Asr

scartuz

Nieuw lid
Ik ben sinds een week in bezit van de new octavia II elegance met company pack. (met optie trekhaak, MDI en achterruitwisser) (en dik tevreden bovendien na een ford focus trend)

Heb nog getwijfeld om ESP te nemen, maar uiteindelijk toch niet gedaan.

Nu scheurde ik daarstraks door een bocht en een ESP logo knipperde. Op instrumentenpaneel staat ook een knop ASR waar ik het mee kan in en uitschakelen. Op internet vind ik hiervoor Anti Slip (of SKID) Regulation terug. Handleiding heb ik nog niet wegens stockbreuk ofzoiets... :)

Wil dit zeggen dat ik nu toch ESP heb, of is dit nog iets anders?

In catalogus vind ik ESP + EDS + HBA +DSR terug
 
Ik ben sinds een week in bezit van de new octavia II elegance met company pack. (met optie trekhaak, MDI en achterruitwisser) (en dik tevreden bovendien na een ford focus trend)

Heb nog getwijfeld om ESP te nemen, maar uiteindelijk toch niet gedaan.

Nu scheurde ik daarstraks door een bocht en een ESP logo knipperde. Op instrumentenpaneel staat ook een knop ASR waar ik het mee kan in en uitschakelen. Op internet vind ik hiervoor Anti Slip (of SKID) Regulation terug. Handleiding heb ik nog niet wegens stockbreuk ofzoiets... :)

Wil dit zeggen dat ik nu toch ESP heb, of is dit nog iets anders?

In catalogus vind ik ESP + EDS + HBA +DSR terug

En die DSR staat voor Driver Steering Recommendation, wat inhoudt dat het systeem in een slipsituatie een ruk/duw aan het stuur geeft zodat de bestuurder (on-)bewust weet welke kant hij op moet sturen om weer uit de slipsituatie te komen. Ik ben zelf heel erg blij dat het hele ESP pakket standaard met de (1.4TSI met) DSG-7 automaat meegeleverd wordt! :yeah:
 

Captain Hook

Forumguru
Wil dit zeggen dat ik nu toch ESP heb, of is dit nog iets anders?
Als er bij het knopje ASR staat, dan heb je dus wel een (uitschakelbare) ASR, maar GEEN ESP.
Staat er ESP bij het knopje, dan heb je dus wel ESP (wat tevens ASR inhoudt)

ASR is uitschakelbaar, want als je b.v. in de winter op een stuk ijs zou staan met de voorwielen, zou je niet wegkomen, omdat de ASR dat verhindert. Als je ASR uitschakelt, kun je toch nog een beetje tractie c.q. momentum in de auto krijgen en zo jezelf er uit 'wiebelen'. (al een paar keer meegemaakt in de alpenlanden)
 

skodaboy

Forumguru
In catalogus vind ik ESP + EDS + HBA +DSR terug

op m'n 02 4X4 zit ook een "uitgebreid ESP pakket".
bij mij staat er ESP op de knop ipv ASR,maar de ASR zit mee in dit pakket,
in sommige situatie is het wel gemakkelijk als je de ESP/ASR kunt uitschakelen om ergens weg te komen,ondanks dat ik toch met 4X4 rijdt.
de ASR 'smoort' het vermogen en dan valt de tractie weg,niet echt handig om uit een bepaalde situatie weg te komen :smiley29:
 

hemi24

Forumguru
Met de sneeuwval van de laatste tijd, ben ik tot de ontdekking gekomen dat de ASR-functie op mijn huidige O2 FL een stuk gecultiveerder reageerd dan op mijn vorige O2 uit 2007!
Was het bij het vorige model meer een soort van alles-of-niets gevoel als het systeem ingreep; het nieuwere systeem staat een bepaalde hoeveelheid slip toe, voordat het vrijwel ongemerkt wat vermogen terugneemt.
Dus niet meer het "bokken" als beide voorwielen doorspinnen bij iets te vlug optrekken voor de stoplichten.
Vooral in de sneeuw werkt het systeem heerlijk op de achtergrond en kun je het gaspedaal heerlijk vloeren, terwijl de auto als aan een draadje lijkt te worden voortgetrokken, zonder overmatige slip en toeren!
 

skodaboy

Forumguru
Met de sneeuwval van de laatste tijd, ben ik tot de ontdekking gekomen dat de ASR-functie op mijn huidige O2 FL een stuk gecultiveerder reageerd dan op mijn vorige O2 uit 2007!
Dus niet meer het "bokken" als beide voorwielen doorspinnen bij iets te vlug optrekken voor de stoplichten.
Vooral in de sneeuw werkt het systeem heerlijk op de achtergrond en kun je het gaspedaal heerlijk vloeren, terwijl de auto als aan een draadje lijkt te worden voortgetrokken, zonder overmatige slip en toeren!

