Android auto (wireless)

Gert-Y

Nieuw lid
Over dit onderwerp is al veel geschreven maar toch kon ik niet zo snel vinden wat ik zocht. In mijn Yeti zit nu nog de klassieke radio. Zie foto.
Wat ik graag wil is een 9 inch radio/nav waarbij Android auto en DAB+ een must is. Wireless is geen must. Door de bomen zie ik op internet en verschillende fora het bos niet meer. Ik ga er beslist zelf niet mee knutselen dus ik schaf het liefste iets aan waar ook een installatieservice bij zit.

Wat heb ik gevonden: verschillende Chinese toestellen (tot rond 300 euro) bij verschillende aanbieders en een Zwitsers/Duitse Zenec Z-/E2055 (600 euro). Ik was geneigd om voor de Zenec te gaan voor kwaliteitszekerheid maar lees daar best wel wat kritische reviews over. Ik heb geen moeite met Chinees (ze hebben ook prima telefoons) maar heb wel behoeft aan wat meer zekerheid over kwaliteit en ervaringen. Bij Audiovolt zie ik over het algemeen positieve reviews maar zij hebben voor de Yeti geen 9 inch. Het vreemde is dat ze wel een 9 inch voor de Octavia hebben (model 2008-2013) waarvan ik dacht dit die ook op de Yeti zouden passen. Als dat zou kunnen ben ik een stapje verder.
Enfin, tips en vooral ervaringen zijn van harte welkom.

Bijlagen

• skoda-yeti-radio.jpg
    skoda-yeti-radio.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 23

Gert-Y

Nieuw lid
Inmiddels heb ik contact gehad met Audiovolt en een installatiebedrijf. Er is een 9 inch exemplaar beschikbaar bij Audiovolt met een bijpassend frame (staat alleen niet op hun website bij de Yeti maar wel bij andere VW/Seat/Skoda modellen). Zie de links. Op advies van de installateur ga ik eerst een raamantenne proberen. Hij heeft daar inmiddels, in tegenstelling tot vroeger, steeds betere ervaringen mee. Dak blijft hoe dan ook het beste. Een raamantenne had ik een paar jaar geleden ook in m'n Volvo S70 (Kenwood) en, op de Noordwest Veluwe, was de ontvangst best redelijk goed. Probeer nog uit te dokteren of er veel verschil is in raamantennes én of raamantennes universeel zijn. Past een Pioneer raamantenne bv zonder probleem op een Chinees. Zijn dat universele stekkers. Enfin, ik hou jullie op de hoogte.
9 inch Android
Frame

Frup

Forumguru
Ik had dezelfde Swing in mijn vorige Yeti. Die vervangen door een Chinees exemplaar.
De radio-ontvangst was belabberd en het systeem was irritant traag (2Gb geheugen).
GPS was met een losse muis wel goed.

Gert-Y

Nieuw lid
Spannend dus. Ik zag voor 9 inch alleen de zenec z-e2055 als merk alternatief maar lees daar ook kritische verhalen over. Die 300 extra zou ik er wel voor over hebben.

EdK

Forumguru
@Gert-Y

De Swing heb ik hier nog op zolder liggen.
En die heb ik toendertijd vervangen voor de Zenec 2011d in mijn Yeti.
En had er een losse DAB+ unit nog eens aanhangen van Zenec met plak antenne.
En dat laatste was hopeloos en heb vele soorten en maten plak antenne's toegepast/geprobeerd maar had ene moment goede ontvangst en de keer erna was het gewoon bagger.
Nu praat ik wel over een ruime 10 jaar terug en er is dus veel veranderd in DAB dus kan zijn dat dit niet meer voorkomt.

Wat betreft de Zenec unit niets anders dan lof.
De kaart updates zijn beter voor elkaar dan bij VAG.
Bij aanschaf van de unit had je de eerste update met laatste software geheel gratis en daarna was het betalen voor redelijke prijzen !
En kreeg je ook vaak nog aanbiedingen met redelijke kortingen.
De Zenec was verder een echte plug and play unit en na aanmelding met VCDS van de NAV unit in de wagen had je tevens de pijlen in het maxidotscherm
Heb op skodaforum.eu toendertijd ook één en ander geschreven over de Zenec 2011d

Gert-Y

Nieuw lid
Dankjewel. Ik blijf nog een beetje twijfelen. Die 300 extra heb ik wel voor de Zenec e2055 over maar als ik naar Amazon.de kijk, en daar vind je de meeste gebruikerservaringen, dan word ik daar ook niet blij zijn. Enfin, nog even laten bezinken.

Laatst bewerkt:

Gert-Y

Nieuw lid
Dank voor de reacties. Ik heb het even laten bezinken en ga niet voor een chinees maar voor een A-merk (waarschijnlijk) de Zenec met een speciale FM/DAB dakantenne. De puntjes moeten nog op de i komen maar ik ben er ongeveer uit. Ik laat het verzorgen door een installatiebedrijf en laat ook gelijk speakers achter inbouwen. De inbouwer vroeg trouwens of de speakerroosters achter open zijn? Wat wordt daar mee bedoeld? Ik krijg de Yeti pas over een paar weken en kan het dus niet nakijken.

