Antenne vervangen ?

Gerard

Nieuw lid
Een tijdje geleden heeft iemand mijn antenne afgebroken.
De dealer meldde mij dat de gehele antenne vervangen diende te worden á € 169,75.
Even gezocht op het Duitse forum, waar diverse tips staan om alleen het sprietje te vervangen.

1. Helemaal losdraaien.
2. Rechtop zetten en indrukken.
3. Met kracht beleid de antenne eruit wrikken?

Heeft iemand deze actie al eens uitgevoerd?
Hoe ging dit, wellicht enige tips?

ougie

Forumguru
Ik ben ook wel nieuwschierig Gerard. Ik heb nog geen problemen, maar had liever een antenne die je, of geheel kunt verwijderen, of geheel in de corroserie kunt laten verdwijnen. Als je nu naar Beeksebergen gaat breken de aapies hem er wel voor je af. Lekker duur entreekaartje dus.

Volgens onze westerburen kan je de antenne er na het losschroeven met een flinke ruk af halen, en later gewoon weer terug schroeven. Alleen ben je dan uiteraard wel de anti-diefstal vergrendeling kwijt.

Zie ook: http://www.briskoda.net/forums/new-octavia/37789-remove-aerial.html?highlight=aerial

De vraag blijft dan uiteraard wel of je alleen de vervangende spriet kan bestellen, of dat je sowiso aan een hele unit vast zit zoals je dealer suggereert. Zou eventueel kunnen dat een spriet van een andere VAG familie er gewoon op past.

Lijkt me een voor Gerard wel een poging waard, je hebt niet veel te verliezen in dit geval /forum/images/graemlins/smile.gif

henk_de_bruin

Actief lid
ik heb mijn antenne eraf gerukt! omdat die bij de wasstraat al een paar keer krom was geworden.
nu heb ik een los sprietje.
je moet wel even opletten dat het schroefdraad van de nieuwe antenne lang genoeg is.
nu draai ik hem bij de wasstraat gewoon eraf.
gr henk.

Gerard

Nieuw lid
Nadat ik via
http://cgi.ebay.de/5cm-Antenne-exklusiv-Skoda-Fabia-Octavia-Superb_W0QQitemZ8022590618QQcategoryZ57341QQtcZphotoQQcmdZViewItem#ebayphotohosting
het zwarte 5 cm lange aluminium staafje aangeschaft had bleek het verwijderen van de oude antenne een fluitje van een cent.
Uitdraaien even indrukken en er eenvoudig uittrekken. Het kost nauwelijks enige kracht. Vervolgens het fraaie zwarte staafje erop. Ik ben achteraf absoluut niet ongelukkig met de gang van zaken!!! /forum/images/graemlins/laugh.gif /forum/images/graemlins/laugh.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
De ontvangst van mijn vaste zenders is goed bij mij voor de deur, onderweg moet het zich nog bewijzen. /forum/images/graemlins/471.gif

Bijlagen

• 18389-Carantenna.jpg
    18389-Carantenna.jpg
    33 KB · Weergaven: 132

Karstieman

Forumguru
Ik lees met bewondering dit draadje, evenals het draadje over de haaienvin-antenne.
Waarom zou je je standaard antenne willen vervangen ?
De standaard antenne is toch zeker niet lelijk ?
Hij is stevig, kan niet gepikt worden en is ook niet te groot...

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Nou dat zal ik je even vertellen, ik heb nu nog steeds geen radio ontvangst met mijn huidige antenne dus ben ik hier heel benieuwd naar.

Marcel

Karstieman

Forumguru
Als de ontvangst slecht is, dan zou ik ook een andere antenne willen. Lijkt me logisch.

Gelukkig heb ik een prima ontvangst met de standaard antenne /forum/images/graemlins/smile.gif

Prachtige antenne voor zeer weinig geld. Ben inderdaad benieuwd hoe de ontvangst is, maar voor 6, 95 is het geen probleem. Leuk ook die kleurtjes. Grappig om te leven dat de antenne er zo makkelijk vanaf is te halen.

Gerard

Nieuw lid
Mijn antenne was dus gewoonweg door een grote onbekende afgebroken. Mijn zoektochtje naar een alternatief was daarmee uit nood geboren. In het begin van dit draadje maak ik het duidelijk. De diefstalbeveiliging stelt overigens erg weinig voor.
Inmiddels heb ik nog geen tegenspoed gemerkt bij ontvangst en voldoet dit korte staafje ook qua ontvangst en optisch vind ik het een vooruitgang.

Bijlagen

• 18511-Antenne 2.jpg
    18511-Antenne 2.jpg
    43,8 KB · Weergaven: 134

higgy

Forumguru
Wat me er aan deed denken dat ik nog steeds die gloednieuwe in Duitsland bestelde 3-weg antenne (GSM, FM, GPS) op m'n O2 moet zetten...

Gerard

Nieuw lid
De O1 antenne heeft zover ik weet dezelfde bevestiging, dus daar moet de wisseltruc ook mogelijk zijn.

Wiseguy

Actief lid
Ziet er goed uit zeg! Ik zal eens kijken of ik dat ook ga laten vervangen.... voor die 6,95 is het allemaal wel te overzien.... dan is het nog wel leuk... /forum/images/graemlins/24.gif

Matra_Murena

Actief lid
Handig draadje want afgelopen weekend brak het topje van de antenne af in de wasstraat. Steekt nu een wit draadje uit het antennetje.......

Gerard

Nieuw lid
Ik heb inmiddels meer ervaring met de ontvangst en die is redelijk te noemen en voor mij goed genoeg.
Er zijn zenders die op bepaalde plekken in het land minder goed ontvangen worden met dit 5 cm lange staafje als met de originele spriet. Als je dat een probleem vindt en toch voor deze antenne wilt gaan raad ik je aan de 9 cm lange versie te nemen.

Bovenaan Onderaan