Arme dealer of arme klant???

Ik weet niet of ik mijn vraag op deze sectie moet stellen. En anders weet ik niet op welke sectie.

Wat ik me altijd heb afgevraagd is, of een willekeurige Skoda dealer wanneer hij/zij een nieuwe auto aan een consument verkoopt daar een aardige winst op maakt? Denk maar aan vette provisies.

Gezien deze roerige tijden van BPM, after-market taferelen etc. En ik neem aan dat de Skoda dealer de importeur (PON) moet betalen en de importeur vervolgens aan de Skoda fabriek? Als dat zo is, dan blijft er toch weinig over voor de dealer? Of moet ik eerder spreken van arme klanten?
 

Desperado

Forumguru
Van arme klanten moet je altijd spreken.Die BPM en BTW moet de klant betalen aan de regering.De marge op nieuwe autos is voor de dealer niet echt groot.Er wordt meer verdiend aan accesoires en onderhoud.
 

nomad

Senior Member
Als ik even kijk naar Verdaat die toch een dik pand heeft neergezet in Veldhoven en vervolgens geen zak geeft om klanten die bij ze weggaan zou ik echt spreken van arme klanten in plaats van arme dealer. Ze doen alsof ze niks verdienen, maar als je ze dan met de neus op de feiten drukt, dan zijn ze ineens niet thuis meer. Dat het ook anders kan heb ik in elk geval gezien bij SCU.
 
Het enige waar je dan op kan vertrouwen is het merk Skoda! Ik rijd sinds 4 jaren in een Fabia Combi I. Die auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten...! Ik heb een dealer kortgeleden op een leugentje betrapt. En dat geeft mij juist het gevoel dat dealers je toch probeert uit te knijpen. Vandaar dat ik de vraag maar stel of ze soms te weinig verdienen.
 
Ik gaf aan de dealer door dat ik een bepaald type CD/DVD-speler met scherm wilde kopen en of hij dat voor mij wilde bestellen en in mijn nieuwe auto wilde inbouwen. Een kennis van mij heeft die speler toen in zijn auto laten installeren. Dat is wel een geweldig apparaat. Wat een beleving. Het kost natuurlijk wel wat. Ik heb hem een foto laten zien van die CD/DVD-speler. De foto van die speler had ik toen genomen met mijn telefoon. Ik had me toen op dat moment nog niet georienteerd op de verschillende beschikbare spelers op de markt, de modellen, de specificaties etc. Dat bepaalde type CD/DVD-speler met scherm lijkt wel als 2 druppels water op de overige (ik dacht 2 á 3) modellen binnen dezelfde range. De verschillen zitten in de specs./functionaliteiten.

Ik was wel erg van die CD/DVD-speler gecharmeerd. Maar... de dealer raadde mij dat af, omdat hij gehoord had dat de fabrikant binnen niet al te korte tijd met een nieuw model van dezelde serie op de markt zou komen. Okee, dan wilde ik wel even wachten. Ik was wel benieuwd. Waarom ook niet!

En maar wachten... totdat de dealer mij belde. Hij had zojuist via zijn contacten gehoord dat het nieuwe model net op de markt gelanceerd was. Dus ik vroeg naar het serienummer van dat nieuwe model. De dealer kon mij dat niet vertellen, want hij moest dat eerst even opzoeken. We hadden toen afgesproken dat hij me dat zou laten weten wanneer het hem bekend was. Uit nieuwsgierigheid ben ik maar op het Internet gaan surfen en wat schetste mijn verbazing. De betreffende fabrikant was al 4 maanden geleden gestopt met die modellenreeks. Hoezo zojuist een nieuw model gelanceerd??? Ik vond het niet gek dat hij een lange tijd niks van zich liet horen. Ik heb hem toen maar gebeld en hem daarmee geconfronteerd. Hij bleef erbij dat het nieuwe model wel op de markt was gekomen. Het was allemaal ontwijkend wat hij riep en zei. Nou, dan was dat wel de laatste keer dat ik uberhaupt iets bij hem koopt.
 

EdK

Forumguru
Ik heb geen medelijden met een dealer en zal het nooit krijgen ook !!
Ze verdienen genoeg aan ons allen anders waren ze allang op de fles gegaan !!
Ze doen altijd wel zielig maar men verdiend genoeg aan de wagens !!
Als bv Volkswagen zijn prijzen met max 5000 euro kan verlagen om blijkbaar in de markt te komen , wel dan zitten er voor allen nog genoeg winstmarge's op !!
Want ze zullen ze daar nu echt niet voor kostprijs weggeven !!
 

LenK

Forumguru
Gezien de grootte en luxe van hun panden hoef je met autodealers geen medelijden te hebben.
Personeelskosten zullen ook niet zo hoog zijn want veel personeel is er meestal niet en best betaald zullen die ook niet worden.

En wat betreft accessoires hebben autodealers het monopoly in het geval van merkopties en in het geval van hiet merkgebonden producten heel weinig omzet t.o.v. speciaalzaken. In beide gevallen werkt dit prijsopdrijvend.

Inruilen is een kwestie van slim zaken doen.

Dus arme dealer? Nee
Arme klant? Steeds meer
 
Bovenaan Onderaan