Hetzer
Forumguru
Audi’s voorsprong door techniek benut het merk niet alleen voor het vergroten van het rijplezier; ook op het gebied van veiligheid past Audi zijn technische knowhow toe. Dit heeft rijassistentiesystemen opgeleverd die niet alleen voor meer rust en comfort tijdens het rijden zorgen, maar ook de veiligheid vergroten. Audi is echter nog lang niet uitontwikkeld.
Stilstand is achteruitgang. Dat realiseert ook Audi zich en stelt daarom een nieuwe reeks veiligheidstechnologieën voor, die het rijden in de toekomst nóg veiliger moeten maken. Een goed voorbeeld hiervan is het systeem intersection assistant. Radarsensoren en een videocamera scannen de omgeving en detecteren op een kruising van links en rechts komend verkeer. Reageert de bestuurder niet, dan waarschuwt het systeem in meerdere stappen door middel van geluids- en optische signalen. Het remmen moet de bestuurder echter wel zelf doen. Het is de bedoeling dat auto’s in een later stadium via car-to-car-communicatie met elkaar kunnen ‘communiceren’ en dat de veiligheidssystemen daaraan aangepast worden.
In tegenstelling tot de intersection assistant wacht active emergency braking níét of de bestuurder nog op tijd reageert. Dit systeem scant de omgeving door middel van een laser. Wanneer het een obstakel waarneemt, waarschuwt het systeem de bestuurder op het moment dat hij nog kan uitwijken. Is dit niet meer mogelijk, dan brengt het systeem de auto tot stilstand.
Over het hoofd
Iedereen heeft het weleens meegemaakt: je rijdt achteruit uit een parkeervak en ziet bijna een passerende fietser of auto over het hoofd. Audi heeft dit probleem ook geconstateerd en biedt nu uitkomst. Twee radarsensoren onder de achterbumper van de auto scannen de omgeving en signaleren eventueel verkeer. Rijdt de bestuurder achteruit en nadert er verkeer, dan brengt het systeem de auto tot stilstand.
Iets wat je als bestuurder ook kan overkomen: bij het openen van het portier kan een passerende fietser de openzwaaiende deur nog maar net ontwijken. Ook hiervoor heeft Audi een oplossing. Met behulp van radarsensoren die deel uitmaken van Audi side assist, waarschuwt het systeem door middel van een fel licht in de deur en een geluidssignaal dat er verkeer nadert.
Wie vaak in de file staat, is een file-assistent in ontwikkeling waarmee de bestuurder gas- en rempedaal en stuurwiel tot een snelheid van 60 km/h ongemoeid kan laten. En voor wie niet zo heel erg bedreven is in het manoeuvreren met een aanhanger, is een systeem in ontwikkeling dat het achteruitrijden met een aanhanger veel eenvoudiger maakt. De bestuurder geeft door middel van een draaiknop de richting van de combinatie aan; omdat het systeem continu zelf kleine correcties uitvoert om de combinatie in de juiste richting te sturen, laat de bestuurder van de auto het stuurwiel daarbij volledig los.
Matrix
Ook op het gebied van verlichting zijn de ontwikkelingen in volle gang. Neem bijvoorbeeld de Matrix-koplampen. Als de camera een tegenligger registreert, dimmen de koplampen om de naderende bestuurder niet te verblinden. Ook passen de koplampen hun intensiteit aan de weersomstandigheden aan.
Als vervolg hierop ontwikkelt Audi het advanced lighting system (AFS). Dit werkt samen met het systeem night vision assistant, dat objecten en personen langs de kant van de weg signaleert. AFS verlicht hen extra, waardoor ze beter zichtbaar zijn.
Intelligente achterlichten
Ook de achterlichten van Audi-modellen blijven niet ongemoeid. De intelligent rear lights bijvoorbeeld passen hun intensiteit aan de weersomstandigheden aan. Hierdoor blijven de achterlichten, in tegenstelling tot conventionele exemplaren, goed zichtbaar tijdens bijvoorbeeld mist. Voor dit type weersomstandigheden creëerde Audi overigens een speciaal mistachterlicht waarvoor lasertechniek wordt toegepast. Is het zicht zeer slecht, dan wordt een lichtstreep op de weg geprojecteerd die de minimale afstand aangeeft die de achterligger moet aanhouden.
Audi experimenteert ook met ‘organische licht emitterende diode’-techniek (OLED). Dit type verlichting is niet alleen zeer efficiënt, het herkent bijvoorbeeld de bestuurder aan de hand van zijn sleutel en volgt zijn bewegingen, zodat de auto verlicht wordt als hij komt aangelopen.
By-wire
In de toekomst maken veel mechanische en hydraulische auto-onderdelen plaats voor elektrische componenten. Dit is beter bekend als by-wire-technologie, ofwel via een kabel. Met bijvoorbeeld steer-by-wire is de conventionele stuurkolom overbodig. Dit maakt het mogelijk het stuurwiel verder naar voren te plaatsen, waardoor in- en uitstappen makkelijker is. Bovendien zijn diverse rijassistentiesystemen eenvoudig te koppelen aan steer-by-wire, doordat alle systemen elektronisch werken.
Ook op het gebied van remmen past Audi by-wire-technologie toe. Brake-by-wire maakt diverse, grote hydraulische onderdelen overbodig, waardoor veel gewichtsbesparing is te behalen. Ook op veiligheidsgebied zijn er voordelen: een ‘remknop’ kan het rempedaal vervangen, zodat dat daardoor bij een ongeval geen letsel aan de onderbenen kan ontstaan.
