Andere Fabia kopen

HenkT

Lid
Da's al ff geleden dat ik het forum bezocht en gelezen heb. En dat is een goed teken, want dan heb ik geen problemen gehad.

Sinds kort hebben wij de overstap gemaakt van een vouwwagen naar een KIP caravan. Een kleinte van 850 kg.
De vouwwagen kon de Fab uit 2004 best de baas al had hij er met de fietsen op behoorlijk moeite.
De caravan heeft er leeg ook al achter gehangen maar dan merk je toch dat de motor wat te weinig in huis heeft. Hij mag trouwens ook maar 800 kg trekken.
Omdat de Fabia eigenlijk prima voldoet aan onze eisen voor een auto wat grote en kosten betreft willen wij een Fab die wel meer kan trekken. !000 is genoeg. Het moet ook geen dure in aanschaf worden. Tot max 5000 euro. Ik dacht zelf één met een 1.6 motor. Lijkt mij perfect maar zijn heel weinig in die prijs klasse te koop zonder trekhaak.
Nu kom ik ook 1.4 TSI tegen. Heeft meer vermogen en mag 1000 trekken. Heb echter geen idee of deze motor geschikt is om een caravan te trekken. Aan het vermogen zal het niet liggen, maar hoe zit het met uit stilstand weg trekken. Ik heb met daar de huidige Fab altijd moeite mee.
Zijn er bekende problemen met deze motoren? Ik las op het internet problemen met de distributie ketting en kapotte turbo's. Dat vind ik dan best wel verontrustend.
Dit lijkt mij de beste plaats voor praktijk adviezen.
Bij voorbaat dank

Groeten Henk
 

Tees

Donateur
De 1.4 TSI is een betere keuze dan de 1.6 MPI voor een trekker. Het koppel is véél sneller beschikbaar namelijk. Ben zelf van de 1.4 16v naar de 1.2 TSI (Fabia naar Octavia ook nog eens) overgestapt en zou nooit meer terug willen! Ik rij niet met caravan, maar er zijn hier genoeg mensen die met een 1.0 of 1.2 TSI met stevige caravan rijden.

Wat betreft de problemen: de eerste generatie TSI's (tot 2013) had idd z'n problemen. De ketting is er een van, die blijkt niet levenslang mee te kunnen, maar eerder een 100-150k km. Een nieuwe ketting kost ongeveer €800. Je kan t goed horen als ie aan de beurt is, bij een koude start hoor je dan langer dan 3-5 seconde een karakteristieke kettingrammel. Korter dan 3 sec is geen probleem. Veel TSIs uit die leeftijd hebben al een nieuwe ketting gekregen, de mijne (2012) niet, maar had ik ingecalculeerd bij de aankoopprijs.

Olieverbruik is 2, dat gebeurt vooral bij de 1.8, maar ook de 1.4 heeft er last van. Kan je weinig aan doen, behalve eentje zoeken waarvan de schraapveren vervangen zijn (=duur). Turbo gaat wel eens kapot, maar volgens mij niet excessief veel.

Voor mij was t risico op olieverbruik een reden om een 1.2 te nemen, mede omdat ik van een zuinige auto hou. Maar met een stevige caravan erachter kan ik me voorstellen dat je een 1.4 wilt (maar zoals gezegd: ook dat kan best met een 1.2!).
 

EdK

Forumguru
Heb Yeti uit 2011 ( nieuw ) met de 1,4TSI en hier probleemloos mee gereden.
Olieverbruik werd bijgevuld tijdens de 30K service beurten.
Dus heb je een wagen van na 2011 met de 1,4TSI dan zou ik me geen zorgen maken.
De 1,2TSI in die periode van 2011 en 2012 hadden echte problemen met de ketting daar deze niet volgens specs waren gemaakt.
En dit heeft VAG uiteindelijk toegegeven en een terugroepactie op touw gezet om deze kettingen te vervangen.
Maw je kunt rustig een 1,4TSI van na 2011 aanschaffen naar mijn mening
 

Tees

Donateur
Dat klopt niet helemaal volgens mij Ed. De echte problemen met de ketting waren eerder, voor de 1.2 in 2010/11 (vanaf eind 2011 zit het nieuwste type erin). Maar die zijn in principe teruggeroepen, en anders al wel vervangen. En ook de 1.4 heeft een update gehad van de ketting, maar dat is pas later geweest.

Mijn advies: sowieso eentje zoeken met een al vernieuwde ketting, of anders dat incalculeren in de prijs.

