Apple Carplay ervaring met Amundsen (incl. google maps)

dirk27

Forumguru
Ik wist niet zeker of ik dit topic in het O3 gedeelte zou steken of in infotainement, maar hieronder alvast mijn ervaringen met Apple Carplay in combinatie met Octavia 3 facelift (model 2018) en Amundsen en een iPhone 5s 16GB.

Laten we dit topic verder ook uitbreiden met vragen of delen van ervaringen.

Algemeen:
Sinds enkele dagen is iOS 12 beschikbaar en aangezien nu navigatiesystemen van derden ondersteund worden zoals Google Maps en binnenkort Waze vond ik het de moeite om nog eens opnieuw uit te testen.
Ervaringen zijn zeer positief en dat is ook meteen de reden dat ik ervaringen wil delen.
Carplay is zeer goed met voicecommando's, maar je kan alles ook gewoon bedienen via touch, misschien zelfs beter dan het Amundsen systeem aangezien de knoppen lekker groot zijn.

Navigatie:
De hoofdreden voor mij op Carplay te gebruik is omdat ik heel veel rij tijdens de werkuren en veel naar klanten moet in heel België. Het gebruik van Waze leert me dat dit momenteel het beste navigatiesysteem is aangezien deze dynamisch supersnel route kan herbereken en continu input krijgt van het Waze platform maar vooral ook van Google. Je hebt dus toegang tot massa's real-time informatie op de achtergrond.
In realiteit ziet het eruit als een simpele navigatie die je veel sneller kan brengen ergens dan de ingebouwde navigatie.
Ik gebruik de ingebouwde navigatie nu als ik op vakantie ga of als ik ergens geen haast voor heb. Waze gebruik ik voor mijn job omdat tijd wel belangrijk is (naast het op tijd vertrekken natuurlijk!).

Voorlopig is Waze nog niet klaar voor Carplay maar komt er binnenkort een update voor. Intussen gebruik ik Google (die trouwens eigenaar is van Waze) Maps en het werk minstens even goed als Waze, met de surplus dat je ook het chique satelliet view hebt zoals in de duurdere Audi's :D

De kracht van Google Maps is dat je ook supersnel iets kunt opzoeken om naar te navigeren, bv: je tikt in "Sushi Gan Paris", vindt ie meteen het restaurant en kan je navigeren. Of je zoekt naar "Bankautomaat", dan toont hij resultaten in de buurt.

Hoe er wel rekening mee Apple Maps, Google Maps, Waze etc.. wel data gebruiken van je mobiel. Zelf heb ik er geen problemen mee: ik heb 4GB data per maand en doe 40.000 km/jaar.

Telefoon:
Met Carplay is telefoon niet meer via bluetooth geconnecteerd maar gaat dit dus via de USB kabel, dus bel je ziezo via Carplay wat even goed werkt als de ingebouwde telefoontoepassing.
Het grote voordeel is dat je meteen ook kunt bellen via FaceTime Audio en Whatapps, handig als je contacten hebt in het buitenland.

Hoe zit het nu met de andere functies van de Amundsen?
Een groot voordeel van Carplay is dat deze niet jouw Amundsen vervangt maar echt een add-on is, het is een extra menu dat je krijgt en het is jouw keuze om Carplay te zien of om andere te zien.

Dit betekent dat je ook nog steeds gebruik kunt maken van de ingebouwde navigatie of je kunt gewoon radio luisteren of muziek via een SD kaart.
Ik was gewoon om mijn muziek te hebben op een USB stick van 32GB aangezien mijn iPhone veel te weinig geheugen heeft hiervoor. Ondertussen heb ik een 32GB SD kaartje gekocht voor 15 euro en speelt mijn muziek nu af van het SD kaartje.

Tot slot:
Carplay is een chique toevoeging op het Amundsen systeem, je hebt nu keuze op welke manier je wilt navigeren, je kunt bellen met FaceTime, hebt toegang tot je persoonlijk muziek op je iPhone, de huidige navigatie en audio toepassingen van Amundsen blijven werken én je telefoon wordt opgeladen. Op vlak van snelheid van bediening ervaar ik met mijn iPhone 5s geen verschil met het Amundsen systeem: het is dus gewoon zeer snel. Je hebt geen speciale kabel nodig, de kabel waarmee je je toestel oplaadt is ok.
Ik ben heel positief erover!

29912670627_3fce564549_c.jpg

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ik heb op mijn Octavia Smartlink al twee jaar geleden (bij aankoop) laten activeren. Naar verluidt was ik toen een van de weinigen doe dit had laten doen: bij mijn garage was het nog nooit gedaan. Mijn auto (gebouwd in juli 2015) heeft ook één van de eerste Amundsens met deze mogelijkheid.

