een (laatste) update. De Altea heeft alleen maar gedaan wat hij moest doen: rijden. Ook alleen maar regulier onderhoud en af en toe een wasbeurt. Maar ................................... hij wordt a.s. vrijdag ingeruild. Wat wordt het? Geen Seat of VAG-product, maar een Renault Scenic 1.5 DCI EDC. De VAG-producten vind ik tweedehands op dit moment erg duur en eigenlijk overpriced. De Renault biedt wat mij betreft meer value for money en de kwaliteit is tegenwoordig (meer dan) oké. Ik zal best nog wel eens inloggen en misschien zelf hier en daar een commentaar plaatsen, maar veel zal het niet worden. Succes met dit overigens erg actieve, maar soms wat bureaucratische forum en het ga jullie goed.
 

Jewepe

Forumguru
De Scenic was geen succes ................................ . Eigenlijk is het helemaal geen slechte auto. Alleen het bleek niet "de mijne". Allereerst kon ik niet wennen aan de stoelen en de automatenbak. Hiernaast had 'ie me ook al een keer laten staan door op de snelweg plotseling ermee op te houden. Is me nog nooit gebeurd de afgelopen 15 jaar (met VAG-producten). Het vertrouwen verdween. Daarom besloten om toch maar de spaarpot kapot te slaan en te investeren in een andere auto. En raad eens wat daar uitgekomen is. Het antwoord vind je bij de Meet & Greet rubriek.
 
Bovenaan Onderaan