anti roll kit

moet je onderstel aan gepast worden?


  • Totaal aantal stemmers
    38
  • Opiniepeiling gesloten .

yprgwt

Lid
Hoi,
Zijn er al mensen op het forum die dit soort aanpassingen aan de auto hebben gedaan en wat zijn de ervaringen?
 

hemi24

Forumguru
Rolneigingen heb ik minder problemen mee dan de zijwind- en/of spoorgevoeligheid bij de O2...
 

guitar_billy

Senior Member
ik heb gestemd "Mwoah, mag wel wat strakker.."

niet omdat ik zo een sportieve rijder ben, maar ik vindt na drie Octavia's de vering achter gauw doorzakken (week) en heb er Eibach verlagingveren onder laten zetten.

het gevolg is ook dat de auto veel meer als op rails de bocht omgaat, een als-een-blok-op-de-weg gevoel. naast het minder doorzakken en minder problemen bij drempels waar ik het eigenlijk voor gedaan heb is dit ook een prettige bijkomstigheid.

maar ja, als je niet weet wat je mist.... dan stuurt de standaard octavia ook vast wel okee voor de meesten van ons.

p.s. geen ervaring dus met de soort aanpassing waarnaar de topicstarter verwijst.
 
Een rolstang heb ik onder mijn golf mk4 gehad, zonde van het geld.
Ik kan je eerder wat kortere veren aanraden.
Al mijn vorige auto's en ook mijn huidige golf mk5 zijn verlaagd. Momenteel een schroefset er onder die op 11cm verlaging staat. Erg extreem maar o zo heerlijk in de bochtjes.

Aanstaande vrijdag staat mijn Octavia Combi klaar bij de dealer en zal binnen zeer korte tijd hier ook een setje veren voor bestellen.
Dit zal maar een cm of 3 verlaging worden want de wagen is voor de gezinsuitbreding en niet meer voor het bochtenwerk :smirk:

Sebas
 

hemi24

Forumguru
Aanstaande vrijdag staat mijn Octavia Combi klaar bij de dealer en zal binnen zeer korte tijd hier ook een setje veren voor bestellen.


Maar ondertussen ben je wel alvast 1 van de 2 mensen die zegt dat de O2 stuurt als een scheermes?!? :ahum:
 

yprgwt

Lid
@ Groen, ik heb de drie centimeter verlaging, maar zou een strakker bochtengedrag niet erg vinden. Mijn inziens helt de Octavia iets te veel over. Nu is het natuurlijk wel zo dat ik hem vergelijk met een smart roadster. Het is wel appels met peren vergelijken maar gezien de kosten dacht ik dat het wel een aardige upgrade zou zijn van het huidige onderstel.
 

yprgwt

Lid
Ondanks de drie cm verlaging heb ik toch ook dat de octavia behoorlijk spoorgevoelig is. Zou dit op te lossen zijn met spoorverbreders? Ik heb momenteel de originele 17 inch velgen eronder en wanneer ik de winterbanden (17inch-aftermarketvelg) monteer staan deze iets meer naar buiten als de originele. Ik heb dan minder last van spoorgevoeligheid.

Schijnbaar blijft de spoorbreedte het zelfde als je de originele 15, 16 of 17 inch velgen monteert. hoe breder de originele velg hoe verder hij naar binnen valt (als je begrijpt wat ik bedoel) Vraag me niet waar ik dat gelezen heb, ik ben het een keer tegen gekomen maar geen idee waar...
 
Excuses als ik niet begrepen ben, ik denk dat ik impulsief heb gedrukt.
Ik geef de voorkeur aan een wagen die strak door een bocht gaat.
Stuggere demping als gevolg hier van heb ik nooit als storend ervaren.

