Antenneversterker

64rhfx

Senior Member
Hallo allen.

Het zal vast wel ergens staan, maar als ik op fm ontvangst zoek in het forum krijg ik 100en links. Ik wil een Kenwood 2 din inbouwen in de Fabia 1 van 2005. Heb ik dan een antenneversterker nodig? Ik weet nog uit mijn vroeger Oct2 dat de FM ontvangst slecht was met een niet VAG radio.

Alvast dank, Alex.

Jewepe

Forumguru
Zorg er wel voor om de antenneversterker een 12 volt voeding te geven. Het gemiddelde aftermarket-systeem heeft een antenneaansluiting (meestal blauwe draad met "ANT" als label), maar dit is een 2,5 volt (of zoiets) en dient voor het aansturen van een relais van een electrische antenne o.i.d.

Johnnyvr6

Forumguru
Nog nooit gezien dat dit 2.5v volt is.

wordt vaak de versterker mee aangestuurd en dat moet toch echt gewoon 12v zijn

Jewepe

Forumguru
@Johnnyvr6

Praat je uit ervaring of is dit een aanname? Je kent het Engelstalige spreekwoord: assumption is the mother of all fuckups? Of het Nederlandse: meten is weten? En voor de volledigheid, een versterker wordt nooit direct aangestuurd door een headunit, maar altijd met een (veelal dikke) eigen 12 volt voedingsdraad, al dan niet afgezekerd en/of van een condensator voorzien. Een klein stuurstroompje naar een relais zorgt dat de versterker aan en uit gaat.

Johnnyvr6

Forumguru
Ervaring @Jewepe .

Werk al bijna 15 in de auto electronica. Een versterker wordt dus wel degelijk aangestuurd door de headunit met een losse 12v zodra de radio aangaat. Dat is de blauwe draad ook wel remote genaamd. Versterker heeft ook een losse voeding zoals je omschrijft maar zonder remote weet hij niet wanneer hij aan en uit moet gaan en zou er dus continue stroom afname zijn en dat is niet wenselijk.

back on topic . Met die blauwe draad kan je dus gewoon je ant. versterker aansturen.

64rhfx

Senior Member
Top, allemaal bedankt. I ga het eerst met een fantoom voeding proberen en is het dan nog niet goed met een versterker er bij. Zodra hij gemonteerd is horen jullie het resultaat.

Groet, Alex

Bovenaan Onderaan