Antenne O2

Hoi allemaal, in deze winter is er weer een hoop zout op de weg gestrooit en de auto's worden er bijzonder smerig van. Het weer is niet antrekkelijk genoeg om zelf de Octavia te wassen dus wil ik hem door de wasstraat halen. Een aantal maanden geleden heb ik het ook gedaan maar mijn spriet op het dak had een flinke knauw gekregen. Hij stond behoorlijk scheef. Ik denk niet dat ik dit vaker moet doen. Van mijn vorige Passat kon ik de spriet er zo afdraaien en dan bleef er een stukje draadeind staan. Als ik aan de spriet van de O2 ga draaien dan komt hij wel los maar ik heb het idee dat er ergens een losse schroef zit en dat als ik doordraai het boutje naar binnen valt en dan ben ik zuur natuurlijk. Dus de vraag is kan ik gewoon de spriet eraf draaien en hem erna ook weer op krijgen. Het is een uitvoering met spriet en plat GPS gedeelte (O2 2007 station).

Canon-Eye

Forumguru
Draai de antenne los, klap hem naar beneden (achterwaarts) en draai hem dan weer vast. Hij ligt dan ongeveer plat op het dak en de dakborstel pikt 'm dan niet op, ondanks het "losse eindje".

Als ik hem losdraai dan komt hij niet plat op het dak. Het is een station dan kiept hij over de rand volgens mij.

Canon-Eye

Forumguru
Ik schreef: ongeveer plat op het dak, je mag ook zeggen: ongeveer parallel aan het dak.
En inderdaad, het puntje steekt iets over de spoiler, maar toch pakt de dakborstel 'm niet (aangenomen dat die netjes afgesteld staat).

Heb jaren met zo'n OII combi gereden, meestal door de wasstraat en nooit problemen (trouwens ook niet als ik de antenne wel eens vergat: dan boog hij mee en veerde weer netjes terug).

Oké Canon-Eye, ik ga het proberen. Bij de vorige keer stond hij na de wasstraat zo scheef als een bijna omgewaaide boom. Was maar moeilijk om hem weer een beetje fatsoenlijk in de lengterichting van de auto te krijgen. Ik durf er ook niet te hard aan te frunniken bang dat er iets afbreekt.

skodaboy

Forumguru
Heb jaren met zo'n OII combi gereden, meestal door de wasstraat en nooit problemen (trouwens ook niet als ik de antenne wel eens vergat: dan boog hij mee en veerde weer netjes terug).

ik rij ook regelmatig met mijn 02 4x4 door de wasstraat...
ik heb ook zo'n spriet-antenne en laat deze gewoon rechtstaan..tot nu toe nog geen problemen gehad met een kromme/kapotte antenne,wel ben ik al een keer het 'hoedje' van de trekhaakbol in de wasstraat kwijt geraakt (had hem er vergeten af te nemen)

Figaro75

Senior Member
Gisteren nog door de wasstraat geweest en daar had de medewerker van de wasstraat de antenne afgedraaid en plat gelegd.
Merkte ik vanmiddag pas bij het tanken....hahahaha. (ja, hij had het me wel verteld dat hij het ging doen).
Blijkbaar had hij het vaker gedaan :laugh:

hemi24

Forumguru
Platleggen en even zo'n blauw zuignap-dingetje eroverheen, werkte bij mij het beste..! Gelukkig had mijn 2e O2 uit 2009 wel een afneembaar exemplaar!

Bedoel je bij de Superb zo'n haaievin? Het nadeel van die dingen is dat een potentiële autokraker op afstand kan inschatten dat er een navigatiesysteem voor hem inzit. Het trekt de verkeerde mensen aan. Met een spriet op je dak val je tussen de andere auto's minder op.

Canon-Eye

Forumguru
Het nadeel van die dingen is dat een potentiële autokraker op afstand kan inschatten dat er een navigatiesysteem voor hem inzit.
Ik denk niet dat er een verband zit tussen een haaievin(-achtige) antenne en de aard van de daarmee verbonden apparatuur.

Ik denk wel dat potentiële autokrakers nog wel even van dichtbij - via het zijraam - checken of het de moeite loont, ongeacht wat er op het dak staat.

andrehj

Forumguru
Bedoel je bij de Superb zo'n haaievin? Het nadeel van die dingen is dat een potentiële autokraker op afstand kan inschatten dat er een navigatiesysteem voor hem inzit. Het trekt de verkeerde mensen aan. Met een spriet op je dak val je tussen de andere auto's minder op.
Volgens mij wordt een Superb standaard met zo'n haaievin geleverd. (Maar ik heb in NL ook nog nooit een S2 zonder navigatiesysteem gezien...)

Canon-Eye

Forumguru
Maar ik heb in NL ook nog nooit een S2 zonder navigatiesysteem gezien
Dat komt doordat ik nog geen S2 heb gekocht, want die zou ik nl. wél zonder inbouwnavi (maar toch gewoon met haaievin) hebben geconfigureerd... :smirk:
(Trouwens, m'n FabiaGL heeft ook een gewone Swing radio én een - glimmende, dat dan weer wel - overzethaaievin ter vervanging van de spriet)

Oke, van de week de O2 door de wasstraat gereden. Antenne volgens opgave iets losgedraaid en plat neergelegd. Volgens de man van de wasstraat (hij had geen zuignapje) was dit voldoende. Na de wasstraat de antenne weer rechtop gezet en klaar was de antenne voor gebruik. Dus dit is eenvoudigweg de oplossing. Bedankt voor jullie advies.

Bovenaan Onderaan