Andere autoradio

Daan84

Nieuw lid
Hallo allemaal!

De garage heeft mijn radio verkloot. Ik heb gewoon de standaar symphony radio erin zitten.
Ik wil er nu een andere in, gewoon een normale 1 din radio waarmee ik ook handsfree wil bellen.
Nu zeggen ze ze bij de garage (ook nagevraagd bij de skoda garage) dat dit absoluut niet kan.

Dit kan toch niet waar zijn? Is er nergens een framepje te vinden waarmee ik van het 2 din naar 1 din kan en er dan een gewone radio in kan doen?

Kan iemand me hier raad in geven? En welk frame heb ik precies nodig? Ik heb een skoda Fabia van 2002.

Ik hoor het graag!

En als we dan toch bezig zijn, weet iemand een goede radio waarmee ik meteen handsfree kan bellen en mogelijk met USB aansluiting voor mp3? Ik ben niet van plan meer dan 100 euro uit te geven aan een radio..

Bedankt alvast!!!

Cyrus

Actief lid
Alstublieft: 2-DIN inbouwframe Hiermee kun je naar keuze een 1-DIN radio of een 2-DIN radio inbouwen door al dan niet de middenspijl te laten zitten en het bakje te monteren (of niet, in geval van 2-DIN).

Mocht er geen ruimte voor 2-DIN zijn, dan heb je waarschijnlijk deze nodig

En met deze Kenwood KDC-BT31U heb je voor EUR 115 de mogelijkheden die je zoekt. Iets meer dan je budget, maar dan weet je zeker dat je kwaliteit in huis haalt.

Cordoba

Forumguru
Daan, ik weet niet wie voor de kosten op gaat draaien, maar frame en opbergbakje als aanvulling op de 1 DIN én de bijbehorende opvulrandjes kun je ook van een sloop-Fabia halen.
In de verschillende topics over de eigen auto kun je genoeg voorbeelden zien, van een 1 DIN aftermarket radio in een Fabia I.

Als je kiest voor een aftermarket radio (dus geen symphony of andere Skoda-radio), moet je er rekening mee houden dat een dealer je auto niet zomaar uit kan lezen, omdat een aftermarket radio een storing geeft op de K-line? waardoor de VAS-kast van de dealer de auto niet kan uit lezen. Zodra je de radio loskoppelt kan de dealer 'm wel uitlezen. met VAG-com en ik dacht ook met handscanners is ie wel gewoon uit te lezen. Verder moet je even de constante plus en de geschakelde plus omwisselen voor een aftermarket radio.

Zie ook: .:12vhifi.nl:. alles over Car Audio & Techniek

Daan84

Nieuw lid
Ok! Bedankt voor de tips! Ik vrees dat ik t zelf moet doen. Ik krijg t niet geregeld met de garage. Maar goed, laten we t erop houden dat dit nog t minste probleem is. Het wekelijks bijvullen van koelvloeistof na t vervangen van de koppakking vond ik vele malen erger. Lang leve rechtsbijstand. Maar dat is een ander verhaal!

Bedankt voor de tips!

Cordoba

Forumguru
OK Daan, gezien de de leeftijd van je auto heb je nog een echt Skoda blok. Als je wekelijks je koelvloeistof bij moet vullen, zijn de cilindervoeringen verschoven tijdens het vervangen van de koppakking, en is het slechts afwachten tot ie er helemaal mee stopt. Er zijn meerdere voorbeelden van dat probleem hier op het forum te vinden.

Wat onderdelen voor de montage van de andere radio betreft: via de link van schade auto's (schadeautos.nl)kun je geschikte donorauto's bij sloperijen vinden. Op de site het blokje 'demontage auto's' aanklikken, en vervolgens de gegevens invulllen. Altijd wel even vooraf contact opnemen: soms zijn onderdelen verkocht maar staat dat niet op de site genoteerd.

Voorbeeld voor eventuele donor:(anderen kun je zelf ook vinden via de bovenstaande link, mogelijk dat er sloperijen de onderdelen op willen sturen, dat lijkt me goedkoper dan ver rijden naar een sloperij):
Schadeautos - skoda fabia

Chatslet

Forumguru
Cordoba, dat probleem met de k-line is op de lossen door de betreffende draad in de ISO adapter door te knippen of door er een diode tussen te plaatsen.

Daan84

Nieuw lid
Dat klinkt me ff allemaal te technisch ;)

Dat probleem met de cilinderbussen heb ik aangekaart. Toevallig heb ik mijn auto eergisteren teruggehaald bij de garage, nadat ze de hele motor uit elkaar gehaald hebben, en de voeringen en pakkingen en weet ik wat hebben aangepast. Dat stukje over wachten tot ie er helemaal mee stopt klinkt wel eng…. Hoop toch dat ik dat nu niet meer hoef!!!

Ik heb de sloopauto gezien. Ik neem aan dat ik ze moet bellen om te vragen of ze hebben wat ik nodig heb. Nu nog ff bedenken hoe ik dat uit ga leggen ;) En deze sloperij is niet heel ver bij bekenden vandaan, dus dat komt goed uit.

Cordoba

Forumguru
@Chatslet: klopt, dat weet ik van het doorknippen van de draad

@Daan: als je nu geen koelvloeistof meer kwijt raakt, of andere onregelmatigheden hebt, zal het wel goed zijn. Er zijn echter genoeg voorbeelden van mensen die dachten na een nieuwe koppakking van de problemen af te zijn, maar door ondeskundig handelen van de garage juist nog sneller in de problemen zijn gekomen. Belangrijk kenmerk is na verwisselen koppakking of andere werkzaamheden waarbij de kop losgehaald is, dat er direct erná, regelmatig koelvloeistof bijgevuld moet worden.

Voorbeeld 1: http://www.skodaforum.nl/board/f21/koelvloeistof-verdwijnt-14799-2.html
Ander voorbeeld van zo'n geval (ook uit Zuid Limburg, mogelijk zelfde garage?): http://www.skodaforum.nl/board/f21/cilinderhoezen-verzakt-auto-totaal-loss-16271.html

Daan84

Nieuw lid
Nee, niet dezelfde garage. Die van mij komt niet van n skoda dealer. Ze hebben de kop opnieuw LATEN vlakken, en dat met die bussen dan. Auto heeft pas 102.000 gelopen. Maja ff afwachten! Misschien ook maar even wachten met n ander radio als ik dat zo lees........

Cordoba

Forumguru
Het zou zonde zijn als je geld aan een autoradio uitgeeft, en de motor kapt ermee. Ik denk dat de linkjes in elk geval duidelijk hebben gemaakt, dat je ook bij de Skodadealer niet bij voorbaat van deskundigheid mag uitgaan.

Daan84

Nieuw lid
Ik hoop dat de reparatie goed gedaan is..... Ik heb foto's van t peil na t ophalen. Morgen eens kijken. Maar over n week weet ik pas genoeg... Alhoewel t na t vervangen van de koppakking ook lang heeft geduurd voor de lekkage begon. Man ik ben zo blij met die garantie die ik gekocht heb. Heeft me nu, alles bij elkaar bijna 5.000 gescheeld...

Ik wacht even met n radio! Want als t weer gebeurd vliegt ie eruit!

Bovenaan Onderaan