Andere velgen

Dag,

Ik ben op zoek naar andere velgen voor onze O2, liep helaas de prachtige set van radjin net mis. Heb nu 15inch met winterbanden en wil naar 17 inch. Nu zie ik dat er bij Skoda velgen sprake is van een breedte 7,0J en ET54. Ik heb een set velgen op het oog van 7,5J en ET51. Volgens mij komt de velg dan net een kleine 5mm verder naar binnen te staan, wordt zoiets kritisch?

Cornelis

Blackokkie2

Forumguru
Een afwijking van 5mm is normaal gezien geen probleem, eventueel kun je dat nog weer oplossen met spacers. Maar er zijn er hier op het forum mensen die jou dit haarfijn kunnen uitleggen.

RefleCs

Forumguru
Als het over velgen gaat is meestal @Der Einser er als de kippen bij om velgen die hij verkoopt aan de man te brengen ;) zijn overigens over het algemeen wel de wat grotere velgen ;)

Cordoba

Forumguru
@Corny749 Als je van ET54 naar ET51 gaat, gaat de velg (met band) juist aan elke zijde 3 mm naar buiten, de auto komt dus breder op de wielen te staan.

Overigens zijn Skoda velgen niet anders dan de velgen van de andere VAG-merken (tenminste de overeenkomstige modellen). Als je stalen velgen hebt, staat er zelfs helemaal het automerk niet op, dan staat er alleen maar "VW AG" ook bij een Skoda, Seat of Audi.

@Cordoba, thanks voor de uitleg. De ET51 is dan wel weer een 7,5J ipv een 7J, dus aan beide zijden 6,5mm breder. Met 3 mm compensatie van de ET komt de velg per saldo volgens mij circa 3 mm verder richting de wielkast. Maar dat zou geen probleem moeten zijn?

Cordoba

Forumguru
@Corny749 Je rekent verkeerd: door de extra breedte van een halve inch komt de velg zelf 6,35 mm dichter bij het spatbord, en door het verschil in ET-waarde nog eens 3 mm, dus totaal ruim 9 mm (voor de velg). Voor de band die het eerste een spatbordrand ofzo zal raken, geldt eigenlijk alleen het verschil in ET-waarde en eventueel de helft van extra bandbreedte. Bij een zelfde breedte van je band is het verschil dus slechts 3 mm.

@Cordoba Interpreteer ik onderstaande dan precies verkeerd? Op etwaarde.nl staat:

Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Ik snap mijn verwarring... Ik rekende tot de binnenkant van de wielkast, daar komt de 7,5J velg met ET51 dan inderdaad 3,35 mm dichterbij, ten opzichte van een Skoda OEM velg van 7J met ET54. Maar het klopt dan natuurlijk ook dat de resterende 9,35 mm richting het spatbord gaat uitsteken...

@Cordoba en @ertromp , bedankt voor de verhelderende uitleg! Nu zelf nog beslissen wat ik ga doen ;)

Bovenaan Onderaan