Olieverbruik is bij de 1.4 een bekend probleem, niet zoveel als bij de 1.8, maar veel meer dan bij de 1.2 (die heeft daar weinig last van). Betekent niet dat de meeste blokken een probleem hebben, maar dat t vaker voorkomt dan gemiddeld.
 

EdK

Forumguru
Tees ik ga die discussie niet weer aan , er is genoeg te vinden in het forum en ook jouw hardnekkige angst mbt de 1,4TSI die door andere is tegen gesproken.
Meen als me geheugen me niet in de steek laat heeft ertromp toen uitgelegd dat het om de eerste serie's van de 1,4 ging.
Dat dit aangepakt was en dat daarna er geen problemen meer mee waren .... :pieker:
 

Tees

Donateur
Ik ga graag af op feiten Ed: volgens ETKA hebben de zuigerveren vanaf januari 2012 een update gekregen. Dus als dat de problemen heeft opgelost zou Henk een 1.4 TSI vanaf 2012 moeten zoeken, en niet van 2011.
De 1.2 TSI heeft trouwens nieuwe zuigerveren gekregen vanaf november 2011.

En in casu olieverbruik is t ook een nogal vervelend ding als het jouw wagen treft, want een zuigerrevisie komt aardig in de buurt van de dagwaarde van je auto. En je kan het bovendien niet of nauwelijks merken aan een auto tijdens een proefrit oid. Dus ja, ik ben daar nogal voorzichtig mee naar anderen toe.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Exact Ed. De feiten zijn dat je moet focussen op motorcode bij de 1.4 TSI.
Tot ca. 2011 kan er overmatig olieverbruik zijn bij de volgende motorcodes:
Motorcode: BLG, BMY, BWK, CAVA, CAVB, CAVC, CAVD, CAVE, CAVF, CAVG, CNUB, CNWA, CNWB, CTHA, CTHB, CTHC, CTHE, CTHF, CTHG, CTJA, CTJB, CTJC und CTKA.
Kijk je naar Skoda voor die bouwjaren dan zie je voornamelijk de 1.4 CAXA gemonteerd.
Bij alle VCDS en VCP scans zelf gemaakt in die jaren dan zie je inderdaad het CAXA blok gemonteerd in oa Yeti, Octavia en Superb.
Een meervoorkomend probleem voor de CAXA was de nokkenasversteller die problemen gaf. En in mindere mate de opgerekte ketting.
Voor de hierboven genoemde motoren is het niet alleen een update van zuigerveren maar waren er zelfs veelal gescheurde zuigers die aangetroffen werden.
Bovenstaand wordt ondersteund door de specialisten op het gebied van motorrevisie voor VAG blokken. Zij weten inmiddels exact welke zwakke punten een bepaald blok met bepaalde motorcode heeft en dan kan het ook nog een bepaalde motorserie in een motorcode zijn die problemen heeft.
Zelf 5 prima jaren rondgereden met mijn O2 1.4 TSI zonder olieverbruik, opgerekte ketting of defecte nokkenasversteller.
Ook na 2012 zijn er helaas motorcodes aan te wijzen die overmatig olieverbruik kunnen vertonen. Of het nu een 1.2 of 1.4 of 1.8 of 2.0 is.
Belangrijk is om het onderhoud jaarlijks uit te voeren met goede materialen. Koop een goed Mann filter en bijvoorbeeld een Castrol olie.
Belangrijk is dus om te kijken met welk blok een Skoda is afgeleverd en tot ca 2016 prima te zien op de codes sticker geplakt bij het reservewiel of in het onderhoudsboekje bij de auto.
Tot op heden is het VAG product helaas niet een uitblinker in topkwaliteit en neem dan tegenwoordig weer de vele software problemen. Dus bij voorzichtigheid richting potentiële aankopers / geïnteresseerden van een VAG product zou ik geen enkele aanraden.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dank @ertromp. Ik dacht alleen dat in de Fabia (waar HenkT naar zoekt) alleen de CAVE geleverd was als 1.4 TSI? De CAXA idd in de Octavia, Yeti en Superb.

Ik weet niet of dat nog iets uitmaakt voor deze problemen, ik zie soms door alle motorcodes het blok/bos niet meer. Daarom ga ik dus af op ETKA en kijk ik wanneer een onderdeel een update heeft gehad. Gek genoeg zie ik voor de CAXA dan weer geen update van de zuigers of zuigerveren staan. Dit is nou precies wat het zo ingewikkeld maakt, heel veel is van horen zeggen. En dan zit ik maar liever aan de veilige kant :-)

Dat van die nokkenasversteller was ik nog vergeten ja, die zit niet in m'n 1.2, dus daar denk ik soms niet aan.
 

