Asbak en dashboard panelen/strips vervangen

Sk_Hans

Forumguru
Mijn nieuwe Octavia Combi Arctic wordt (begin januari) standaard afgeleverd met zilverkleurige panelen in het dashboard. Zoals in deze foto die ik op internet vond.
skoda_octavia_07.jpg

Maar eigenlijk vind ik dat niet mooi. Ik wil graag de zilverkleurige asbak en panelen vervangen door de hout-look. Helaas kon dat niet af fabriek geleverd worden. Dus wil ik deze onderdelen bestellen en zelf vervangen. Heeft iemand daar ervaring mee? Is dat makkelijk te doen? De meeste panelen/strips lijken gewoon vastgeklikt. Maar ik vraag me af of die heel makkelijk te verwijderen zijn zonder het dashboard te beschadigen. Ik wil natuurlijk geen krassen. De asbak lijkt me het lastigste. Waarschijnlijk is het een handigheidje. Weet iemand hoe je die vervangt?

Als het zelf doen erg lastig is, moet ik het door de garage laten doen.

Monteurtje

Forumguru
Asbak: Grijze paneeltje rond de versnellingspook omhoog los trekken. Daaronder zitten 2 schroefjes voor de asbak. En dan heb je de asbak er zo gehaald. Eventueel stekker van lampje loshalen.

2 Strips achter stuurwiel: Links, eerst schakelaar verlichting eruit halen. Schakelaar in 0 stand. Indrukken en naar rechts draaien, eruit trekken. Stripje wip je er uit met een schroevendraaier aan de onderkant.
Rechts ook eruit wippen met een schroevendraaier aan de onderkant.

Strip boven dashboardkastje: Daarvoor moet eerst het dashboardkastje eruit. 2 schroefjes aan onderkant. 3 bovenin, met geopende klep, 1 aan zijkant. Paneel aan zijkant eruit halen. Let op slang voor koeling van dashboadkastje en stekker voor het uitschakelen van de airbag. Kun je laten zitten. Dashboardkastje zo neerleggen dat de kabel niet onder spannig staat. En dan zitten er dacht ik paar schroefjes in die strip.

Strip in de deurbekleding kun je er niet uit klikken. Deze zitten met smeltproppen vast aan de deurbekleding. Dat is wat lastiger om ze weer mooi vast te krijgen.

Paneel rond de radio trek je er voorzichtig vanaf de onderkant er zo af.

Sk_Hans

Forumguru
Hartstikke bedankt voor de snelle reactie. De onderdelen in hout look voor het midden deel had ik al bij SuperSkoda besteld. De strips links en rechts op het dashboard moet ik nog bij de dealer bestellen. Met deze beschrijving moet het wel lukken om het zelf te vervangen.

Dat de panelen in de deur niet zou lukken, had ik al verwacht omdat je ze nergens los kunt bestellen. Alleen als complete deurbekleding. En dat is meteen héél erg duur. Daarom zit ik er aan te denken om de zilverkleurige strips in de deur voorzichtig matzwart te spuiten. Dan zijn de deuren helemaal zwart en zit er alleen hout look op het dashboard.

Cordoba

Forumguru
Als je de strips in de deurbekleding zwart gaat spuiten, zou ik het met plasti-dip doen. Overigens waarschuwt plasti-dip momenteel dat je moet zorgen dat je spuitbus op kamertemperatuur is, en dat je ook niet in een koude ruimte (buiten) gaat spuiten. Dus of ín een garage werken, of de panelen loshalen, en bijvoorbeeld op zolder spuiten.

Wild Chocolate

Senior Member
Plastidip lijkt me een heel goed idee! Is namelijk ook weer te verwijderen, mocht het toch niet mooi zijn, of mocht je een en ander weer in originele staat willen brengen.
Anders is er vast ook wel folie te krijgen met houtmotief, maar zal dan niet meevallen om dat er netjes op te krijgen.

Sk_Hans

Forumguru
Eergisteren is de nieuwe Octavia afgeleverd. prachtige auto, ik ben er zeer blij mee!