Ik weet ook niet hoe de Oct Combi door een bocht gaat want ik heb er gewoonweg nog nooit in gereden.
Wilde eerst een Golf mk6 variant bestellen alleen de dealer gooide roet in het eten door belachelijk weinig voor mijn oude auto te geven.
Toen meteen naar de Skoda dealer gereden en er 1 besteld :680:

Als ik het dus goed begrijp hangt de wagen in de bocht en dat vind ik dus zeer belangrijk. Het beste is om te verlagen en blijkbaar is 3 cm niet genoeg. Mogelijk dat een 5 cm verlaging voldoende zal zijn.
Spoorverbreders heb ik vroeger ook gebruikt doch was dit niet noemswaardig merkbaar in het bochtengedrag.
Stabilisatorstangen evenmin.
Ik zet mijn geld dus toch op het verlagen.

Sebas
 

___JC___

Forumguru
Een 5 cm verlaging van je Octavia combi? Zou ik zeker niet doen. Ik heb zelf 4 jaar met 4cm verlaging rond gereden. Best leuk en zeer strak sturend, maar vooral op lange ritten erg weinig comfort. En na een aantal jaar begint er van alles te kraken en te piepen omdat de auto er simpelweg niet voor gemaakt is. Als je dan toch 5 cm wilt verlagen zou ik in ieder geval een goed merk veren nemen en andere schokbrekers die gemaakt zijn om een kortere slag te maken.

Just my 2 cents.
 
Ik dacht dat Skoda en VW toch wel gelijk waren?
Rij al meer dan 4 jaar in een Golf mk5 met een schroefset op 11 cm verlaging en daar kraakt niets.
Een collega van me heeft een 9 maanden oude mini met 3 cm verlaging en die kraakt en piept alsof zijn leven er van af hangt.
Is de kwaliteit van de Skoda dus minder of verschilt dat weer per auto?
 

Bakkertje

Forumguru
Het kraken en piepen is een bekende VAG kwaal, het komt de rubbers van de stabilisatorstang. Die gaan kraken, na het vervangen gaan ze na verloop van tijd weer piepen..
 
Heb sinds 2 maanden mijn O2 laten verlagen met een setje veren en dempers van H&R. Een H&R cup kit en dan de comfort versie 3,5cm. Rijd prima maar voor de looks mag hij wel nog 2 cm naar beneden. Voordeel is wel dat ik nu nog alle drempels normaal kan nemen.
 
11 cm is inderdaad te veel van het goede, drempels zijn amper te nemen, kuiltjes op de weg zijn dodelijk voor je carter en ga zo maar door.
Toch weegt de fun die ik in de bochten heb stukken meer.
Ik zeg ook altijd: "rechtdoor kan iedereen hard, in de bochten zie je pas wie er kan rijden"
Vind het altijd wel grappig om een duurdere en snellere auto zoek te rijden in mijn simpele golfje.
Niet dat ik een petje op heb en heel de tijd loop te gassen hoor, integendeel, lekker 120 op de cruise control is toch wel standaard bij mij.

Om weer ontopic te gaan, goed om te lezen hoe de ervaringen zijn van mensen met een verlaagde Octi.
Ik wil dus ook binnen niet al te lange tijd weer gaan verlagen en zit te dubben wat voor velgen ik ga gebruiken. Ik heb nl. nog een mooie set 19 inch liggen maar 17 of 18 inch geeft weer meer comfort en staat wat degelijker.

Sebas
ps: fotootje ga ik even opzoeken.
 
Foto-GGCAADZ4.jpg


Foto-FZGC4G46.jpg


Foto van vorig jaar zomer, recenter heb ik helaas niet.
Stond hier op een 8 cm verlaging uit mijn hoofd.

Sebas
(die nu echt weer ontopic gaat)
 
Alles is mogelijk, zelfs die 3 cm :laugh:
Hij kan nog lager dan 11 cm maar dan is het echt schrapen en ik wil ook niemand tot last zijn op de openbare weg. (denkt aan die eikels die er drie minuten over doen om super schuin een drempel te nemen terwijl hun basskisten overwerk maken...)

Misschien ook een idee om het merk verlaging te vermelden mocht je dat hier melden?

Sebas
 
Bovenaan Onderaan