HenkT

Lid
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
De huidige BBY motor gebruikt ook nog al wat olie, dus dat vind ik nog niet zo'n ramp. Een ketting vernieuwen kan ik zelf met hulp van anderen. Nokkenas en zuigerveren daar krijg ik het van op mijn heupen.

Welke problemen worden er ervaren bij de oudere 1.6 motoren waar ik in eerste instantie naar op zoek was?
En wat is het verschil in verbruik tussen een 1.6 en een 1.4 TSI? Mijn boeren verstand zegt meer Pk's meer brandstof, maar de nieuwere technieken kunnen misschien ook weer besparend zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Je zou de precieze getallen kunnen nazoeken op bijv Spritmonitor, maar mijn eigen ervaring is dat de 1.2 TSI beduidend zuiniger is dan de 1.4 16v die ik hiervoor had, maar meer vermogen levert (en dan ben ik qua autogewicht ook nog flink omhoog gegaan van een F1c naar een O2c). Die kleinere turbomotoren zijn er met een reden gekomen, en dat heeft alles met verbruikscijfers (en emissies) te maken. Dus ik denk dat je veilig kan stellen dat de 1.4 TSI zuiniger zal zijn dan de 1.6 MPI, met meer vermogen en rijplezier. Ik zou geen seconde twijfelen tussen die twee. Ik zou nog wel twijfelen tussen een 1.2 en een 1.4 TSI :-). Dan komt de vraag hoe vaak je met de caravan rijdt en wat je dat waard is. Zoals gezegd zijn er genoeg die met plezier een caravan trekken met een 1.2 (of z'n opvolger de 1.0).

En inderdaad, de MPI motoren lusten soms ook best een slokje olie. De MPI blokken zijn naar mijn gevoel wel wat robuuster, mede omdat er minder dingen zijn die kapot kunnen (zoals een turbo), mede ook omdat ze al wat langer bestaan. De nieuwste generatie TSI motoren zijn ook weer een stuk robuuster dan de eerste generatie.
Ik denk dat het risico op overmatig olieverbruik en andere problemen ook beperkt is als je een later model (2012 en later) koopt, en zeker als die goed onderhouden is (dat hebben we nu afdoende besproken ;)). Dat is ook precies de reden dat ik een late 2012 heb gekocht. Maar die zijn natuurlijk wel iets duurder dan de vroegere/oudere modellen. Niets komt gratis in t leven helaas.
 

Tees

Donateur
Nog even een belangrijke aanvulling: de 1.4 TSI is in de F2 alleen maar in de RS uitvoering geleverd. Als ik op Autotrack kijk is er geen een te vinden onder de 5 k€.
De meeste keuze is de 1.2 HTP, 1.4 16v of 1.2 TSI. Zitten een paar 1.6 MPIs bij, maar die zijn verrassend duur vind ik.
De 1.2 TSI is in 2 varianten geleverd: 86 of 105 pk, dat is nog wel een ding om naar te kijken. En de 105 pk 1.2 TSI heeft hetzelfde vermogen, maar meer koppel (en veel eerder beschikbaar) als de 1.6 MPI.

Mijn advies zou zijn: zoek een mooie 1.2 TSI, zie er zelfs eentje met onder de 100k km op de teller voor onder de 5k (al vind ik dat verdacht goedkoop, de meeste zitten rond de 175k km voor die prijs).
 

HenkT

Lid
Na veel wikken en wegen en lang zoeken heb ik een andere wagen gekocht. Het is geen Skoda geworden. De Fab had te weinig kg op de trekhaak. En de Octavia vond ik te groot. voornamelijk te lang.
Het is een Ford Focus hatchback geworden met een 1.6 motor. Geen Fab maar Foc dus.
Ik hoop hier weer een aantal jaren mee vooruit te kunnen.
Bij deze iedereen bedankt voor de hulp die mij geboden is via dit forum.
 

Tees

Donateur
Zo jammer hè ;). Maar zonder gekkigheid: een Focus is ook een prima auto, goed alternatief voor de Fabia.
Geniet ervan en hopelijk veel veilige kilometers!
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is een Focus officieel een klasse groter dan een Fabia (C-klasse voor de Focus, B-klasse voor de Faab), Fiesta zou net als de Fabia een B-klasse zijn.
 
Bovenaan Onderaan