Android auto koppeling

tcw82

Senior Member
Na wat speurwerk hier op het forum en de rest van het internet toch besloten een eigen draadje te openen hier. Dus, ik heb een mooie verse Skoda Octavia III januari 2016) met Amundsen navigatie en spraakbesturing van diverse opties in de (multimedia) radio.

De navigatie is geüpdate naar de meest recente versie en werkt prima. Wat mijn probleem nu is, is dat we tot nu toe in elke "serieuze" rit tegen dingen "aangereden" zijn die we met onze oude setup nooit hadden.

De oude set up was een mobiele telefoon in een houder op het dasboard met Google maps. Daarin worden wegafsluitingen, files etc. keurig weer gegeven en word je er zo omheen geleid, soms zelfs zonder het te weten.

Wat ik inmiddels denk begrepen te hebben is dat onze auto instaat zou moeten zijn om te verbinden met de smartphone middels "android-auto" of Apple Car Play.
Afgelopen weekend een poosje aan besteed, (2 uurtjes alles bij elkaar, ik vind dat behoorlijk lang voor iets dat min of meer plug en play zo moeten zijn.)

Conclusie die ik trok: ik heb geen mogelijkheid om android auto te gebruiken, maar de auto heeft die optie wel aanboort, maar niet vrijgegeven. (denk ik).

Hoe kan ik dat zelf nakijken (of ik android auto of Carplay kan gaan gebruiken), kan ik dat zelf "vrijschakelen", zijn er forum leden die me daarbij kunnen helpen (tegen vergoeding) ?

Bakkertje

Forumguru
Bij mij werkt het zo dat wanneer ik mijn telefoon (Android of iOS van mevrouw Bakkertje) aansluit aan 1 van de USB poort en ik druk op de app knop dan krijg je het corresponderende scherm te zien op je unit.

Google maps werkt nog steeds prima op die manier.

tcw82

Senior Member
Ah duidelijk de " ap knop " . Alle knoppen beschouwd, is er geen knop die ik als "de ap knop" zou durven duiden.

Er is wel een smartlink knop, deze zou volgens sommige filmpjes moeten veranderen als je een telefoon via de USB aansluiting koppelt.

Dat gebeurt echter niet, blijft smartlink.

EdK

Forumguru
en ik druk op de app knop
Blijkbaar iets alleen voor de VW units
In mijn caddy heb ik die ook en met een proggie op de tablet en een USB kabel kan ik inderdaad andere apps op de unit laten draaien / projecteren
Op mijn Fab 3 met amundsen heb ik die mogelijkheden niet , of nog niet kunnen vinden.
Moet zeggen ook geen enkele interesse in verder hoor !

Hoe de unit mij naar klanten brengt gaat geheel naar behoren met de VW / Skoda ingebouwde Unit.
FM wel draaiend voor meldingen , maar geen kaartprojectie op fheun/tablet

Monteurtje

Forumguru
Je moet kijken smart link hebt. Daar valt Android auto, Apple carplay en mirror link onder.

Knop MENU op je infotainment scherm. En dan tussen de pictogrammen zoeken naar Smart Link. Met behulp van de rechter draaiknop.
Als die er tussen staat en je krijgt melding dat je naar de garage moet, dan moet het nog vrijgeschakeld worden. Online met bij de dealer. Moet je kopen.

tcw82

Senior Member
Smartlink heb ik. Als ik daar op tik, krijg ik de melding dat de dealer me kan helpen. Ik had echter begrepen dat smartlink werkt met de skoda connect ap, wat Dan weer iets anders is dan de android auto ap/verbinding.

Hoe weet ik of oude of nieuwe generatie heb? Volgens de android auto site is de Octavia vanaf 2016 geschikt. Die van mij is van 2016. Maar ook wel weer van januari 2016.