bij ons op het werk hebben we een vw caddy en hier bij werkt het op dezelfde manier heerlijk bij dit weer..:D
en natuurlijk met de 02 4X4 in de sneeuw is het nog meer fun..
bv:gaspedaal vloeren in 5cm sneeuw,en de 02 vertrekt 'gewoon'.
zelfs op het werk als de helling (klinkers) dicht gesneeuwd is (2-3cm) en je al moeite hebt met een voorwielaandrijving om boven te komen...
zelfs daar rijdt de 02 moeiteloos naar boven...:xyxthumbs:
 

___JC___

Forumguru
Met de sneeuwval van de laatste tijd, ben ik tot de ontdekking gekomen dat de ASR-functie op mijn huidige O2 FL een stuk gecultiveerder reageerd dan op mijn vorige O2 uit 2007!
Was het bij het vorige model meer een soort van alles-of-niets gevoel als het systeem ingreep; het nieuwere systeem staat een bepaalde hoeveelheid slip toe, voordat het vrijwel ongemerkt wat vermogen terugneemt.
Dus niet meer het "bokken" als beide voorwielen doorspinnen bij iets te vlug optrekken voor de stoplichten.
Vooral in de sneeuw werkt het systeem heerlijk op de achtergrond en kun je het gaspedaal heerlijk vloeren, terwijl de auto als aan een draadje lijkt te worden voortgetrokken, zonder overmatige slip en toeren!

Dat is goed nieuws want ik heb geen hoge pet op van mijn huidige ASR (2006). Al het vermogen wordt van de voorwielen gehaald als ze beginnen te slippen. Zet het meestal uit als het glad is.
 

hemi24

Forumguru
Dat is goed nieuws want ik heb geen hoge pet op van mijn huidige ASR (2006). Al het vermogen wordt van de voorwielen gehaald als ze beginnen te slippen. Zet het meestal uit als het glad is.

Was bij mijn O2 uit 2007 ook het geval, meer alsof het als een "aan-/uitschakelaar" is.
Gelukkig bij de FL duidelijk beter/soepeler!
 

Aiii

Lid
Bij mijn pré-facelift uit september 2008 gaat het ook al keurig soepel.

Bij mijn pre-facelift van September 2008 ook! Dacht al dat het aan mij lag. :D

Vanmorgen nog, het lampje knippert soms wat, maar echt merken doe ik het niet.
 

VEEJAY

Forumguru
Ben zeer tevreden over de werking van mijn ASR op BJ2006, misschien komt het doordat ik geen handbak heb ofzo.
 

plaza

Forumguru
Dat is goed nieuws want ik heb geen hoge pet op van mijn huidige ASR (2006). Al het vermogen wordt van de voorwielen gehaald als ze beginnen te slippen. Zet het meestal uit als het glad is.

Bij JD wordt hij "weggetuned " en komt hij alleen maar in als het echt nodig is
Hulde met een grote H
 

Neptukker

Forumguru
Bij JD wordt hij "weggetuned " en komt hij alleen maar in als het echt nodig is
Hulde met een grote H
Oh, dat wist ik niet (meer). Merkte wel dat ingreep zeer subtiel is en enkel te volgen door het oplichtende symbooltje tenzij je lomp op het gas trapt, dan is wel merkbaar dat de boel afgeregeld wordt.
 
Zonder tuning werkt de ASR bij mij even subtiel als hierboven omschreven. En ook ik heb een pre-FL versie (2007).
 

Captain Hook

Forumguru
Zonder tuning werkt de ASR bij mij even subtiel...
Bij mij ook. Vind juist dat het heel fatsoenlijk ingrijpt. Vooral als je het UITschakelt merk je het verschil.:xyxthumbs:

En volgens mij is een 2.0TDI toch echt krachtig genoeg. Zelfs op droog wegdek wil het wel lukken om ASR te laten ingrijpen (als je persé zou willen)
 

VEEJAY

Forumguru
Nee komt omdat je geen vermogen genoeg hebt om te wielen te laten spinnen VJ.
:D

Haha lol... Het lukt me inderdaad niet meer om de auto te laten 'stuiteren' bij vol wegtrekken in de 1 zoals dat met de vorige octi het geval was... (de DSG gooit hem meteen in de twee en de auto spuit weg)




Maarre volgens mij doet JD alleen ESP/ASR aanpassingen bij Benzine turbo motoren? Race eend kom er maar in...
 
Bovenaan Onderaan