Ik heb het tot nu toe nog niet veel gebruikt: Apple maps, tot deze week de enige navigatie in Carplay, functioneert niet briljant (gebruik E-nummers van wegen, geen weergave maximumsnelheid), terwijl ik redelijk tevreden ben over de navi-functie van de Amundsen zelf. Voordeel van Carplay is natuurlijk wel weer dat de kaarten beter up to date zijn.

Doordat de bluetooth uitgaat vervalt de (door mij vaak gebruikte) mogelijkheid om twee telefoons aangesloten te hebben. Ook werkt (bij mij) de waarschuwing van Flitsmeister dan niet meer goed. Een leuke gadget als de Skoda OneApp werkt niet goed. Whatsap werkt dan weer wel fijn.
Verder ben ik de bediening via Siri niet echt gewend, wat betekent dat ik erg veel naar beneden moet kijken bij de bediening, ook omdat CarPlay niet via de maxidot werkt. Dat laatste blijft een nadeel, maar als ik beter leer hoe Siri werkt kan ik het eerste misschien oplossen.

Inmiddels, sinds iOS 12, zijn er meer meer apps die werken met CarPlay. Gisteren heb ik wat genavigeerd met Google Maps, maar ook die geeft geen maximumsnelheden weer. Bovendien vind ik de gebruikte stem onprettig en de aankondigingen onhandig lang. Maar eens wachten op Waze of Flitsmeister, wellicht TomTom. Wel grappig dat ik ook de muziek van mijn QNAP NAS blijk te kunnen afspelen via de Qmusic-app.

Nadeel in totaal van CarPlay zijn de gaten in het GSM-netwerk. Het is mij gisteren twee maal gebeurd dat ik een Whatsapp-melding kreeg, maar die niet af kon luisteren omdat Siri geen netwerkverbinding kreeg. Ik kan mij voorstellen dat ook de navigatie en Spotify (of in mijn geval Qmusic) daar last van hebben.

Kortom: CarPlay is voor mij vooral een belofte. Deels moet ik er zelf nog aan werken om het bedienconcept beter uit te diepen, deels zitten er nog wat onvolkomenheden in het systeem, waarvan het ontbreken van Maxidot-ondersteuning het meest onoverkomelijk lijkt.

Ik ga nu snel die satellietview van Maps bekijken, want die had ik had ik gemist.:D

Laatst bewerkt:

50tintenfaab

Senior Member
Mijn vrouw vind het een fantastische uitvinding Google maps icm flitsmeister ik zelf vind het orginele navigatie systeem mooier dus ik gebruik altijd die ( op onze fabia)

Is het mogelijk om Carplay met Columbus te gebruiken??
Ik wil namelijk ook mijn iPhone koppelen aan mijn scherm in de auto maar kan hier in de App Store helaas niets van vinden.

MaxN

Donateur
Ligt aan de leeftijd van de auto.
De Columbus van half 2015 heeft is de MIB2, daarvoor is de MIB1 Columbus.
Onze 11/2014 heeft helaas ook de MIB1 en upgrade naar MIB2 is met te prijzig.

Ligt aan de leeftijd van de auto.
De Columbus van half 2015 heeft is de MIB2, daarvoor is de MIB1 Columbus.
Onze 11/2014 heeft helaas ook de MIB1 en upgrade naar MIB2 is met te prijzig.
Oke dan is de mijne ook te oud die is nml ook van 07/2014

Henrik

Forumguru
Ik heb inmiddels ook uitgebreid getest met Google Maps (GM) in combinatie met het Columbus navigatiesysteem. Tot nu toe heb ik 1 voordeel kunnen ontdekken, namelijk dat het met GM mogelijk is om naar POI's te navigeren. Dat kan niet met het standaard Columubus systeem, daar moet je altijd een adres invoeren. Helaas zitten er op dit moment nog te veel nadelen in het gebruiksgemak van Apple Carplay, ik noem er een paar:
  • Je moet altijd een bekabelde verbinding maken, Apple Carplay via bluetooth zou geweldig zijn.
  • Apple Carplay is een "verlengstuk" van je telefoonscherm. Dus als ik Google Maps open en een bestemming heb ingevoerd en daarna even op Flitsmeister wil kijken of ik onderweg flitsters kan verwachten, dan moet ik eerst GM (ook op de Columbus) minimaliseren. Terwijl ik gewoon de twee apps naast elkaar wil kunnen gebruiken.
  • Bovenstaande voorbeeld geldt helaas ook voor navigeren en bellen tegelijk. Wordt je onderweg door iemand gebeld, dan verdwijnt de navigatie op je scherm en wordt het telefoonscherm actief.
  • Navigeren via Google Maps of Apple Kaarten werkt prima, maar helaas komen de navigatie-instructies niet op het Multi Functioneel Display (tussen de km-teller en toerenteller voor het stuur). Dat maakt ook de bruikbaarheid van de navigatie minder mijns inziens
Bij dit alles komt dat ik de navigatie van het Columbus systeem dusdanig goed vindt, dat ik op dit moment alleen het navigeren naar POI's als toegevoerde waarde van Apple Carplay zie. Dat is te beperkt voor mij.