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Als je de melding krijgt bij smartlink dan is deze niet geactiveerd en zul je naar de dealer moeten zie bericht van @Monteurtje

Skoda Connect is gebonden aan een abonnement en ook daarvoor zul je naar de dealer moeten om dat om te laten zetten van de vorige eigenaar naar jezelf.

tcw82

Senior Member
Volgens mij zijn er twee losse dingen.
Enerzijds smartlink (Skoda connect, announcement ETc.).
Anderzijds android auto(verbinding tussen auto en telefoon)
Waarom ik dat stel, omdat je android auto kunt laten vrijschakelen, maar daarbij wordt smartlink ongemoeid gelaten. .

Die info destileer ik uit o.a. deze advertentie:
https://link.marktplaats.nl/m1583503947

Ik vraag me nu dus af, of er forum leden zijn die daarin iets kunnen betekenen?

Bakkertje

Forumguru
Klopt het zijn losse dingen.
Skoda Connect houdt in dat je op je telefoon kunt zien of je auto op slot is e.d., maar ook om internet functionaliteit op je Amundsen te kunnen gebruiken. Daar zit een abonnement aan vast voor x maanden (volgens mij is het standaard 36 maanden). Dat kun je verlengen en op jouw naam laten zetten. Maar daarvoor moet je naar de dealer.
Aanmelden voor Skoda connect kan op: https://www.skoda.nl/skoda-connect
Maar dat zal vermoedelijk niet gaan als iemand anders het al heeft gebruikt met jouw auto..

Mirrolink (Android auto) is blijkbaar bij jou niet geactiveerd. Daar heb je geen abonnement voor nodig maar moet wel vrijgeschakeld worden door een dealer.
Smartlink kost 259 euro: https://shop.skoda.nl/auto-accessoires/car-electronics/connectivity/000054830A-smartlink

De Advertentie gaat over het tweede deel ...

Rallye

Forumguru
Als één van de eerste Nederlanders (zo begreep ik van mijn garage) die Smartlink op een MIB2 Amundsen heeft laten vrijschakelen zit het volgens mij als volgt.

De MIB2 heeft als eerste de mogelijkheid voor Smartlink. Deze kan af-fabriek geactiveerd zijn of naderhand door de dealer geactiveerd worden (zoals bij mij is gebeurd). Smartlink is de mogelijkheid om je telefoon te koppelen met je radio (bij een MIB2 enkel via een kabel) en bepaalde geselecteerde apps weer te geven op het scherm van je radio. Bij Android telefoons gaat dat via Android Auto (of de voorganger daarvan, Mirrorlink), bij iOS via Apple Carplay.

Bij wat oudere Android telefoons moet bovendien ook de Android Auto-app op de telefoon worden gezet, vanaf een bepaalde software versie zit die standaard in Android. De app stond nooit in de Play store, maar moest worden geïnstalleerd via bijvoorbeeld APK-mirror.

Skoda Connect is een omgeving die, apart van Smartlink op de latere MIB2-modellen zat - die met wifi. Inmiddels is Skoda Connect (ook??) geïntegreerd met Smartlink. Op latere MIB navi’s kan bovendien Smartlink, dan Smartlink+ genaamd, zonder kabeltje.

Er is dus geen sprake van dat je Android Auto kunt laten vrijschakelen zonder Smartlink: Smartlink is nodig voor Andoriid Auto. Ik lees dat ook niet in de advertentie, mogelijk is er hier wat begrijpelijke spraakverwarring (Smartlink/Mirrorlink) in het spel?

tcw82

Senior Member
In tussen heb ik contact gezocht met de advertentie aanbieder, die verteld een verhaal van gelijke strekking, alleen is smartlink vrijschakelen niet mogelijk bij hem, dat kan alleen de dealer. Ook geeft hij aan dat het (smartlink) niet noodzakelijk is om android auto of Apple car play te kunnen gebruiken (inderdaad) via de kabel. Kortom... Lichte verwarring.....

