Antennekabel Stream

Howdy,
Bij het tijdelijk uitbouwen van m'n stream autoradio ben ik iets te bot beziggeweest. Gevolg is dat de antennekabel bij de plug (die uiteindelijk de radio in gaat) is afgebroken. /forum/images/graemlins/blush.gif
M'n dealer heeft hem nog wel weer vast kunnen solderen maar die verbinding kan IMHO bij het minste of geringste weer loslaten.
Helaas maakt Skoda geen gebruik van de standaard antennepluggen maar van een zogenaamde Fakra plug, dus een gemakkelijke oplossing is er helaas niet.

Nu zijn er verloopkabeltjes van Fakra naar DIN te koop.
Als ik nou de DIN-kant er af knip en de resterende draad op de antennekabel soldeer, dan moet alles toch weer lekker werken? Of zie ik dingen over het hoofd?

Ik heb namelijk op een paar Duitse fora iets gelezen over "Phantomspeisung" en "die Plaste drumrum ist nur zur Codierung".
Helaas beheers ik het BokkieWokkies beter dan het Duits dus begrijp ik er weinig van. /forum/images/graemlins/grin.gif

Wie kan mij helpen?

DJNeO

Actief lid
ik heb hier toevallig zo'n kabeltje liggen wat jij bedoelt, maar als ik naar die kabel kijk zou ik zeggen dat je er toch wel een andere plug op moet kunnen zetten lijkt mij... /forum/images/graemlins/smile.gif

Doortje

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Na inbouw van carkit (door extern bedrijf) was de ontvangst verschrikkelijk slecht. Hiermee naar mijn dealer geweest die constateerde dat de antennekabel gebroken was en dat deze volledig vervangen moest worden. Uiteindelijk heeft het inbouwbedrijf de radio binnen 10 minuten (zeer na tevredenheid) aan de praat gekregen. /forum/images/graemlins/489.gif. Fijne dealer die je (lease maatschappij) opscheept met de kosten (kabel + ongeveer 6 uur werk) /forum/images/graemlins/407.gif

@Frankie: Zo gevaarlijk was het niet hoor... /forum/images/graemlins/laugh.gif
@DenDoor: Zou willen/kunnen navragen wat het inbouwbedrijf heeft gedaan?

richyk

Actief lid
Ik heb dit zelf meegemaakt in mijn bedrijfsauto, een VW Caddy. Bij mij zat het in de Fakra-stekker waardoor ik nagenoeg geen ontvangst had op FM. Overigens wel met een aftermarket radio waarvoor ik een VAG naar Din-adapter geplaatst had. Ik vroeg dus bij de dealer of ze er voor mij een stekkertje aan wilden zetten. Blijkt dus inderdaad niet te kunnen ! Men moet zoals hierboven al min of meer beschreven de hele antennekabel vervangen waarvoor het hele dash open moet !!

Bij mij hebben ze de Fakra-stekker eraf geknipt en de antennekabel doorverbonden met de adapter en alles werkt super. Conclusie: als je een aftermarket radio hebt is het vrij simpel op te lossen, heb je een fabrieksradio dan zal er toch echt een compleet nieuwe kabel in moeten !

Jouw oplossing zou ook kunnen werken en is het proberen zeker waard. Een adapterset kost ongeveer 39 euro...

Bovenaan Onderaan