Shift-by-wire tenslotte past Audi al toe in bijvoorbeeld de Audi R8 R tronic en Audi A8 met tiptronic-transmissie.
www.audiforum.nl
Stilstand is achteruitgang. Dat realiseert ook Audi zich en stelt daarom een nieuwe reeks veiligheidstechnologieën voor, die het rijden in de toekomst nóg veiliger moeten maken. Een goed voorbeeld hiervan is het systeem intersection assistant. Radarsensoren en een videocamera scannen de omgeving en detecteren op een kruising van links en rechts komend verkeer. Reageert de bestuurder niet, dan waarschuwt het systeem in meerdere stappen door middel van geluids- en optische signalen. Het remmen moet de bestuurder echter wel zelf doen. Het is de bedoeling dat auto’s in een later stadium via car-to-car-communicatie met elkaar kunnen ‘communiceren’ en dat de veiligheidssystemen daaraan aangepast worden.
In tegenstelling tot de intersection assistant wacht active emergency braking níét of de bestuurder nog op tijd reageert. Dit systeem scant de omgeving door middel van een laser. Wanneer het een obstakel waarneemt, waarschuwt het systeem de bestuurder op het moment dat hij nog kan uitwijken. Is dit niet meer mogelijk, dan brengt het systeem de auto tot stilstand.
Over het hoofd
Iedereen heeft het weleens meegemaakt: je rijdt achteruit uit een parkeervak en ziet bijna een passerende fietser of auto over het hoofd. Audi heeft dit probleem ook geconstateerd en biedt nu uitkomst. Twee radarsensoren onder de achterbumper van de auto scannen de omgeving en signaleren eventueel verkeer. Rijdt de bestuurder achteruit en nadert er verkeer, dan brengt het systeem de auto tot stilstand.
Iets wat je als bestuurder ook kan overkomen: bij het openen van het portier kan een passerende fietser de openzwaaiende deur nog maar net ontwijken. Ook hiervoor heeft Audi een oplossing. Met behulp van radarsensoren die deel uitmaken van Audi side assist, waarschuwt het systeem door middel van een fel licht in de deur en een geluidssignaal dat er verkeer nadert.
Wie vaak in de file staat, is een file-assistent in ontwikkeling waarmee de bestuurder gas- en rempedaal en stuurwiel tot een snelheid van 60 km/h ongemoeid kan laten. En voor wie niet zo heel erg bedreven is in het manoeuvreren met een aanhanger, is een systeem in ontwikkeling dat het achteruitrijden met een aanhanger veel eenvoudiger maakt. De bestuurder geeft door middel van een draaiknop de richting van de combinatie aan; omdat het systeem continu zelf kleine correcties uitvoert om de combinatie in de juiste richting te sturen, laat de bestuurder van de auto het stuurwiel daarbij volledig los.
Matrix
Ook op het gebied van verlichting zijn de ontwikkelingen in volle gang. Neem bijvoorbeeld de Matrix-koplampen. Als de camera een tegenligger registreert, dimmen de koplampen om de naderende bestuurder niet te verblinden. Ook passen de koplampen hun intensiteit aan de weersomstandigheden aan.
Als vervolg hierop ontwikkelt Audi het advanced lighting system (AFS). Dit werkt samen met het systeem night vision assistant, dat objecten en personen langs de kant van de weg signaleert. AFS verlicht hen extra, waardoor ze beter zichtbaar zijn.
Intelligente achterlichten
Ook de achterlichten van Audi-modellen blijven niet ongemoeid. De intelligent rear lights bijvoorbeeld passen hun intensiteit aan de weersomstandigheden aan. Hierdoor blijven de achterlichten, in tegenstelling tot conventionele exemplaren, goed zichtbaar tijdens bijvoorbeeld mist. Voor dit type weersomstandigheden creëerde Audi overigens een speciaal mistachterlicht waarvoor lasertechniek wordt toegepast. Is het zicht zeer slecht, dan wordt een lichtstreep op de weg geprojecteerd die de minimale afstand aangeeft die de achterligger moet aanhouden.
Audi experimenteert ook met ‘organische licht emitterende diode’-techniek (OLED). Dit type verlichting is niet alleen zeer efficiënt, het herkent bijvoorbeeld de bestuurder aan de hand van zijn sleutel en volgt zijn bewegingen, zodat de auto verlicht wordt als hij komt aangelopen.
By-wire
In de toekomst maken veel mechanische en hydraulische auto-onderdelen plaats voor elektrische componenten. Dit is beter bekend als by-wire-technologie, ofwel via een kabel. Met bijvoorbeeld steer-by-wire is de conventionele stuurkolom overbodig. Dit maakt het mogelijk het stuurwiel verder naar voren te plaatsen, waardoor in- en uitstappen makkelijker is. Bovendien zijn diverse rijassistentiesystemen eenvoudig te koppelen aan steer-by-wire, doordat alle systemen elektronisch werken.
Ook op het gebied van remmen past Audi by-wire-technologie toe. Brake-by-wire maakt diverse, grote hydraulische onderdelen overbodig, waardoor veel gewichtsbesparing is te behalen. Ook op veiligheidsgebied zijn er voordelen: een ‘remknop’ kan het rempedaal vervangen, zodat dat daardoor bij een ongeval geen letsel aan de onderbenen kan ontstaan.
Shift-by-wire tenslotte past Audi al toe in bijvoorbeeld de Audi R8 R tronic en Audi A8 met tiptronic-transmissie.
www.audiforum.nl