Apple Carplay / Androis Mirrorview Columbus 2

Tom D

Actief lid
Hallo mede-leden:-)

Het forum geeft mij geen duidelijkheid op mijn vraag (of ik heb niet alles doorgespit, dan zou ook kunnen):

Apple Carplay werkt prima in mijn O3 van een paar weken oud, maar er is 1 optie die ik vreselijk mis en dat is Flitsmeister! Ik heb begrepen dat het via Mirrorlink (Android) wel zou moeten weken, maar aangezien ons bedrijf alleen maar Iphones verstrekt (geen straf hoor) werkt het dus bij mij niet.

Wat gespeurd op internet, en daar kwam ik tegen dat Apple bepaalt welke apps geschikt mogen worden gemaakt voor Carplay. Ook op de site van Flitsmeister staat een bericht van gelijke strekking...

Heeft iemand dit via een workaround misschien al werkend gekregen, of weet iemand hier wanneer we dit kunnen verwachten op Carplay? Carplay is op zich mooi, maar zou voor mij pas echt waarde hebben als ik fm op het scherm van mijn Columbus kan zetten.

Nohead

Actief lid
Iemand ook een idee hoe je via een omweg Android Car aan de praat kan krijgen? Want dit werkt niet op mijn O3 Columbus

Rallye

Forumguru
Misschien kun je aangeven hoe oud je Columbus (bouwjaar en -maand) is en wat je al hebt geprobeerd om Android Auto (want zo heet het) aan de gang te krijgen?

Nohead

Actief lid
Auto is 2 maanden oud, dus dit is redelijk recent. Volgens mij werkt alleen Apple op de smartlink en hebben ze voor android geen licentie dat is mij vertelt. Maar ik heb ook gehoord dat er mogelijk andere manieren zijn om dit aan de praat te krijgen maar geen idee hoe, Vermoed een andere firmware.

Rallye

Forumguru
Op mijn Amundsen moest Smartlink worden geactiveerd. Ik weet niet of dat op de Columbus ook zo is. Is dat bij jou gebeurd? Smartlink is een combinatie van Android Auto en Apple Carplay. Werkt Apple Carplay wel?

Nogmaals: wat heb je gedaan om Android Auto te laten werken? APK gedownload? Zie https://www.droidapp.nl/nieuws/android-auto-iedere-auto-nederland/

Van omwegen heb ik geen verstand. Het activeren van Smartlink op mijn Amundsen vergde een bij de fabriek aan te kopen code. Activeren vergt contact (via een computerverbinding) met de fabriek.

Nohead

Actief lid
Ik had mijn telefoon al proberen te koppelen met de kabel, maar het leek op de telefoon dat het android car ging starten. Dat zag ik in mijn menu staan tenminste. De console geeft aan na een tijdje verbinding mislukt.

Nu heb ik jouw linkje bekeken en daar los nog een de APK geinstalleerd en nu werkt het wel. :) thanks daarvoor. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het er al op stond gezien google daar een melding over gaf.

De verkoper zei tegen mij dat het een licentie probleem was dat daarom android niet werkte op de skoda. Ik dacht dus de firmware/software van skoda zelf op de coumbus. Maar blijkt niks meer dan een Android Car/Auto te zijn wat officieel niet beschikbaar is in NL.

Vanochtend dus ook gelijk getest, en ik moet zeggen valt eigenlijk best tegen. Google Maps en Spotify... Eigenlijk niks wat je niks met de standaard columbus kan ondervangen.

Rallye

Forumguru
Fijn dat het je gelukt is! Inderdaad vreemd dat Google in Nederland, waar inmiddels veel auto's met Android Auto rondrijden, niet gewoon de app in de Play Store zet.

Voordeel van navigeren met Google Maps t.o.v. met de ingebouwde nacvigatie is, dat de kaarten bij Maps meer up to date zijn. dat geldt tevens voor de verkeersinfo. Werkt Flitsmeister met Android Auto wel (met Carplay namelijk niet).