O, en spotify via Carplay is ook niet ideaal, omdat je altijd je telefoon moet hebben om een titel, album of playlist te zoeken als die nog niet in je favorieten staat...

Kortom, ik vind Apple Carplay weinig tot geen toegevoegde waarde hebben momenteel...

robvv

Senior Member
Heeft iemand een link met de actuele Carplay app lijst ?

Overigens kun je met jailbreak alle apps van jouw telefoon op het spiegelscherm van jouw auto krijgen.

Rallye

Forumguru
Is het mogelijk om Carplay met Columbus te gebruiken??
Ik wil namelijk ook mijn iPhone koppelen aan mijn scherm in de auto maar kan hier in de App Store helaas niets van vinden.

Je navi moet een MIB2 zijn, dus (bij een Octavia gebouwd vanaf week 22 2015). Bovendien heeft CarPlay niets met de App-store te maken. CarPlay is geen app (Android Auto, de andere toepassing van Smartlink, overigens wel), maar een technische voorziening die uitgaat van je navi en waar je iPhone op aangrijpt.

Japanese Power

Donateur
Het einde van de ingebouwde navi’s komt hard dichterbij. En de nadelen (@Henrik ) van Apple CarPlay, GM en Flitsmeister kun je ondervangen door tot Flitsmeister in ACP komt tijdelijk Waze te gebruiken. Hierin zit ook alle info realtime (is onderdeel van Google) incl. files, ongevallen flitsers en een navigatie die daar heel goed mee omgaat. En het is helemaal gratis ;)

dirk27

Forumguru
Ik zie het ook in de App Store, eindelijk!! Meteen geüpdatet en een ritje gaan maken :-)
Voor professionele verplaatsingen blijf ik bij Waze:
- de interface van Waze is veel simpeler en minder afleidend dan van Google Maps
- een jaar geleden moest ik samen met een collega gaan naar Kapellen, voorbij Antwerpen. Ik vetrok uit Kortrijk met de Amundsen GPS, mijn collega vertrok enkele km's verder met Waze. Er was toen een serieus ongeval richting Antwerpen, afspraak was om 9h bij de klant, ik kwam anderhalf uur te laat. Mijn collega werd door Waze via enkele binnenwegen gestuurd en was 5 voor 9 aangekomen

Sindsdien is er voor mij niets beter dan Waze, de ingebouwde Amundsen is leuk maar houdt geen rekening met plotse opstoppingen en durft je ook niet te rerouten via uitdagende binnenwegen.

Als ik niet in de file zit, dan is dat meteen een auto minder in de file en is het gunstig voor allemaal.

dirk27

Forumguru
Hoe groot moet je data bundel zijn om dit dagelijks een paar uur te gebruiken?

Waze gebruikt bij mij gemiddeld als ik kijk naar al mijn ritjes in stad en autosnelweg 1mb voor 40 km. Het grootste deel data gaat naar het laden van kaarten. De meldingen die je krijgt zijn verwaarloosbaar is hoeveelheid data.

Net een trip gedaan: via CarPlay is er ook geen reclame meer wat je wel hebt via de telefoon.

• Leuk
Waarderingen: Mali

dirk27

Forumguru
Het is ondertussen enkele weken verder en ik heb een paar duizend km kunnen experimenteren met Google Maps en Waze.

Goede en slechte punten van Google Maps:
+ Je vindt heel snel en gemakkelijk plaatsen, heel handig als je naar klanten moet gaan. Al mijn klanten vindt ik via Google Maps
+ Je hebt de chique Satellite View
- Gebruik meer data dan Waze
- De kaarten zien er veel gedetailleerder uit maar ook verwarrender

Goede en slechte punten van Waze:
+ De interface is moderner en veel simpeler: je moet minder hard nadenken kijkend naar de kaarten en is veel duidelijker
+ Zeer agressieve re-routing in geval van verkeersopstoppingen, hij zoekt gewoon de snelste weg
+ Load-balancing tussen Waze gebruikers: de gebruikers worden over diverse routes gestuurd lokaal hebben ze dezelfde bestemming

Mijn voorkeur gaat naar Waze indien ik op tijd bij klanten moet zijn op een plaats waar ik zelden kom of in zeer drukken steden.
Google Maps is ideaal is tof om op vakantie te gaan, maar dan gebruik ik gewoon de Amundsen Navigatie. Ik gebruik Google Maps alleen als ik aan het cruisen ben met andere mensen en effe chique wil doen met de Satellite View, of als ik alleen ben en ik waan me in een duurdere auto :D

Ook getest met tijdens het bellen: tijdens een gesprek kan je via CarPlay gewoon overschakelen op Waze of Maps zonder meer.

Rallye

Forumguru
Waze heb ik nog niet geprobeerd. De stem van Google Maps vind ik irritant. Is dat bij Waze beter?

Bovenaan Onderaan