AQW slaat af met toeters en bellen

Hallo medeforummers,
Mijn geliefde AQW vertoont kuren, en niet zomaar kuren... het wordt ronduit gevaarlijk.
Ik ga proberen bij het begin te beginnen. Een aantal maanden geleden tijdens het achteruit inparkeren sloeg mijn motor ineens af tegelijkertijd een constant akoestisch signaal, en de hele kerstboom op mijn display ging branden. Display van de radio ging uit en zo ook de dagteller display. Sleutel eruit en opnieuw gestart probleem weg, dacht ik. Steeds vaker gebeurde dit, maar alleen met achteruit rijden dus was nog geen probleem. Accu vervangen, nieuwe bougies, de massapunten zijn nagekeken. Het leek weg. Niets is minder waar, gisteren bij het indraaien van de parkeergarage merkte ik al dat mijn blower (stand 2) ineens onregelmatig ging blazen. En jahoor, uit was mijn AQWtje. Geen stuurbekrachtiging geen rembekrachtiging, levensgevaarlijk. Met mijn reuma krijg ik het stuur niet meer om.

Vraag; In de loop van de jaren is mijn motor wat "onrustiger" geworden, zou een opgerekte ketting het probleem kunnen zijn?

please? iemand een idee????

Bedankt voor het lezen !
 

RapidFrans

Senior Member
@enamouredkey, Ik denk niet dat dat iets te maken heeft met een opgerekte ketting. De AQW motorblokken hebben standaard de neiging om wat onrustiger te worden. Zo ook mijn AQW. Mogelijke oorzaak zou het al oude vochtprobleem kunnen zijn, waarbij de kabelboom al langere tijd in water ligt die blijft staan in het motorcompartiment waardoor de isolatie uiteindelijk wegrot en de bedrading bloot komt te liggen en dus sluiting. Lijkt me werkelijk iets voor een garage in jouw geval.


Bekijk deze topic maar eens: http://www.skodaforum.nl/forum/i/kabelboom-fabia-vocht.10798/

Waarschijnlijk is dit wat het probleem veroorzaakt.

groet Frans
 
Laatst bewerkt:
@FabiaFrans thx voor je reactie. Heb het topic even doorgelezen! Ik weet dat er wel wat bij de kabelboom gedaan is voor/tegen dit euvel. Maar wat ik begrijp is dat dit al te laat geweest kan zijn... In ieder geval gaan we deze kant dan maar eens opzoeken...
 

Antera

Donateur
de kabelboom zou ene oorzaak kunnen zijn maar Ik zou het contactblokje eens vervangen dit zou een goede kans geven van de oorzaak. Het is en blijft lastig zeker omdat het blijkbaar alleen in zijn achterruit gebeurt
 
@Antera in de eerste instantie was het inderdaad alleen in mijn achteruit. Maar inmiddels is het ook als ik vooruit rijdt. En dan vooral hele lage snelheden. Indraaien inparkeren, parkeergarage in en afremmen voor de slagboom. Alle toeters en bellen aan en vanmiddag viel me op dat de naald van de toerenteller en snelheid vanaf " nulpunt" als een gek heen en weer trilde..
Ik wordt hier best verdrietig van...
 

turboturbo

Forumguru
Klinkt mij ook als rotte kabelboom probleem in de oren. Kan je er op het oog wat aan ontdekken, als je er zelf naar kijkt?

Je kunt er niet heel goed bij geloof ik, maar je kunt 'm wel goed zien van bovenaf als je onder de motorkap kijkt (lampje erbij helpt)
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst de auto uitlezen op foutcodes, analyseren en dan besluiten wat je aan gaat pakken. Bij uitlezen zorgen dat je de nummers van de foutcodes krijgt, die nummers kun je opzoeken, nalezen wat de meest voorkomende oorzaken zijn, en wat er aan gedaan kan worden. (als je het niet weet, krijg je het linkje wel als je zover bent)

Als ik je klachten zo lees zijn er een paar waarschijnlijke oorzaken:
- vervuild gasklephuis (schoonmaken lost dan het probleem op, zie bijvoorbeeld ook het topic van @turboturbo )
- lekkage in het luchtinlaattraject, of uitlaattraject (waardoor de lucht/brandstof verhouding niet klopt)
- bougies kunnen ook aan het eind van de levensduur zitten, maar dat verklaart eigenlijk niet het trillen van de toerenteller

Overigens de situaties die je beschrijft, vragen ook net iets meer: stuurbekrachtiging actief, terwijl het toerental heel laag is, waardoor dus redelijk vermogen gevraagd wordt voor andere zaken dan de auto in beweging houden/krijgen.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Uitlezen is inderdaad zeker belangrijk, altijd stap 1.
En dan de foutcodes zelf opschrijven, niet de interpretatie van de storing die een uitlees apparaat of een monteur aan je geeft, zoals @Cordoba aangeeft.
 
Ok... dan ga ik hier eerst maar even mee aan de slag. Even Hulp inroepen van die of geen. Zodra ik ook maar iets meer weet ga ik jullie op de hoogte houden (of jullie raad inroepen!)
4 now... superbedankt voor jullie input!
 
Nou, ik zou jullie op de hoogte houden indien er nieuws was. Inmiddels is vlinder even naar de garage gebracht door een goede viend. Tegen de tijd dat de monteur hem wilde halen deed ze helemaal niets meer! Zelfs de centrale vergrendeling deed niets meer! Motorkap open, tikje hier en daar en daar waren de knetters en vonken! Mijn massakabel maakte kortsluiting! Inmiddels is de massakabel vervangen het probleem lijk vooralsnog weg! Ik ben dus heel voorzichtig heel blij!
Vlinder is ook uitgelezen maar er kwam geen enkele storing uit!
Ik ben iig super gelukkig dat ze weer rijdt!! !
 

Cordoba

Forumguru
@enamouredkey Ik geloof niet dat iemand de massakabel als verdachte heeft genoemd, maar zoals vaker kun je met de gevonden oorzaak wel alle perikelen verklaren. Grote kans dus dat dit het hele probleem was. Bedankt voor de update:thumbsup: daarmee worden we met z'n allen hier op het forum weer een beetje wijzer.
 

Joske

Forumguru
zeker weten :thumbsup:

jouw oplossing kan evengoed de oplossing voor iemand anders hier op het forum betekenen! bedankt voor de terugkoppeling, hopelijk is alles nu opgelost! :jaja:
 
Bovenaan Onderaan