APK advies; waar?

Captain Hook

Forumguru
Binnenkort moet mijn O2 2.0 TDI weer op voor de APK. Aangezien ik het deze keer niet kan combineren met een onderhoudsbeurt (want die hoeft pas over 18.000km), moet de auto alleen APK gekeurd worden.
Wat zijn jullie ervaringen, c.q. adviezen? Gewoon bij de reguliere Skoda boer, of bij een onafhankelijke garage of b.v. bij de Kwikfit?
Nog niet eens zozeer vanwege de prijs van de APK keuring, maar meer vanwege het feit, wie gaat er het fatsoenlijkst met mijn auto om? Dus mishandelt 'm niet tijdens de roetmeting of gaat doelbewust zoeken of ze iets kunnen vervangen (ik zou niet weten wat)
Gaarne jullie input.

Edwin

Lid
Ik zou dit gewoon bij de Skodadealer doen (heb laatst ook mijn APK er laten doen voor de leaseauto en ook hier niets extra gedaan/gevonden). Voor de kosten hoef je het volgens mij ook niet te laten.

Aangezien ik al het onderhoud zelf doe ga ik nooit naar de merkdealer voor mijn vw en skoda.
Ik ga naar een kleine onafhankelijke garage voor de apk. Die hebben er namelijk geen belang bij om wat af te keuren want ze weten dat als er iets is ik hetzelf doe. Ze bellen me dus alleen als er echt iets is.
Een keer mijn VW laten keuren bij de kwik fit want die was dichtbij mijn werk en opeens waren mijn banden te ver versleten terwijl er nog genoeg profiel op zat vondt dit wel erg toevallig.

tonko

Nieuw lid
Ik ga voor een tussendoor-APK van mijn octavia naar de locale ford-onderhoudsdealer (kleine garage) die ik al kende en waarmee ik goede ervaringen heb.
Praktisch, serieuze jongens en voordelig. 49,00 euro all in voor een kale APK.

reeseend

Forumguru
He Hook, Ik ben gewoon naar de Skoda Dealer gegaan en dat was super. Natuurlijk was er niets bijzonders aan mijn auto die ik bij hun 1 jaar geleden (November)had gekocht. Omdat ik vaste klant ben krijg ik 50% korting op een APK :) Dus APK en 2 knipperlampjes achter was ik iets van 33 € kwijt. Dus gewoon naar de Skoda Dealer gaan.

Captain Hook

Forumguru
Volgens de officiele Skoda prijslijst kost een APK (diesel) bij Skoda EUR 83,50. Heb ook via de onafhankelijk garages een offerte gevraagd (mijngarage.nl) en dan zou het iets van 64 EURO kosten.
Verdienen monteurs bij Skoda per uur meer? Betaal ik 30% meer voor een 30% betere APK keuring? APK keuring gaat volgens bepaalde richtlijnen, zou niet moeten uitmaken wie dat doet, toch?

Ga volgende week nog wel ff langs de Skoda dealer van het jaar, moet toch een achterruitwisserblad hebben (en die is volgens de officiele skoda prijslijst het goedkoopst bij Skoda zelf). Zal dan gelijk ff vragen wat de 'meerwaarde' is van APK bij de Skoda dealer, en waarom dat 20 euro meer moet kosten... :confused:
In deze barre economische tijden is het prijsverschil van een APK beurt toch weer de aanschafsprijs van twee achterruitwisserbladen. ;)

Bakkertje

Forumguru
Ik ga altijd naar een lokale all-round garage. Simpel weg omdat ik weet dat ze daar de keuring ook echt heel nauw uitvoeren. Ben ook wel eens bij een keuringsstation geweest met onze golf I cabrio, daar werkte de handrem niet en werd dit met wat gepriegel toch keuring-goed gefixt. Een jaar later bij de keuring bij de eerder genomde lokale garage bleken de remcilinders kapot te zijn cilinders waren 12 euro per stuk (ex uurloon natuurlijk). Dat heb ik persoonlijk dan liever dan een zo goedkoop mogelijke APK.

Mijn gevoel zegt dat als mijn auto bij de lokale garage goedgekeurd is hij ook echt goed is..

reeseend

Forumguru
Volgens de officiele Skoda prijslijst kost een APK (diesel) bij Skoda EUR 83,50. Heb ook via de onafhankelijk garages een offerte gevraagd (mijngarage.nl) en dan zou het iets van 64 EURO kosten.
Verdienen monteurs bij Skoda per uur meer? Betaal ik 30% meer voor een 30% betere APK keuring? APK keuring gaat volgens bepaalde richtlijnen, zou niet moeten uitmaken wie dat doet, toch?