Nu wil ik natuurlijk ook graag de houtlook panelen plaatsen. Een deel had ik bij Superskoda in Tsjechië besteld en een deel bij de dealer. Alleen kan de dealer nu het allerlaatste deel dat op het dashboard kastje zit niet leveren. Eerst zou het er binnen twee dagen zijn, toen binnen een paar dagen en nu geeft hij aan dat ze geen idee hebben wanneer het geleverd zou kunnen worden. :crazy:

Ik heb wel de pest in. Heb ik na drie maanden wachten (begin okt besteld) eindelijk mijn nieuwe auto, kan ik de bestelde delen die hier liggen nog niet plaatsen. Maar ik kan ook moeilijk alle dealers in Nederland gaan bellen om te vragen wie er eventueel wel eentje heeft liggen. Dat zou de importeur toch moeten kunnen zien? Of anders moet die toch gewoon met een spoedbestelling bij de fabriek kunnen plaatsen?

Ben benieuwd hoe de dealer gaat reageren. Nu kunnen ze laten zien wat service inhoudt......

Sk_Hans

Forumguru
En nu kom ik erachter dat de door de dealer geleverde strips wel houtlook zijn voor de O2 maar een andere kleur hebben dan de eerdere panelen. Er zijn dus ook nog verschillende kleursoorten. En die passen niet bij elkaar. :(

Sk_Hans

Forumguru
Het is ook allemaal een gedoe. In het verleden kon je op de Elegance versie voor een meerprijs van slechts 50 euro kiezen voor houtlook ipv zilverkleur. Maar de Elegance versie is er niet meer. Van de Octavia is er alleen nog de Arctic of de RS.

Mischien rare vraag, maar zou je auto niet wat meer waard zijn als de strips zilver zijn? Auto met hout strips worden in deze klasse zelden verkocht in Nederland. Kan wel erg mooi zijn, paar jaar geleden op Golf met licht lederen interieur was erg stijlvol maar zwart interieur zou ik het niet zo snel doen.

Sk_Hans

Forumguru
Meer waard? De auto is net een paar daagjes oud en ik ben van plan er een aantal jaren mee te blijven rijden. Dan ruil ik hem in bij een dealer. Ik kan me niet voorstellen dat de waarde van de auto dan bepaald wordt ahv de dashboard kleur. Overigens heb ik de zilver/alu panelen en strips nog en zou ze dan eventueel zo kunnen vervangen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het over een jaar of zes verschil maakt bij het inruilen.

Cyrus

Actief lid
Alles wat (sterk) smaakgevoelig is, zoals borrelnotenhouten dashboardpanelen, heeft invloed op de inruilprijs. Daarom doe je er goed aan het originele spul te bewaren en terug te plaatsen bij inruil.

Sk_Hans

Forumguru
Asbak: Grijze paneeltje rond de versnellingspook omhoog los trekken. Daaronder zitten 2 schroefjes voor de asbak. En dan heb je de asbak er zo gehaald. Eventueel stekker van lampje loshalen.

2 Strips achter stuurwiel: Links, eerst schakelaar verlichting eruit halen. Schakelaar in 0 stand. Indrukken en naar rechts draaien, eruit trekken. Stripje wip je er uit met een schroevendraaier aan de onderkant.
Rechts ook eruit wippen met een schroevendraaier aan de onderkant.

Strip boven dashboardkastje: Daarvoor moet eerst het dashboardkastje eruit. 2 schroefjes aan onderkant. 3 bovenin, met geopende klep, 1 aan zijkant. Paneel aan zijkant eruit halen. Let op slang voor koeling van dashboadkastje en stekker voor het uitschakelen van de airbag. Kun je laten zitten. Dashboardkastje zo neerleggen dat de kabel niet onder spannig staat. En dan zitten er dacht ik paar schroefjes in die strip.

Strip in de deurbekleding kun je er niet uit klikken. Deze zitten met smeltproppen vast aan de deurbekleding. Dat is wat lastiger om ze weer mooi vast te krijgen.

Paneel rond de radio trek je er voorzichtig vanaf de onderkant er zo af.

Bedankt voor de beschrijving. Het heeft me prima geholpen. Dashboardkastje was even lastig om weer goed terug te krijgen. Vooral de stekker van de airbag, die moest toch even los omdat de kabel niet lang genoeg was.

Alleen jammer dat de medewerking van de dealer zo knullig was. Maar na weken wachten (en een maand na aflevering van de nieuwe auto) en drie keer terug omdat ze het verkeerde besteld hadden, is het nu eindelijk klaar. Dashboard is nu geheel Cinamora en ziet heel mooi uit. Ik ben tevreden. Zou helemaal mooi zijn als de sierlijsten op de deuren ook nog apart te bestellen/vervangen waren. Maar aangezien dat niet kan, wil ik die mat grijs/zwart (zelfde kleur als deur) spuiten.

Bovenaan Onderaan