Antenne

Ik heb een pionier radio. Sinds kort kan ik bepaalde zenders niet meer krijgen.
Volgens de autoschop komt het door de antenne.
Nu hebben ze kort geleden mijn antenne dubbel gevouwen.
Heb de spriet vervangen maar het zou nu aan de antenne versterker onder de ontkennen liggen..
Kan dit en is het een klus om deze te vervangen.

:ahum:Christie

Ronnie

Forumguru
Heb je een phantoomvoeding voor de antenneversterker aangesloten op de Pioneer radio? Bij VAG auto's gaat de voeding van de versterkers door de antennedraad.

Antera

Donateur
Maar als eht eerst goed was en nu niet zal inderdaad je antenne voet vervangen moeten worden. Kwaaltje van de antenne voeten dat de print die erin zit kapot gaat door weersinvloeden

Rick Blaine

Actief lid
Wat is een fantoom voeding? Ik heb een Alpine radio, gewoon via din stekkers aangesloten. Mijn ontvangst is ook niet zo best. Welke draad vooerziet de antenne van stroom en waar moet ik die op aansluiten? Sorry voor het kapen van dit topic maar ik hoor hier nieuwe dingen :-)

Ronnie

Forumguru
Wat is een fantoom voeding? Ik heb een Alpine radio, gewoon via din stekkers aangesloten. Mijn ontvangst is ook niet zo best. Welke draad vooerziet de antenne van stroom en waar moet ik die op aansluiten? Sorry voor het kapen van dit topic maar ik hoor hier nieuwe dingen :-)
De blauwe draad van deze phantoomvoeding aansluiten op de geschakelde plus van de radio......... phantoomvoeding.jpg

Rick Blaine

Actief lid
Aha, dankjewel. Ik weet niet of ik die voeding heb. Wel eens gezien, ik dacht in de Bora van mijn pa. Zijn ze duur?
De geschakelde plus is de aansluiting voor een elektrische antenne, toch?

Tachi

Actief lid
Nee, niet echt. Ik heb zo'n ding via eBay uit Duitsland gekocht. Zoek op: phantomspeisung

Je kan de antennevoeding uit je radio gebruiken.

Antera

Donateur
Als de voet vervangen moet worden moet deel de dakhemel los om de antennemoer los te maken aan de binnenzijde om de antenne te kunnen vervangen. Wel eerst kijken of er inderdaad die antenne voeding niet is.

Van morgen maar eens verder gezocht. Ik heb een paar weken geleden een andere spriet gekocht bij een auto materialen zaak.
Geen verbetering.Van morgen de spriet er afgedraaid en een stuk installatie draad gepakt.
Daarvan ongeveer een centimeter de koperen kern vrijgemaakt en in de antenne gestoken.
Dan heeft hij wel een heel goede ontvangst op alle zenders.
Zijn de imitatie sprieten niet goed dan?

Christie:crazy:

Cordoba

Forumguru
Blijkbaar maakt de nieuwe spriet geen goed contact met de antennevoet. (ik neem tenminste aan dat je de installatiedraad in de antennevoet hebt gestoken en niet achterin de radio)
Mogelijk is de schroefdraad net iets te kort, of zit er een isolerende coating op de voet van de nieuwe spriet. In geval van te kort, kan je proberen of je met een stukje alumiumfolie in de voet het probleem kunt oplossen.

Probleem opgelost. In de onderkant van de aansluiting een 1,5mm gaatje geboord en daar een heel dun koperen schroefje in gedraaid.[Dus geen stukje aluminium folie.]
Afgeknipt en antenne weer op het dak geschroefd. Alle zenders doen het weer
In ieder geval bedankt voor de tip.

Christie:yeah:

Cordoba

Forumguru
't gaat er om dat het werkt, en een stukje alu-folie, is voor iemand met 2 linkerhanden ook nog goed te doen. Als ik het goed begrijp heb je een gaatje geboord in de lengterichting van de antenne? Dan heb je dus geen last van een gat naar buiten de voet (zodat er water in antennevoet komt, en corrosie na verloop van tijd het contact weer teniet doet).

Klopt wat je zegt. En voor alle zekerheid een stuk krimpkous om de spriet gemaakt en die iets langer gelaten zodat er ook geen vocht tussen de antennevoet en de spriet komt. Ga toch nooit door de wasstraat. Was hem zelf

Bovenaan Onderaan