Ga volgende week nog wel ff langs de Skoda dealer van het jaar, moet toch een achterruitwisserblad hebben (en die is volgens de officiele skoda prijslijst het goedkoopst bij Skoda zelf). Zal dan gelijk ff vragen wat de 'meerwaarde' is van APK bij de Skoda dealer, en waarom dat 20 euro meer moet kosten... :confused:
In deze barre economische tijden is het prijsverschil van een APK beurt toch weer de aanschafsprijs van twee achterruitwisserbladen. ;)

Dus als je vaste klant bent bij je Skoda Dealer krijg je 50% korting op de keuring. Dus dat is 83,50€ gedeeld door 2 is 41,75€ en dat is dan weer 22,25€ goedkoper als bij jouw onafhankelijke garage. Hmmm wil je het niet begrijpen? of snap je het niet? Of gun je het je Skoda Dealer niet?

Captain Hook

Forumguru
Dus als je vaste klant bent bij je Skoda Dealer krijg je 50% korting op de keuring. Dus dat is 83,50€ gedeeld door 2 is 41,75€ en dat is dan weer 22,25€ goedkoper als bij jouw onafhankelijke garage. Hmmm wil je het niet begrijpen? of snap je het niet? Of gun je het je Skoda Dealer niet?
Het gaat helemaal niet om snappen of gunnen. Ik zoek een gewoon een 'dienst', genaamd verplichte APK keuring. Het is trouwens niet 'mijn' onafhankelijke garage, ik heb daar niks mee, google wel...
Ik vraag gewoon iets om objectief uit te zoeken hoe dat zit met de prijsstelling van APK keuringen. Lijkt me een hele normale vraag; wat doet men, voor welke prijs? Ik ben emotieloos wat auto's en garage's betreft. Ze doen het goed en voor een goede prijs/kwaliteitsverhouding of niet. Imago, blingbling, vrindjespolitiek, of goede koffie interesseren me niet.
Emoties kosten geld, en dat geld besteed ik liever aan andere zaken. :D

Ben nergens vaste klant (gelukkig niet), want mijn Skoda hoeft niet naar de garage voor reparaties, zo betrouwbaar is 'ie. :xyxthumbs:
Voorheen (toen het nog een leaseauto was) kwam ik wel eens bij een bepaalde garage, maar die zit 30 km van mijn huis vandaan. En sinds kort zit in mijn woonplaats de Skoda dealer van het jaar. Ben ik een keertje geweest, hebben ze me prima geholpen, met het vervangen van een rubber hoes van de homokineet (was de laatste handeling tijdens de leaseautostatus van mijn O2). En sinds die vervanging rijd ik al 15.000km probleemloos met mijn O2 rond (en pas over 15.000 moet 'ie weer naar de Skoda garage)
Dus ik ga proberen of ze mij beschouwen als vaste klant, ben benieuwd. :winkie:

TL@

Forumguru
In België moet je voor de technische keuring naar een keuringsstation van de overheid. Kost je 27€ en 2 tot 3 uur van je tijd (of 50€ bij de VW dealer om er langs te rijden)

Ik heb toch de indruk dat wanneer je onafhankelijk laat keuren, de keuring zonder 'gefoefel' gebeurt en altijd gelijk is. (tenzij je 20€ op het dashboard laat liggen, dan ben je er altijd door, zelfs zonder remmen)

Captain Hook

Forumguru
Iedereen tot nu toe bedankt voor de goede adviezen!
Vandaag bij de Skoda dealer van het jaar langs geweest om een afspraak te maken voor de APK. En door deze vriendelijke mensen ben ik gelijk gebombardeerd tot vaste klant en werd er een prijs van EUR 46 afgesproken voor een keuring. :cheer:
Dat noem ik nog eens klantenbinding!

Volgende week moet mijn O2 op voor de keuring, kreeg als advies mee om 'm vlak daarvoor nog ff schoon te blazen. Dus ff een stukje rustige weg zoeken en planken.

Zo zie je maar weer; volg het Skoda-forum! :aangenaam:

Captain Hook

Forumguru
Hedenochtend, keurig volgens afspraak, en voor de vaste-klanten-prijs, bij de de Skoda dealer-van-het-jaar een APK uit laten voeren.
Idd goedkoper dan bij de onafhankelijke garages.

En zoals ik gewend was van mijn Skoda; zonder enige opmerking. Ook roetmeting gelijk in 1 keer conform de eisen.

Bovenaan Onderaan