Apart geluid 2000-2500rpm tijdens inrijden?

Tallguy

Forumguru
Gisteren m'n auto opgehaald en 's avonds lekker gaan cruisen. Wat me opvalt is dat de motor tussen de 2000 en 2500rpm een geluid maakt dat ik niet helemaal kan herleiden. Het is een hoog geluid, beetje metalig. Ik dacht eerst aan het fluiten van de turbo, maar met het raampje open hoor ik het geluid niet.
Ik houd het er maar voorlopig op dat het te maken heeft met het inlopen van het blok, maar...zijn er meer 2.0TDI rijders die dit geluid hoorden de eerste honderden kilometers?

Re: Apart geluid 200-2500rpm tijdens inrijden?

Hoi Kensei,
Is niet alleen de 2.0TDI, ik heb sinds vorige week woensdag de 1.9 TDI en die heeft exact hetzelfde. Ik zat nog te denken aan de turbo, maar dat kan het bijna niet zijn. De turbo draait constant mee namelijk. Ik moet zometeen toch bij de dealer zijn, als ik het niet vergeet vraag ik wel wat het kan zijn.
Zelf heb ik nu bijna 1000km gereden en hoor het nog steeds.
Mijn vorige auto, fabia 1.9 Tdi had het niet en het is volgens mij op wat PK na dezelfde moter.
Groet,
marc

Re: Apart geluid 200-2500rpm tijdens inrijden?

Het geluid van de motor verandert de eerste paar duizend kilometer. Volgende week hoor je waarschijnlijk iets anders. De auto wordt in ieder geval stiller naarmate hij/zij meer ingereden is.

Ik herken dit niet. Wel wat brommerige resonantie tussen 1500 en 2000 toeren waar al eerder over gesproken is, maar dat is wat anders. Is het een zacht bijgeluid geluid dat niet gelijk opgaat met het toerental maar wel afhankelijk hoever je het gas indrukt (of weg gaat bij gas los)? Dan is het toch de turbo, of in ieder geval een bijeffect van de luchtstromen of uitlaat.

Of is het echt iets wat direct met de motor meeklinkt. Even dealer laten meeluisteren kan nooit kwaad denk ik dan.

Hoi,
Heb het gevraagd vanmiddag, ook de dealer kon het zo niet zeggen. Maar wat me opvalt is dat het wel afhankelijk is van de hoeveelheid gas die je geeft. Ik kijk het nog een paar weken / kilometers aan, doet ie het over een 2000km nog dan toch maar eens laten kijken.
Het geluid is overigens bij mij alleen hoorbaar met de radio uit, het is redelijk zacht, maar zodanig van toonhoogte dat het opvalt in de stille auto. Verder maakt een warme en koude motor niet veel uit. Misschien een turbo die nog moet inlopen ofzo, we zien wel.

erwin75

Nieuw lid
apart geluid O2 tussen 1000 en 1500 tpm

Er wordt in eerdere onderwerpen gesproken over een brommerige resonatie bij de O2 tussen 2000 en 2500tpm. Nou heb ik dat met mijn O2 1.9 tdi dsg ook. Alleen tussen de 1000 en 1500 tpm. Het is niet constant, maar indien aanwezig zeer irritant mn bij het filerijden. Heeft iemand anders dit ook en weet iemand een oorzaak/ oplossing. /forum/images/graemlins/confused.gif

Tallguy

Forumguru
Re: apart geluid O2 tussen 1000 en 1500 tpm

Bij mij is het dus de turbo. Nadat de bak een paar duizend km heeft gelopen (heeft nu 3700km op de teller) is het geluid met de dag anders geworden en werd goed hoorbar dat het de turbo is. Nu hoor ik eigenlijk alleen het bekende gefluit in de auto met die toerentallen. Niets om me zorgen over te maken dus.

Bovenaan Onderaan