ASR lampje brandt en gaat ook weer uit

Buitel

Nieuw lid
Dag allemaal,
sinds mei 2006 in het bezit van een Octavia 1 (1,6 ltr, comfort) met bijna alle toeters en bellen. Bevalt tot nu toe uitstekend. Ik heb echter regelmatig last van de volgende verschijnselen. Regelmatig gaat tijdens het rijden ineens het ASR lampje branden en is niet meer uit te schakelen. Vervolgens komt ook de koeltemperatuur niet meer hoger dan 50 graden en staat de ventilator onafgebroken te draaien. Kort daarna gaat ook het motorelectronicalampje branden. Na een paar dagen is echter alles weer normaal: geen brandende lampjes meer, het ASR is weer in en uit te schakelen en de koeling werkt weer normaal. Na het uitlezen van de storingsgeheugen is bij de garage de temperatuursensor van de koeling vervangen, maar dat lijkt dus niet de oorzaak te zijn. Ik zie trouwens ook geen relatie tussen ASR en koeling. Ergens een slecht contact? Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en wat de relatie is tussen ASR en koeling?
crazy.gif

Tallguy

Forumguru
Heb je dit alsnog bij de dealer aangekaart? Lijkt mij zo op het 1e gezicht een storing in de boordcomputer. Wel vreemd dat bij het branden van een ASR lampje men de temp.sensor vervangt. Lijkt niet echt met elkaar te maken te hebben me dunkt (zoals je zelf al zei).

Ik zou persoonlijk niet te lang zo door willen rijden. het kan zijn dat er alleen maar lampjes branden, maar stel dat er een dieper probleem is en dat sommige zaken het tijdens zo'n storing het niet doen? Nogal vervelend als je daar achter moet komen bij een ongeval ofzo
frown.gif

Jpoers

Lid
heb in het begin ook meerder keren een disco gehad op mijn dashboard. EPC enzo gingen ook branden.

Eerste keer gaf de comp een sporadische storing op in mijn accuspanning. Kan wel kloppen aangezien ik de auto net een week had en een tijdje stil had gestaan. Accu volledig doorgeladen en bleef een week rustig. Daarna weer EPC aan en vervolgens ging die in veilig modus. OF te wel van 100 naar 30km/h kon koppeling intrappen dus kwam wel verder.

maar toch stond ik langs de snelweg met een auto die niet harder wou als 30km/h

bleek mijn kabelboom te zijn aangetast. nieuwe software, gasklephuis vervangen en sindsdien loopt die als een zonnetje.

Gait-66

Nieuw lid
Hallo Buitel,

Ik heb exact dezelfde problemen met mijn octavia 1.6 van 2003 (Motor temperatuur te laag en af en toe blijft het asr lampje branden (ik rijd sinds een half jaar op gas).Mijn Garage heeft de temperatuursensor vervangen dit gaf geen verbetering. Nu willen ze evt. de kabelboom + de complete electronica vervangen (Bij Skoda hier in Duitsland zeggen ze nog nooit problemen te hebben gehad).

Wat was bij jouw de oplossing?

purk

Senior Member
Heel misschien kan het, het zekeringskastje op de accu zijn die deze problemen veroorzaakt.

Klap hem open en trek de drie groene zekeringen eruit, kijk dan of de contacten en de pootjes van de zekeringen niet groen zijn uitgeslagen.

een zekering is van het ABS en deze regelt ook he ASR/ESP

ik lees het wel weer.......

hekko

Lid
Hallo Buitel,

Ik heb exact dezelfde problemen met mijn octavia 1.6 van 2003 (Motor temperatuur te laag en af en toe blijft het asr lampje branden (ik rijd sinds een half jaar op gas).Mijn Garage heeft de temperatuursensor vervangen dit gaf geen verbetering. Nu willen ze evt. de kabelboom + de complete electronica vervangen (Bij Skoda hier in Duitsland zeggen ze nog nooit problemen te hebben gehad).

Wat was bij jouw de oplossing?

Hmmm de combinatie van te lage temperatuur en ASR lampje komt mij heeeeel bekend voor... ben benieuwd naar wat de oplossing blijkt te zijn..