• Leuk
Waarderingen: EdK

hemi24

Forumguru
De inbouwer vroeg trouwens of de speakerroosters achter open zijn? Wat wordt daar mee bedoeld? Ik krijg de Yeti pas over een paar weken en kan het dus niet nakijken.
Ik denk dat onderstaand plaatje je een beter idee geeft v.w.b. “open speakerroosters”
Volgens mij zijn deze bij Skoda altijd aanwezig…

1667938470917.jpeg

Gert-Y

Nieuw lid
Klaar, de Zenec is ingebouwd.
Staat prachtig in het geheel. Later zal ik nog een filmpje proberen te plaatsen.

Bijlagen

• 20221211_160722.jpg
    20221211_160722.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 54
  • 20221211_160707.jpg
    20221211_160707.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 51

EdK

Forumguru
En je eerste indruk ?
USB vind ik persoonlijk niet netjes gedaan zo vanaf foto gezien.
Zelf had ik de USB contra stekker gewoon in dashboard kastje boven op dashboard.
Had ik dan weer een SSD schijf aan hangen met music

Eltjo

Forumguru
Unit ziet er netjes uit.
USB, mee eens. Bovendien als je er iets in steekt, steekt het uit. Dus een USB stickJE (low profile) is dan een must, anders heb je een kapstok aan je dashboard.
Zo’n stickje kost vandaag de dag niet veel meer, rond €20 voor 128 Gb van een bekend merk. Hoe snel het is maakt minder uit, want hoe vaak wijzig je je muziekcollectie? Heb je niet nog een USB aansluiting op je unit, die je evt. in het genoemde kastje kan laten uitkomen?

Ik wist ook niet wat ik moest kopen (ik had nog niet eens een Smartphone), wilde wel een Android, maar wist echt niet welke goedkoop / 2-3 x zo duur?
Ik heb zo’n Chineesje met DSP; met inbouwraam, antenneversterker camera zo’n € 150. Met 2Gb en 32 Gb opslag nIet storend traag. Mijn telefoon is echter niet snel om internet te leveren, aangezien deze geen 5GHz heeft. Google maps starten is wel veel te traag en daarom werk ik ook met TomTom, die de kaarten op het systeem heeft staan en actuele info via internet ontvangt. Beter dan menig af fabriek navisysteem en in gemodificeerde versie van elke regio gratis en uptodate.
Het systeem heeft zich in 2 of 3 jaar tijd zich 2 maal zich compleet gereset zodat alles opnieuw geinstalleerd moest worden. Wel fijn is om ook andere apps te kunnen installeren. Ook de later ingebouwde camera €25 doet het erg goed. FM radio in NL niet meer dan redelijk, in PL drama. Net zoals het microfoongeluid van de telefoon, allerlei bijgeluiden en slecht te verstaan.
Ondanks het proberen van verschillende microfoons. Voordeel is dat ik onderweg minder lastig gevallen wordt.

Je moet het wel leuk vinden, anders kan je echt beter wat anders kopen, wat jij dan ook gedaan hebt. Voor jou een goede keus dus! Veel plezier er mee!

Laatst bewerkt:

Gert-Y

Nieuw lid
Ik heb de Zenec nog maar net dus moet nog de nodige ervaringen opdoen. Ik heb deze door een installateur in laten inbouwen. Veel gedoe en contact met de importeur gehad over met name de werking met nieuwe Android telefoons. Bij sommige nieuwe Android telefoons was Android auto niet werkend te krijgen. Iphone geen probleem. Mijn telefoon is Samsung Note Ultra en die werkt gelukkig goed.
- ik gebruik de Zenec draadloos via AA Wireless en dat dat gaat tot nu toe prima;
- aansluiting 1 zit onder de opening helemaal onderaan (daar zit de AA wireless aan) en usb aansluiting 2 is de usb die je ziet. Deze zal weinig gebruikt worden. Ik vind dat netter staan dan een kabeltje en stoort mij niet;
- echt een prachtig 9 inch scherm;
- persoonlijk vind ik de menu structuur niet altijd intuïtief en wat omslagtig wanneer je bv van Android auto naar een andere radiozender wilt. Maar dat went wel;
- een groot volumeverschil tussen Android auto zoals You Tube Premium of Spotify (veel volume nodig) en radio (weinig volume nodig) maar dit onder voorbehoud omdat ik nog van alles moet uitzoeken.
- DAB+ onvangst met nieuwe haaievin op het dak is perfect!
- met name de achterspeakers vind ik belabberd klinken. Ik zou graag nog een keer goede (en dezelfde) speakers voor en achter willen hebben. Dus tips zijn welkom!
- tot slot een rare loop. Iedere keer start de Zenec automatisch op met de radio incl. volume. Maakt niet uit met welk programma je afsluit. Wie weet kom ik dat nog een keer achter.

Laatst bewerkt:

Gert-Y

Nieuw lid
Een beetje off topic maar voor jullie beeld: in deze prachtige "vriezer" zit de Zenec ️

Bijlagen

• 20221210_101740.jpg
    20221210_101740.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 24
Bovenaan Onderaan