Nohead

Actief lid
Nee er is geen flitsmeister support met Android Auto, helaas. Maar ondanks dat blaat mijn telefoon wel alle meldingen door via de speaker van de telefoon gelukkig. Voordeel van BT audio streaming (spotify) via Columbus is dat Flitsmeister dan de audio meldingen via auto speakers laat gaan.

Frenkie

Forumguru
Android Auto wordt volgens mij nog steeds niet officieel ondersteund in Nederland en zul je daarom ook niet de Play Store vinden. Met de apk hierboven kun je het wel gewoon installeren en werkt het ook gewoon zoals het hoort.
Wat betreft zaken als whatsapp en zo, die voorlees functie is ronduit lachwekkend als die dame in het engels de nederlanse woorden wil uitspreken. Ik kan er meestal niet veel van maken. (Telefoon taal staat bij mij in het engels, vind ik op een manier prettiger).

Rallye

Forumguru
Tja. Dat is geen nadeel van Android Auto, maar van jouw keuze om je telefoon op Engels te zetten......

Frenkie

Forumguru
Ik heb het ook nooit omschreven als nadeel. Vind het alleen lachwekkend. Soms laat ik mevrouw expres een berichtje voorlezen omdat het zo grappig is.
Maar goed. Vorige week nieuwe telefoon gekocht. AA werkte niet :(
Bleek dat ik na installatie eerst de telefoon moet verbinden, dan op de navi AA kiezen, waarna het op de telefoon automatisch start. Dan moet je dus eerst van alles accepteren, maar het werkt in ieder geval wel weer.

Rallye

Forumguru
Fijn dat het nu wel werkt. Ik had uit je opmerkingen afgeleid dat je wel een nadeel zag: "die voorlees functie is ronduit lachwekkend als die dame in het engels de nederlanse woorden wil uitspreken. Ik kan er meestal niet veel van maken."

Dat je niet veel kan maken van wat je telefoon voorleest zou voor mij een nadeel zijn....

Frank C

Forumguru
Groot gemis van Apple carplay is dat er nog maar weinig zinvolle apps (flitsmeister, 3rd party navi apps etc) beschikbaar zijn cq vrijgegeven behalve mn radio zenders waardoor carplay m.i. niet echt bruikbaar is. Skype for business (voorheen Lync) staat op de planning en zou een goede app zijn aangezien ik die vaak gebruik.

DoubleJ

Senior Member
Ik rij ook regelmatig met Android Auto en dan met Google Maps. Ik wacht op de App Waze, die zou eerst in November beschikbaar komen in Android Auto, maar dat is nu pas ongeveer Q2 2017 geloof ik. Waze is gebaseerd op Google Maps en geeft ook de flitsers, files, versperringen, auto's langs de kant van de weg e.d. aan. Daarnaast is de kaart erg up to date door de active communitie die er achter zit.

Helaas wordt de verbinding nog al eens verbroken tussen de telefoon en de auto. Moet op de Columbus dan weer de telefoon selecteren en dan is ie weer verbonden. Kan ook aan mn telefoon liggen maar is wel irritant en niet stabiel.

B.Stuurder

Forumguru
Die verbinding komt door je telefoon. Heb ik ook last van emt een Nokia Lumis, maar niet met mijn iPhone.
Overigens kun je wanneer je een iPhone op Carplay gebruikt, alleen nog maar bellen met die telefoon. Er wordt geen bluetooth verbinding meer gemaakt met een andere telefoon. Ik heb eigenlijk altijd twee telefoons via BT op de Columbus, 1 om te bellen (zakelijk) en 1 voor spotify en Flitsmeister. Dat feestje gaat dus niet door als je Carplay gebruikt. Hoogst irritant. Nu toont Carplay op Spotify ook maar 200 nummers van een afspeellijst. Staat er meer in, dan kun je ze wel spelen, maar niet zien in de lijst.

Bovenaan Onderaan