Antenneversterker verwijderen

ronald_j

Actief lid
Hallo Allemaal,

In een eerder topic gaf ik aan dat er nog wezenlijk stroom uit de loopt als de sleutel uit het slot is.
Een van de tips was om eens naar de antenneversterker te kijken.

Nu heb ik mij altijd al afgevraagd waarom er eigenlijk een antenneversterker in zit. Is die 2 meter kabel dan van zulke beroerde kwaliteit? Het lijkt me overbodig. Daarom zou ik eens willen proberen om hem er tussenuit te halen.
Nu is de vraag: waar zit dat ding precies en hoe kom je erbij? Heeft iemand hem er al eens geheel tussenuit gehaald? Wat zijn de ervaringen?

Voor de duidelijkheid. Ik heb het dus niet over het "verloopstukje" direct achter de radio. Daarmee wordt de versterker gevoed.

En nu we het er toch over hebben. Wat heeft een DAB antenne nodig? Kan die aan het uiteinde van dezelde kabel geplaatst worden?

TurboBooster

Forumguru
De antenne versterker zit in de voet van de antenne. Deze word gevoed, of door de autoradio dan wel door de fantoom voeding die meestal direct achter de autoradio zit. Dit is een klein kastje met een + draad er aan. Door deze + draad op de zg. antenne aansluiting van de autoradio aan te sluiten zal wanneer de radio word uitgezet ook de antenne versterker uitgeschakeld worden.
Een DAB antenne heeft een heel ander frequentie bereik en zal op een standaard autoantenne dan ook niet 100% werken.

ronald_j

Actief lid
Thanks.

Heb net nog even op google zitten snuffelen. Daar vond ik dit filmpje:

Dat is voor een Golf IV. Werkt het met de Fabia net zo? Dan moet het wel te doen zijn.

Weet je toevallig ook welke frequenties er voor DAB gebruikt worden?

TurboBooster

Forumguru
Dat zal voor de Fabia ongeveer net zo zijn.
Indien het ontvangst op de FM band goed is zal de antenne versterker in de voet van de antenne niet defect zijn.
Kijk dan achter de radio hoe de antenne versterker gevoed wordt. (zie andere posting hierboven).
DAB zit van 174.00 tot 230.00 Mhz.

ronald_j

Actief lid
Toen ik de auto kocht zat er geen radio en geen fantoomvoeding in. De eerste maand heb ik rondgereden met radio, maar zonder fantoomvoeding. Ik moet zeggen dat ik het verschil tussen met en zonder nauwelijks merk.
Probleem op dit moment is dat de auto nog stroom opneemt als het contact uitstaat. Het probleem lijkt hierin te ziten. Daarom wilde ik het eigenlijk eens zonder versterker proberen.
Ik zal eens kijken of dat te regelen is.

Bedankt voor je hulp.

Joske

Forumguru
ik heb mijn eigen bouwjaar genomen, in bijlage een detailtekening van een antennevoet, misschien ben je er wel iets mee ;)

Bijlagen

• dakantenne verwijderen.pdf
    36,4 KB · Weergaven: 44

ronald_j

Actief lid
Danku danku. Ziet er goed uit!

Nu nog even wat tijd vinden om dit te doen. Mij benieuwen hoe mijn antenne er van binnen uitziet.

Canon-Eye

Forumguru
ik heb mijn eigen bouwjaar genomen, in bijlage een detailtekening van een antennevoet, misschien ben je er wel iets mee ;)
@Joske, ik zag hierin het volgende:

1 - Antennestaaf
afneembaar voor modellen tot MJ 2002
voor modellen vanaf MJ 2003 opklapbaar uitgevoerd, onderdeel van antennevoet

Mijn OII 2007 had inderdaad een opklapbaar staafje - maar mij m'n huidige Fabia uit 2011 was hij weer afneembaar.
Kortom: er zit weinig lijn in, eigenlijk?

Joske

Forumguru
Op de O2 zijn er ook wel meerdere formaten van antennes uitkomen, die van mij (laatste stuks) was standaard korte antenne. Een model uit 2010 (GL) heeft een langere antenne.

Bovenaan Onderaan