Gait-66

Nieuw lid
Heel misschien kan het, het zekeringskastje op de accu zijn die deze problemen veroorzaakt.

Klap hem open en trek de drie groene zekeringen eruit, kijk dan of de contacten en de pootjes van de zekeringen niet groen zijn uitgeslagen.

een zekering is van het ABS en deze regelt ook he ASR/ESP

ik lees het wel weer.......

Hallo purk,

Bedankt voor de tip, ishelaas niet de oplossing, de zekeringen zien er perfect uit.

Verdere suggesties welkom

Winger

Lid
Hallo Buitel,
Ik heb precies dezelfde problemen gehad.
Ik heb een Octavia van Okt. 2001, en ook ik had eerst de temperatuursensor vervangen, maar dit was dus niet de oorzaak.
Na de auto bij een Skoda dealer uit te hebben laten lezen, kwam deze tot de konklusie, dat er waarschijnlijk een obstructie bij de thermostaat zat.
Het probleem was wel, dat het gehele thermostaat huis vernieuwd moest worden.
Alleen de thermostaat uitwisselen gaat niet!!!
Kosten van het huis Euro 80.
Maar het probleem is opgelost.
Succes!!!

hekko

Lid
Na de auto bij een Skoda dealer uit te hebben laten lezen, kwam deze tot de konklusie, dat er waarschijnlijk een obstructie bij de thermostaat zat.
Het probleem was wel, dat het gehele thermostaat huis vernieuwd moest worden.

Ik heb precies hetzelfde probleem en vorige week is bij mij ook de temperatuursensor vervangen zonder resultaat helaas.

Wat ik niet snap is wat de ASR met het thermostaathuis te maken heeft? Hebben ze daar iets over gezegd? Wat betekent die 'obstructie'?

En: bij welke garage heb je dit laten fixen, want als ze daar ervaring hebben breng ik die van mij er misschien ook wel heen.

Winger

Lid
De Octavia is een fijne auto, maar er zitten veel teveel toeters en bellen aan, die allemaal storingen kunnen veroorzaken. Dat is helaas zo.
Het ASR lampje gaat branden op het moment dat de voorwielen gaan doorslaan.
B.v bij nat weer of sneeuwval, echt ideaal dus, maar inderdaad, wat het branden met het thermostaat huis te maken heeft, wist ook de garage niet te vertellen.
Wel is bekend, dat een electronische storing de computer "op hol" kan brengen, zodat het lijkt dat er een andere storing is.
Ik heb zelf meegemaakt, dat het lampje ECP meerder malen enige tijd ging branden en naar een tijdje weer uitging, wat eigenlijk aanduid dat er iets mis is met de electronisch gasklep regeling.
Dit zou kunnen, maar ik werd erop gewezen dat het de remlicht schakelaar was.
Inderdaad, ik heb deze vervangen en het probleem was over. Hoezo op het verkeerde been gezet worden!!??
Met de opstructie bedoelde de garage houder dat er bij de plaats waar de thermostaat gemonteerd zit, een beschadiging zit waardoor de thermostaat niet geheel dicht gaat.
Hierdoor komt de motor niet op temperatuur.
Je kunt dit ook o.a. zien aan de creme achtige smurrie die aan de binnenkant van de olievuldop zit.
Overigens, als deze "smurrie" wit is, dan kan dit duiden op een kapotte koppakking
De naam van de garage is Schenkels in Neunen bij Geldrop, Skoda verkoper.

hekko

Lid
Hierdoor komt de motor niet op temperatuur.
Je kunt dit ook o.a. zien aan de creme achtige smurrie die aan de binnenkant van de olievuldop zit.
Overigens, als deze "smurrie" wit is, dan kan dit duiden op een kapotte koppakking

Interessant...volgens mij heb ik dat ook :/ Die smurrie heet 'white sludge' blijkbaar, komt doordat olie wordt gemengd met water (condens bij korte ritjes, of koelvloeistof bij lekke koppakking)

zie ook:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/101038

Bovenaan Onderaan