Het is zo dat ze (de aanbieder uit de advertentie) nog al een eindje van mijn woonplaats zitten, vandaar ook de oriënterende vraag of dit iets is dat forum leden zouden kunnen doen als ze vcd hebben? Dan is de keuze wat uitgebreider.

Wat een onduidelijkheid. Ik ben van plan om voor de Fabia Combi Ambition te gaan, waarbij bij de opties duidelijk Carplay genoemd staat (en Smartlink plus). Ga er vanuit dat ze Android Auto ook gewoon "geactiveerd" hebben. Zou wat zijn zeg.

tcw82

Senior Member
Ha Barry (en andere!)

Ik heb geloof ik de kern van de onduidelijkheid bovenwater.

De aanbieder op marktplaats net uitgebreid gesproken.

Hij doet het volgende:

Hij schakelt de smartlink optie vrij. Daarmee kan je dan Android Auto of Apple CarPlay (naast elkaar/door elkaar) gebruiken. En de binnen AA of ACP beschikbare aps / functies. Zoals Waze of google maps of de google assistent (“hey google, waar vind ik de dichtbij zijnde kroket verkoper?”

Wat hij niet kan is de skoda connect ap functies beschikbaar maken, daarvoor is een module nodig van de dealer voor de mobiele gegevens die je met de ap (skoda connect ap) wilt uitwisselen.

De connect ap voegt voor mij niet veel toe, ik heb geen keyless entry, standkachel en of de auto op slot is kan ik al zien aan de spiegels, als ze willen inbreken doen ze dat toch wel.

Mijn auto is 4 jaar oud, nieuwe modelletjes hebben waarschijnlijk al veel meer connectiviteit van huis uit.

Voor android auto hoef ik, als ik het goed begrijp..... :pieker::pieker: niet naar de dealer.

Als ik het heb laten doen (door deze mensen van de martkplaats advertentie) zal ik mijn ervaringen eens delen.

Voor mij gaat het om een nieuwe auto, dus als Skoda ermee adverteert ga ik er vanuit dat het gewoon werkt en niks geactiveerd moet worden. Maar misschien dus bij oudere auto's wel. Heeft ook te maken met Smartlink en Smartlink+ lijkt. Maar daar zijn ze bij Skoda erg onduidelijk over.

Rallye

Forumguru
@tcw82 Je hoeft voor Android Auto niet naar de dealer als je naar de Marktplaatsaanbieder gaat. Die moet immers Smartlink activeren. ;)

Om het wat moeilijker te maken: Skoda Connect zit inderdaad niet in jouw wat oudere MIB2 (waarschijnlijk een Amundsen, op de Columbus was Smartlink meestal af fabriek geactiveerd), maar de Skoda Connect app kan sinds een paar maanden worden verbonden via Android Auto of Carplay, al werkt dat erg brak.

@barrymossel Als Smartlink (+) geactiveerd is, zoals bij de meeste recente Skoda’s, dan heb je zowel Carplay als Android Auto. Van oudsher werd in Nederland Android Auto nooit genoemd omdat Google dat niet in Nederland ondersteunde. Hoogsten moet je nog even de Android Auto app installeren (zie boven).

Thanks! Op mijn Samsung S10 staat inderdaad Android Auto geïnstalleerd (was even zoeken) en bij de Fabia Combi Ambition wordt in ieder geval in de meest recente prijslijst Smartlink PLUS aangegeven. Dus gaat goedkomen.
Is er eigenlijk een verschil tussen Smartlink en Smartlink plus? Lijkt namelijk door elkaar gebruikt te worden en dat maakt het niet duidelijker. (Gewoon interessevraag).

Laatst bewerkt door een moderator:

tcw82

Senior Member
Ik weet het antwoord niet, dus, in de kantlijn.... Misschien dat bij de plus editie het draadloos kan, bij de gewone smartlink is het namelijk alleen met het kabeltje?

Bovenaan Onderaan